Brüsszel elektronikus beutazási engedélyhez kötné a belépést az EU-ba

Utasregisztrációs rendszer felállítására tett javaslatot szerdán az Európai Bizottság, amelynek értelmében kizárólag vízummal vagy előzetes elektronikus beutazási engedéllyel (ETIAS) léphetnének be harmadik országbeli állampolgárok az Európai Unió területére.

Az Egyesült Államok által 2009-ben bevezetett elektronikus utasregisztrációs rendszerhez (ESTA) hasonlóan az ETIAS-on keresztül benyújtott kérelmek elbírálása is díjköteles lenne, a brüsszeli testület által bemutatott tervezet szerint ez 5 euróba kerülne 18 éves kor felett, alatta ingyenes lenne.

A javaslat szerint az engedély - amelynek kérelmezése mindössze tíz percet venne igénybe, és amihez csupán érvényes úti okmányra lesz szükség - ötéves időszakra és többszöri beutazásra lenne érvényes.
Regisztrációra azoknak a harmadik országbeli állampolgároknak lenne szükségük, akik vízummentesen utazhatnak be a schengeni övezet tagállamaiba. Kivételt jelentenének azonban az unió egységes belső piacához hozzáférő országok polgárai.

A brüsszeli testület tájékoztatása szerint a rendszer keretében gyűjtött információk a vízummentes utazók biztonsági ellenőrzéseinek megerősítését szolgálják. Ez elősegíti az unió külső határainak hatékonyabb igazgatását és a belső biztonság javítását, ugyanakkor megkönnyíti a jogszerű beutazást a schengeni határokon keresztül.

Az automatizált rendszer - az alapvető jogok és a személyes adatok védelmének maradéktalan tiszteletben tartása mellett - előzetes ellenőrzéseket fog végezni annak eldöntése érdekében, hogy kiadják vagy elutasítsák-e az Európai Unióba való beutazási engedélyt. Ennek eredményeképpen az utasok megbízható korai tájékoztatást kaphatnak majd, így lényegesen csökkeni fog azon esetek száma, amikor a határon megtagadják valakitől a belépést.

"Határaink biztosítása és polgáraink védelme prioritást jelent számunkra. Az ETIAS lehetővé teszi a vízummentes kérelmezők adatainak keresztellenőrzését a többi rendszerünkkel. Az ETIAS ugyanakkor egyszerű, gyors, olcsó és eredményes eszköz lesz" - jelentette ki sajtótájékoztatóján Frans Timmermans, az Európai Bizottság első alelnöke.

Dimitrisz Avramopulosz migrációs ügyekért felelős uniós biztos azon véleményének adott hangot, hogy a rendszer létrejöttével "helyére kerül a határigazgatásunk hiányzó láncszeme, amely kapcsolatot teremt migrációs és biztonsági politikáinkkal, valamint javítja a schengeni térségbe való belépést a vízummentes utasok legalább 95 százaléka számára". Hozzátette: "Európa nyitottsága így nem válik a biztonság kárára".
Julian King a bizottság biztonsági unióért felelős tagja pedig úgy vélekedett, hogy az ETIAS "a problémás egyének kiszűrése és beutazásuk megakadályozása révén erősíteni fogjuk Európa belső biztonságát".

Újságírói kérdésre válaszolva a bizottság illetékes szóvivője elmondta, hogy az ETIAS felállítása mintegy 220 millió euróba kerülne, az éves működési költség pedig 85 millió euró körül lenne, ami azt jelenti, hogy pénzügyi szempontból önfenntartó rendszerrel számolnak, amely fedezni fogja a saját működési költségeit.

Forrás: MTI


Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.
Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban

Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban 

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt.
Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.
Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban

Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban 

Az előzetes foglalások alapján biztosra vehető: idén is sok magyar vakációzik az Adrián.
Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról

Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról 

DZT: év kezdetétől február végéig az előző év ugyanezen időszakához képest 7,8 százalékos a növekedés.
Aquapark nyitás Šibenikben

Aquapark nyitás Šibenikben 

Június elején új, egész évben nyitva tartó attrakcióval gazdagodik a horvátországi Šibenik.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?