Érdemes támogatni a turisztikai fejlesztéseket

Érdemes-e két, egymástól néhány tíz kilométerre fekvő gyógyfürdőt fejleszteni? Megtérül-e az állami támogatás a szállodai beruházások esetén? A többi között ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk, ha elolvassuk az Állami Számvevőszék Kutatóintézetének legfrissebb tanulmányát.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kutatás – amelyet kedden mutattak be a sajtó számára – abból az alapvetésből indul ki, hogy az utóbbi évtizedekben a turizmust a különböző kormányok kiemelt területnek tekintették és jelentős összegek költöttek erre. A tanulmány készítői: dr. Báger Gusztáv, dr. Vígvári András, Tököli József és dr. Mundruczó Györgyné ugyanakkor azt is megállapítják, hogy a megvalósult fejlesztések hatásaival és hatékonyságaival alig foglalkozott vizsgálat. A kutatók nemzetközi összefüggésbe is helyezték a magyar turizmus alakulását az utóbbi 10-15 év során, majd 10 megvalósult turisztikai fejlesztést elemeztek ki részletesen. Ezek között volt fürdő-, vonzerő és szállodai fejlesztés az ország különböző régióiban. Mindegyik beruházás értéke elérte a 200 millió forintot. Olyan beruházásokra terjedt ki a vizsgálat, mint Orfűn a tórendszer, a tiszafüredi Hotel Balneum vagy a debreceni Aquaticum fejlesztése.

A tanulmány szerzői összefoglalójukban megállapítják, hogy kiváló multiplikátor-hatással működnek a megvalósult beruházások: 100 forint támogatás 664 forint beruházási értéket indukált. Az állami és uniós forrásból megvalósult támogatások a munkahelyteremtés terén is sikeres voltak a vizsgált turisztikai projektek esetében: végül 363 fő számára biztosítottak állandó munkahelyet a nyertesek a pályázatukban vállalt 330 helyett. AZ ÁSZ kutatói arra jutottak, hogy a fejlesztések hatására nőtt a vizsgált létesítmények jövedelemtermelő képessége, a két fürdő és két élményfürdő többlet árbevétele például a fejlesztés befejezését követő első teljes évben 513,5 millió forint volt. A létesítmények jelentős összeget, 423,2 millió forint helyi és központi adót fizettek be 2008-ban.

A legnagyobb közvetlen jövedelemtermelés a szállodákat jellemzi, ez egyaránt igaz az árbevételre és az adóbefizetés nagyságára.

A vizsgált turisztikai létesítmények árbevételük 15-24%-át fizetik be adóként a központi költségvetésbe, illetve a helyi önkormányzatokhoz.

A kutatás eredményeinek kontrollálására egy ún. követő vizsgálat is történt, amely a Modern Üzleti Tudományok Főiskolája által 2004-ben 11 turisztikai beruházást érintő kutatásának volt a folytatása. A követő vizsgálat megállapította, hogy 2004 és 2008 között dinamikusan növekedett a szálláshelyek férőhely-kapacitása, vendégforgalma, továbbá az önkormányzatok turizmussal összefüggő bevétele. Az új versenytársak piacra lépése nem érintette negatívan a korábban nyitott fürdők teljesítményét. A kutatók szerint a legsikeresebbek a nagy beruházási értékű projektek és az ún. csomóponti fejlesztések voltak, és véleményük szerint a tapasztalt turisztikai trendek igazolják a turisztikai beruházások szinergiahatását.

A kutatók összefoglalójukban végezetül azt is megállapították, hogy a turizmus érzékenyen reagál a makrokörnyezet változásaira, ezért a 2006-os év megszorító intézkedései, majd a 2008-as gazdasági válság hatására csökkent az új szállodák vendégforgalma, a beruházók pénzügyi nehézségei pedig fokozódtak.

Milliárdok turizmusfejlesztésre

Az utóbbi 9 év során az állam 170 milliárd forintot költött turisztikai beruházások támogatására. Jelentős részben ennek hatására a szállodák száma 2001 és 2009 között 736-ról 875-re nőtt Magyarországon. Az Állami Számvevőszék Kutatóintézete által a közelmúltban nyilvánosságra hozott, a turisztikai fejlesztések állami támogatásának hatékonyságával foglalkozó tanulmányban a szerzők megállapítják, hogy három jelentős kormányzati program serkentette a turisztikai beruházásokat a 2000-2008 közötti időszakban. A Széchenyi terv turizmusfejlesztési programja keretében 36,5 milliárd forint támogatás felhasználásával 91,7 milliárd forint bekerülési összegű beruházás jött létre. 2004-2006 között az Első Nemzeti Fejlesztési Terv keretében 30,5 milliárd forintot fordítottak turizmusfejlesztési célokra, 23,8 milliárdot vonzerő-fejlesztésre és 6,7 milliárdot a fogadóképesség javítására. 2007-2008-ban pedig az Új Magyarország Fejlesztési Tervben 73 milliárd forint támogatással 196 milliárd forint értékű beruházás valósult meg. Jelentős részben az állami és uniós támogatásoknak köszönhetően komoly átrendeződés történt a kereskedelmi szálláshelyek között 2001 és 2009 között: a szállodák száma 736-ról 875-re nőtt, a gyógyhotelek száma 24-ről 54-re nőtt, míg az évezred elején még nem létező wellness szálloda kategóriában 2009-ben már 84-et tartottak nyilván. Az időszak során 10.000-rel nőtt a szállodai férőhelyek száma, a kiadható férőhelyek száma mégis 28.000-rel csökkent az olcsóbb kereskedelmi szálláshelyek számának csökkenése miatt. Nemzetközi összehasonlításban nem mutat egységes képet turizmusunk. 181 ország közül hazánk a turizmus gazdasági teljesítményét abszolút értékben tekintve az 55. helyen áll, a turizmusnak a nemzetgazdaság egészéhez viszonyított arányát tekintve viszont csak a 136., a növekedés üteme szempontjából is csak a 136. Az Európai Unió 27 államával való összevetésben ugyanezen mutatókat tekintve csupán a 19., 25., és a 16. helyen vagyunk. 1998 és 2008 között egyébként a magyar GDP bővülése gyorsabb volt, mint a turizmus hozzájárulása a nemzeti össztermékhez.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.