Kevéssé kihasznált lehetőség

Az elgondolás, hogy a Balaton családbarát régióként pozicionálja önmagát, korántsem új. Ám hiába tehetnének szert jelentős versenyelőnyre a térség turisztikai szolgáltatói az ilyen irányú, komplex szemléletű fejlesztés révén, hiába csökkenne a tó szezonalitása is, az elmúlt években mégsem történt jelentős előrelépés. Pedig nyilvánvaló: a családbarátság immár választási kritérium a vendég számára.

Márciusi számunkban már röviden ismertettük Brachna János turisztikai szakértő témába vágó tanulmányának főbb gondolatait. A témát most bővebben is bemutatjuk, gyakorlati példákkal illusztrálva.

A családbarát fejlesztések (szálláshelyek, strandok, játszóterek ilyen célú átalakítása) viszonylag rövid idő alatt és csekély anyagi ráfordítással is megvalósíthatók, miközben jelentős versenyelőnyt jelentenek. Animátorok gyorsan és eredményesen munkába állíthatók, óvónők, pedagógusok, diákok szezonjellegű foglalkoztatásával a humán alapok jól megteremthetők. A családbarát jelleg erősítése egyértelműen követi a nemzetközi trendeket. Erre a piaci szegmensre ráadásul fokozottan jellemző a vevőkötődés: az elégedett vendég újra eljön, és jó hírünket viszi. A szezon meghosszabbodását is várhatjuk ilyen jellegű fejlesztésektől. A Balaton esetében különösen szerencsés, ha az esős napokon is talál szórakozási lehetőséget a gyermekekkel üdülő vendég.

Alig hasznosulnak a pályázati pénzek

A lehetőséggel, úgy tűnik, mégsem élnek elegen, a szaporodó pozitív példák ellenére a családbarát jelleg még mindig elfogadhatatlanul kismértékben van jelen a Balaton régióban. A Balaton Fejlesztési Tanács évek óta kiír ilyen célú pályázatokat – csekély eredménnyel. Csak hogy egy példát említsünk: 2005-ben animációs pályázatokra 8 millió forintot ítéltek meg, miközben a maradvány 32 millió forint volt!

Brachna János ezt részben annak tudja be, hogy az önrész sokak számára vállalhatatlanul magas, de szemléletbeli gondokat is lát a háttérben. A menedzsment gyakran nem érzékeli, hogy családokat csak úgy tudnak fogadni, ha megteremtik a megfelelő feltételeket.

Marketingstratégia

Ha a Balaton családbarát régióvá fejlődését célzó marketingstratégia komplex szemléletű, a termékfejlesztés a turisztikai ágazat minden szereplőjének bevonásával történik, jelentősen növelheti a régió versenyképességét, véli a turisztikai tanácsadó, mivel így a szinergikus hatások is felerősödnek. Ilyen szereplők a turisztikai szolgáltatók (szálláshelyek, vendéglátás, utazásszervezők, programszolgáltatók, kulturális szolgáltatók) és szállítóik, a települési önkormányzatok és intézményeik, sőt, még a mezőgazdasági termelők is. Sikeres stratégia lehet szolgáltatási csomagok kialakítása, amelyekben a környék kulturális attrakciói is megjelenhetnek.

A családbarát elemeket célzottan vonzerővé kell fejleszteni. Brachna János szakközgazdász tanulmányában kiemeli a termékfejlesztés néhány fontos részterületét. Ilyen például az attrakciófejlesztés a szálláshelyen és környezetében, a szolgáltatások fejlesztése (szállás, étkezés, programok, animáció), az infrastrukturális fejlesztés, a vízparti települések sajátos fejlesztési lehetőségei, illetve a minőségbiztosítási szempontok megjelenítése.

Lehetséges ütemterv

Brachna János a fejlesztési folyamatot hároméves keretben képzeli el, különös tekintettel a pályázati források katalizátor szerepére. Az első ütemben zajlana a létesítményi és humánerőforrás-fejlesztés elsősorban szálláshelyi, fürdőhelyi és települési infrastrukturális téren, de minden turizmusfajtára kiterjedően és az ágazati összefüggések figyelembevételével. A turisztikai fejlesztésekkel párhuzamosan indokolt lenne kezdeményezni a mezőgazdasági biotermelés pályázati támogatását az illetékes minisztériumnál. Ez szolgálná a régió ellátását, ugyanakkor pozitívan hatna a helyi agrárgazdaságokra. A második ütemben a programszolgáltatás és az attrakciófejlesztés kerülne előtérbe, míg a harmadikban a háttérszolgáltatásokra helyeződne a hangsúly.

Minőségtanúsítás levelekkel

További javaslat a családbarát szolgáltatások „levél” kategóriába sorolása, vagyis minőségtanúsítása, amely a szálláshelyek „csillagozásához” hasonlóan működne. A levél utalna a Balaton természeti gazdagságára, ugyanakkor egyszerű, jól ábrázolható, gyerekek is könnyen lerajzolják. Ráadásul angolul a szó ékezet nélküli változata „szintet” jelent, vagyis a „level” kifejezés tökéletesen utalna a minőségi színvonalra. Így a szó idegen nyelvű prospektusokban is megjelenhetne. A javaslat szerint a „levelezést” érdemes három levéllel indítani, mivel az „egyleveles szint” elmaradottságot sugallhat.

Családbarát árképzés

Ami az árpolitikát illeti: a családbarát árstruktúra kialakítására számos külföldi példát láthatunk. Szembeszökő az ilyen jellegű szállodákban a – hazánkban még ritkán alkalmazott – all inclusive elterjedtsége. Megállapítható, hogy a szálláshelyek széles körben és egymástól nagymértékben eltérő kedvezményeket és ingyenességeket ajánlanak. Legjellemzőbb formái a gyermekés pótágykedvezmények, az étkezéssel és programokkal kapcsolatos jutányos árak.

Gyerekközpontú gyakorlat

A siófoki Galerius Élményfürdő és Wellnessközpont kialakítása már önmagában hangsúlyozza a komplexum gyerekbarát jellegét, hangsúlyozza Perjési Sándor igazgató. A pancsolómedencében a fiatal korosztálynak való élményelemeket és vízi játékokat találnak a gyerekek – és szüleik. Hiszen itt, számos más fürdővel ellentétben, a felnőttek is bemehetnek a kismedencébe. Amíg a szülők a szaunában pihennek, a gyerekekre óvodapedagógus vigyáz a játszóházban. Az árképzésben is megjelenik, hogy a Galerius szívesen látja a családokat. Általános gyakorlat a hasonló létesítményekben, hogy hároméves kor alatt díjtalan a belépés – a siófoki fürdőben négy év az ingyenesség korhatára.

Perjési Sándor úgy látja: a gyermekközpontúság terjed a balatoni szolgáltatók körében. Ami szerencsés tendencia, hiszen gyakran a gyerek vonzza be a szülőket is. A siófoki iskolások például a Galeriusba járnak úszásoktatásra önkormányzati finanszírozásban, aminek aztán egyenes következménye, hogy szabadidejükben szívesen jönnek vissza családostul.

A bababarát szolgáltatásokkal a nyári melegben is több vendéget vonz a fürdő, hangsúlyozta az intézményvezető. A kinti hőség és erős napsugárzás helyett sok kisgyerekes család választja a vízpart helyett a fürdőt – kellemesebb hőmérsékletével és gyerekbarát kínálatával.

A fürdővezetőség további tervei között szerepel az új kültéri medence mellett játszótér létesítése, valamint májustól egy turistaház üzemeltetése is. A különféle turisztikai szolgáltatások összekapcsolásának másik példája a fürdő fizetővendég-szolgálattal kialakított kapcsolata: a házat, lakást bérlő vendég a szálláshelyen tízszázalékos fürdőbelépő-kedvezményre jogosító kupont talál.

Mivel a Balatonnál nyaralók számára a hajózás általában fontos program, a családbarátság igénye itt fokozottan jelentkezik. A Balatoni Hajózási Zrt. szolgáltatásaival, áraival, akciókkal és kedvezményekkel igyekszik megfelelni ennek az elvárásnak, mondta el a Turizmus Trendnek Borbély Judit marketingigazgató. A menetrendi és sétahajókon a gyerekek hatéves korig ingyen utazhatnak, 6–14 éves korig ötvenszázalékos kedvezményben részesülnek, de egyes hajóúttípusoknál a kedvezmény ennél is nagyobb. Menetrendi hajókon a 14 évesnél idősebb diákok 25%-os jegyet válthatnak. Indul olyan délelőtti sétahajózási program is – családi matiné néven –, amelyben a szülőkkel utazó 14 éven aluli gyerekek teljesen ingyen hajózhatnak. Van ezenkívül gyerekhajó bohóccal, ez hároméves korig ingyenes. „Hat éve kezdtünk hajós gyerekprogramokat kínálni – tájékoztatott Borbély Judit. – Először csak Siófokról, mára már tizenkét kikötőből indulnak ilyen programhajók, főszezonban mintegy száz alkalommal. Gyereknapon, május elsején és egyéb jeles napokon a szüleikkel utazó gyerekek ingyen utazhatnak.” A hajózási cég a jövőben is folytatni tervezi családbarát programjait, ugyanakkor Borbély Judit úgy látja, a hajós gyerekprogramok finanszírozása nem megoldott. „Gondot jelent a jelenlegi pályázatokkal kapcsolatban, hogy gyerekhajóprogramunkra – amelyen több ezer felnőtt és gyerek vesz részt évente, bővíti és színesíti a Balaton programkínálatát gyerekeknek és családoknak –, soha semmilyen támogatást nem kaphatunk. Mivel nem szállodai és nem is strandi animációs program, nem több hónapon keresztül nyújtjuk, és pénzt kérünk érte. Egy színvonalas gyerekprogram megszervezése többe kerül mondjuk egy hajós diszkónál, és a gyerekektől nem is kérhetünk teljes árat, így az ilyen programok szervezése komoly anyagi feladatok elé állítja a cégünket.”


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?