Ki repül a pécs-pogányi repülőtérre?

A pécs-pogányi repülőtér jövőjéről rendeztek fórumot a baranyai megyeszékhelyen. Elhangzott, hogy tárgyalnak egy, a horvát Adriára közlekedő légi járatról. 

A helyi gazdasági szereplők, a pécsi önkormányzat és az állam összefogására van szükség a pécs-pogányi repülőtér hatékony működéséhez – mondta Keszkenyős Imre a légikikötő jövőjével foglalkozó fórumon, kedden Pécsen.

A pécsi vállalkozó a hat évvel ezelőtt átadott pécs-pogányi reptér működésének hatékonyabbá tétele érdekében kezdeményezte a rendezvényt, összehíva a helyi gazdasági élet szereplőit. A fórum célja elsősorban a létesítmény potenciáljának, lehetőségeinek ismertetése, s egy megvalósítható jövőkép felvázolása volt - számol be az eseményről az MTI.

Csizi Péter, Pécs fideszes alpolgármestere a fórum megnyitásakor azt mondta, az önkormányzat évente 88 millió forint támogatásban részesíti a pécs-pogányi repteret üzemeltető, a száz százalékos városi tulajdonban álló Pécs Holding Zrt. égisze alatt működő társaságot. Elmondta, hogy a repteret a szocialista vezetésű önkormányzat alatt építették 3,5 milliárd forintból, s a beruházáshoz több mint egymilliárd forintos hitelt is felvett a város.

Ennek törlesztése évente több mint százmillió forintos kiadást jelent Pécs számára. Elmondta, az építkezés idején körültekintőbben kellett volna felmérni, hogy mennyiben lesz fenntartható a megépítése óta egyébként folyamatosan működő reptér, ugyanis szerinte „most már a gombhoz kell varrni a kabátot”.

Utalt rá: jó kezdeményezés a fórum, hiszen az önkormányzat is úgy döntött, hogy október 31-ig határozni fog a létesítmény jövőjéről; arról hogy azt mi módon működteti a jövőben. A cél, mondta, hogy a hasonló összejövetelekkel, az érintettekkel közösen megtalálják a megoldást a reptér prosperáló működtetésére.

Leszögezte: az önkormányzat továbbra is hajlandó támogatást nyújtani a reptér működéséhez, ha a fenntartásából fakadó kézzelfogható eredményeket fel lehet mutatni.

Barna Béla, a Pécs Holding Zrt. vezérigazgatója felszólalásában azt mondta: a légikikötő már itt van és működik, így ki kell találni, hogy hogyan lehet a leghatékonyabban fenntartani.

Ha ez most pénzbe kerül a városnak, azt kell megvizsgálni szerinte, hogy mi módon lehet ezt a pénzt a lehető legjobban felhasználni. Dragovácz Márk, a Pécs-Pogányi Repülőteret Működtető Kft. ügyvezetője elmondta, az utóbbi három évben minimalizálták a működési költségeket, csökkentették a nyitvatartási időt, a létszámot, így a lehető legkevesebb pénzből tartják fenn a nemzetközi légikikötőt.

A reptér forgalmát illetően megjegyezte: tavaly 3500 műveletet bonyolítottak, s 6500 fel- és leszálló utasuk volt, a forgalom 40 százaléka esik nemzetközi, 60 pedig belföldi gépekre. A nagyobb, négy embernél többet befogadó gépek aránya azonban csak öt százalék. Bevételük 70 millió forint volt az önkormányzati támogatások felett.

Vadász László, a Vidéki Repülőterek Szövetségének elnöke elnöke, a pogányihoz hasonló méretű győr-péri repülőtér vezetője, azt mondta: a regionális repterek növelik régiójuk versenyképességét, olyan járulékos haszna van, amelyet nehéz statisztikailag kimutatni. Megjegyezte: korábban úgy gondolták, hogy egy Magyarország méretű országban egyetlen repülőtér elegendő, ám ez szerinte ma már nem így van.

Kitekintésül megjegyezte, hogy Európában a regionális repterek nagyrészt veszteségesek, miközben a működtetés költségein az állam, a helyi önkormányzat és a reptér osztozik. Nálunk azonban sok helyütt az állam nem biztosít forrást a fenntartáshoz.

Azt mondta, Európában a regionális repterek a Magyarországhoz hasonló méretű országokban a légi közlekedési igények 35-40 százalékát elégítik ki, itt ez kevesebb, mint egy százalék. Keszkenyős Imre, a fórum házigazdája elmondta, elsődleges cél, hogy rendszeres járatok érkezzenek Pécsre. Ehhez szerinte a helyi szereplők együttműködése szükséges, s egy több évtizeden átívelő stratégiát kell alkotni.

Elmondta, a reptér mai formájában alkalmas kereskedelmi forgalom bonyolítására, ezért a helyi gazdasági szereplőknek, a turizmusban érdekelteknek kell összefogniuk egy sikeresen működő pécsi reptérért. Úgy vélte, egy rendszeresen közlekedő, például egy nagy nemzetközi repteret megcélzó járat elindítására akár a helyi érdekelteknek is érdemes lenne pénzt áldozniuk.

Keszkenyős Imre hozzátette, a reptér vezetője közbenjárásával szerda reggel ülhet tárgyalóasztalhoz a Croatia Airlines-szal egy horvát tengerparti város és Pécs között közlekedő járat beindításának feltételeiről.

A résztvevők felszólalásukban jelezték, hogy hajlandóak közös erőfeszítéseket tenni a légikikötő érdekében, a helyi gazdaságban, a turisztikában érdekeltek és civilek, valamint a városvezetés is jelezte, hogy csatlakozik a formálódó együttműködéshez. A jövőben további tárgyalások, fórumok, együttműködések várhatóak a felek között. (MTI)


Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.