Kiállta a próbát az easyJet vulkáni hamudetektora az Etnánál

Két héten át sikerrel tesztelték a szicíliai Etna vulkánnál azt a vulkáni hamudetektort, amelyet az easyJet a Nicarnica Aviationnel közösen fejlesztett ki. Így akár már a nyáron forgalomba kerülhet az AVOID technológia, amellyel egy esetleges vulkánkitörés esetén elkerülhető lesz a forgalmi fennakadás a légtérben, közölte lapunkkal a légitársaság.

Egy évvel azután, hogy az izlandi vulkáni hamufelhő öt napra megbénította Európa légterét, az easyJet elsőként tett lépést arra, hogy továbbfejlessze a hamudetektor technológiát. A fejlesztés eredményeként most két héten keresztül Európa legaktívabb vulkánja, a szicíliai Etna felett tesztelték az AVOID-ot: minél nagyobb területen, különböző magasságban, távolságban és időjárási feltételek között mérték a hamu koncentrációját a levegőben. „A kísérletek bizonyították, hogy az AVOID megbízhatóan deríti fel a vulkán által kibocsátott hamufelhőt, így a pilóták biztonságosan navigálhatták a gépet” – mondta Dr. Fred Prata, a Nicarnia Aviation tudósa.

Vulkanológusok azt jósolják, hogy a következő kitörés az izlandi Katla vulkánnál várható, ami számításaik szerint akár tízszer nagyobb lehet az Eyjafjallajökull vagy a Grimsvötn kitörésénél. Az AVOID-on dolgozó szakemberek ezért is sürgetik a technológia mielőbbi forgalomba helyezését. „Biztos technológia hiányában az elmúlt két évben több ezer járatot kellett törölni a vulkáni hamufelhő miatt. Az új technológiával azonban pontosan fel lehetne mérni nemcsak a hamufelhő szétáramlását, hanem a koncentrációját is” – hangsúlyozta Ian Davis, az easyJet vezető mérnöke.

Az AVOID-technológia részeként a repülőgépeket infravörös érzékelőkkel szerelik fel, melyek képeket közvetítenek egyrészt a pilótának, másrészt a légiforgalmi irányító központnak. E képek alapján a pilóták kb. 1500 és 15000 méter közötti magasságban akár 100 km-es távolságból is érzékelhetik a hamufelhőket, majd módosíthatják a gép repülési irányát, hogy elkerüljék az útjukba került hamufelhőt.

A rendszer a kereskedelmi légitársaságoknál általánosan alkalmazott időjárási radarokéhoz hasonló elven működik. A légiforgalmi irányító központ az AVOID-technológiával felszerelt repülőgépekről származó információkat arra használja fel, hogy a valós idejű adatok alapján pontos képet alkosson a vulkáni hamufelhőről. Ennek köszönhetően a légtér olyan, nagy kiterjedésű területei nyílhatnak meg a légi közlekedés előtt, melyeket a vulkáni tevékenység miatt egyébként lezárnának – mindennek előnyeit, a forgalmi fennakadások minimalizálása révén az utasok élvezhetik.

A projekt következő lépéseként az easyJet megállapodott az Airbus-szal az AVOID közös teszteléséről, továbbá folyamatban van az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnél (EASA) a technológia hitelesítése. Az légitársaság arra törekszik, hogy már 2012 nyarán felhelyezhesse gépeire a technológiát, ezzel minimalizálva a jövőbeni, vulkánkitörés okozta járatkimaradásokat.


Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.