Elindult a párbeszéd a beutaztatók és a TDM-ek között

Több sürgető kérdés is napirendre került az első I. TDM- MABEUSZ workshopon, amelyet a résztvevők alapvetően sikeresnek értékeltek.

A Magyar Beutaztatók Szövetsége által kezdeményezett, a Magyar Turizmus Zrt. által felkarolt és megszervezett eseményre a magyarországi szervezett beutaztatás kb. 70 százalékát bonyolító Magyar Beutaztatók Szövetsége (MABEUSZ) szinte összes tagja megjelent. Ezzel szemben a 30 ténylegesen működő hazai TDM-szervezet közül csupán 14 hozta el kínálatát a Palazzo Zichy Hotelbe. Feltűnő volt a legnagyobb turistaforgalmat bonyolító TDM-ek többségének (pl. Bük, Pécs, Hajdúszoboszló, Hévíz, Balatoni Regionális) távolmaradása. Veszprém, Tihany, Visegrád, Komárom, Szigetköz, Székesfehérvár, Tata, Tisza-tó, Balaton keleti Kapuja, Velencei-tó, Balatonfüred, Balatonfenyves, Vác környéke és Mohács TDM-szervezete viszont részt vett az egyeztetésen, akárcsak az MT Zrt. regionális marketingigazgatóságai.

A MABEUSZ partnereket keres

Kálmán István, a Liberty International ügyvezető igazgatója előadásában rámutatott a beutaztató irodák és a desztinációs menedzsmentek közös érdekére és egymásrautaltságára a magyarországi turisztikai kínálat külföldi piacra vitelében.

Hangsúlyozta, hogy az internet és a fapados légitársaságok térnyerése nagyon megnehezíti a főként Európából jövő beutaztatást. Az értékesítési út megrövidült. Komplett csomagok helyett a fapados légitársaságok honlapján felkínált szállást, transzfert veszik igénybe a turisták. Az ország tényleges értékeiből keveset látnak, költésük minimális. Egyes szolgáltatóknál egyharmadára csökkent a forgalom. Mindez a minőség, a bevétel, a fejlődés rovására megy. A MABEUSZ tagjai szívesen értékesítenének új, innovatív, a TDM-ek által inkubált turisztikai termékeket – hansúlyozta.

Alig fedezik a költségeket a bevételek

Dr. Lőrincz Katalin, a Veszprémi Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. képviseletében kérdőíves felmérést készített a már működő tédéemek körében. Nem mindenki küldött választ, de mint sejthető, működési bevételeik alig fedezik a fenntartást. Uniós pályázati támogatás nélkül nagyon sokuknak meg kell küzdeniük majd a fennmaradásért. Természetesen biztos lábon álló TDM -ek is léteznek. Hosszútávon az alapfeladatok ellátására sem látszik még többnyire forrás – több helyen a Tourinform iroda fenntartását nem is tartják ennek. Tudomásuk szerint a beutaztatást segítő munkára amúgy sem lehet fordítani a pályázati pénzeket. A bevétel-szerző tevékenységre fókuszálva utazásszervezéssel is foglalkoznának némelyek, hiszen helyi beutaztató irodák már alig léteznek – foglalta össze a felmérés eredményeit Lőrincz Katalin.

Tisztázatlan viszonyok

Az előadásokat követően élénk vita alakult ki a résztvevők között, amelynek során az alábbi, tisztázásra váró kérdések merültek fel a beutaztató irodák részéről:

Ki irányítja a tédéemeket? Az MT. Zrt. nem áll semmiféle jogi kapcsolatban a tédéemekkel, viszont a Tourinform irodákkal igen. A TDM-pályázat nem írta elő kötelezően a Tourinform irodák kooptálását a TDM-be, kvázi munkaszervezetként, de ez többnyire mégis megtörtént. Ezzel kialakult valamiféle kettős irányítási rendszer. Az MT Zrt. a TDM szervezetek szakmai támogatója és közvetítői tevékenységet folytat.

A tédéemeknél sokszor kicsi a kapacitás valós helyi termék létrehozására és inkubálására. A helyi szállodák közvetítése nyilvánvalóan nem termék. Valódi termék, mely a szállodát, éttermet, kerékpárkölcsönzőt, helyi népdalkört és a biolekvár főzőt együttes csomagban kínálja, még kevés akad. Ha akad is, sokszor nem az utazási irodákat keresik meg vele, hanem előfordul, hogy külföldi piacokat (vásárok), és nem a belföldi piacot célozzák meg.

A résztvevők, sőt a szakma is nem egyszer úgy érzi, „átfedés” van a Tourinform irodák és a tédéemek között. (Egyik információs iroda, másik az információs irodát is magába foglaló teljes körű marketing szervezet). De jelenleg a kompetenciák és a feladatok átmenetileg tényleg összegabalyodtak, nemcsak itt, hanem a TDM szintek közötti feladatmegosztás értelmezésében is. Az egyik helyi TDM képviselője úgy vélte, a marketing csak a középszint feladata kell legyen.

Zárszó

Rácsai Ágnes, a MABEUSZ elnökének értékelése szerint a workshop rendkívül pozitív visszhangot váltott ki valamennyi résztvevő körében. Az előadást követő kérdések feltevésében a megjelentek igen aktívnak bizonyultak. „A workshop keretein belül pedig szemtől-szembe ismertetni tudtuk, hogy milyen igényekhez keresünk új termékeket és szolgáltatókat. A jelenlevő TDM -ek képviselői felkészülten és rugalmasan reagáltak kérdéseinkre. Én személy szerint is örömmel hallottam a Velencei-tó körüli fejlesztésekről és a csoportok részére is alkalmas vízi és szárazföldi aktív turizmus lehetőségekről. Ezek olyan új programlehetőségek melyeket  Budapestről rövid idő alatt és könnyen elérhetnek MICE-vendégeink” – mondta Rácsai Ágnes.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.