Trendek, előrejelzések a nyári főszezon előtt

Míg egy évvel ezelőtt a koronavírus-járvány jelentett akadályt az utazások terén, addig idén a gazdasági körülmények és az infláció mérsékelheti a magyarok utazási kedvét és lehetőségeit. A jelenlegi gazdasági helyzetben a lakosság fele igyekszik minél kevesebbet költeni, és negyedük gondolja azt, hogy le is kell mondania most a belföldi vagy külföldi utazásokról, derül ki a Hunguest Hotels megbízásából készült felmérésből.

A magyar lakosság 51 százalékának van szabadon elkölthető jövedelme, míg azonban 2022-ben minden negyedik válaszadó fordította ezt utazásra, addig 2023-ban már csak a lakosság ötöde nyilatkozott így. Ezzel párhuzamosan nőtt a megtakarítók aránya. Minden harmadik magyar választja az utazást és a wellnesst a feltöltődéssel járó aktivitások közül. Magyarország lakosságának 19 szátaléka biztosan részt vesz egy 1-3 éjszakás belföldi utazáson idén, ez a szám azonban 6 százalékkal kevesebb, mint 2022-ben.

Ár-érték arányban belföld a nyerő

Az idei nyaralást tekintve ár-érték arányban vezet a belföld: a válaszadók 43 százaléka szerint idén anyagilag jobban jár, ha Magyarországon nyaral. A kutatás rákérdezett arra is, hogyan spórolnak az utazáson: az utazni tervező magyarok 34 százaléka ezért inkább nem utazik külföldre, a belföldi nyaralást minden tizedik magyar hagyná el.

Olaszország az élen, bezuhanó Görögország, Schengen miatt még népszerűbb Horvátország

A biztosan külföldre utazók első számú választása 2023-ban Olaszország, a dobogó következő fokain Horvátország és Ausztria található. Érdekes a Görögország iránti érdeklődés visszaesése, a 2022-es harmadik helyről a hetedik helyre került és feleannyian jelölték meg vonzó úti célként, mint egy évvel korábban. A külföldi utazást tervezők számára valamelyest vonzóbb desztináció lett Horvátország a schengeni övezethez csatlakozása miatt, a válaszadók 58 százalékának véleménye szerint.

Balaton, Eger és Hajdúszoboszló a legvonzóbb

A leginkább vonzónak tartott öt belföldi út cél: Balatonfüred, Eger, Hajdúszoboszló, Siófok és Visegrád a sorrend. Ezután következik Budapest, Hévíz, Sopron, Zalakaros, Esztergom, Egerszalók, a Mátra, Szeged, Gyula és Pécs. A vármegyeszékhelyek háziversenyében diadalmaskodó Eger mellett Szeged és Pécs végzett a dobogón, Debrecen futott be a negyedik helyre, mindössze egy hajszálnyival megelőzve Nyíregyházát. A korábbi turistamágnes desztinációk közül továbbra is tartja erős pozícióját – immáron turisztikai célpontként - a top 15 desztináció közül Sopron, Esztergom és Gyula.

Minden második magyar a párjával utazik belföldön, az úti célt együtt választják

A belföldön szállodai tartózkodást tervezők döntő többsége 2-3 éjszakás kikapcsolódást tervez, míg ötödük ennél is többet, 4-6 éjszakás tartózkodással számol. A jól megválasztott útitárs garancia a minőségi időtöltésre: minden második utazást tervező magyar a párjával utazik, harmaduk pedig a szűkebb családjával. A szállodai kategóriák közül a legismertebb wellness és vízi élménnyel rendelkező szállodák (56%), míg a legkevesebben a sport tematikájú szállodákról hallottak (12%).  A döntést közösen hozzák meg az úti célról, a legnagyobb arányban a wellness élmény, illetve a nyaralás céljából választanak szállodát.

Ha szálloda, akkor közvetlenül foglalás, fontos a wellness vagy a közvetlen fürdőkapcsolat

A szállodai tartózkodást preferálók között a többség közvetlenül a szálloda weboldalán vagy egyéb elérhetőségein foglal, ezután következnek az online utazásközvetítők oldalai.  A belföldi utazást tervezők körében a legfontosabb az ár-érték arány, a szállodai tartózkodásra vágyók körében pedig megjelenik a wellness részleg, a közvetlen fürdőkapcsolat, az ételkínálat és a szoba felszereltsége.  

Fontos lett a lemondási határidő 

A lemondási határidő fontos szempont a foglalási döntések meghozatalában, minden második válaszadó az utazás előtti egy hetet jelölte meg a megfelelő időintervallumnak. A koronavírus-járvány iránti félelem már nincs hatással az utazási döntésekre, viszont a vendégtérben elhelyezett kézfertőtlenítőknek továbbra is helyük van, a szobák, közös terek fertőtlenítése pedig alapelvárás.

 

 

Forrás: Hunguest Hotels


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?