Turizmusmarketing 2012-ben

A 2012-es év számos, a magyar turizmus szempontjából nagy jelentőségű bejelentéssel indult. Egyebek mellett kiderült, hogy az Agrármarketing Centrum beolvad a Magyar Turizmus Zrt-be, továbbá hogy a Ryanair öt új járattal visszatér Budapestre. A hírek kapcsán interjúra kértük Horváth Gergelyt, a nemzeti turizmusmarketing szervezet vezérigazgatóját.

Mekkora összegből gazdálkodik az idén a társaság?

Az állami támogatás mértéke 5,2 milliárd forint lesz, akárcsak tavaly. A teljes keret 6,5 milliárd lehet az áthúzódó tételekkel és saját bevételekkel. Gyakorlatilag ugyanannyi, vagy picit kevesebb, mint tavaly. 300 forintos euró-árfolyammal kalkuláltuk az üzleti tervünket, az árfolyam-bizonytalanság miatt ugyanakkor óvatosan tervezünk. A European Tourism Commission (ETC) igazgatóságának tagjaként hallom az európai turisztikai hivatalokat képviselő kollégáktól, hogy a mi költségvetésünk kifejezetten jónak tekinthető válság idején.

Hogyan értékeli a tavalyi évet a magyar turizmus szempontjából?

A magyar turizmus helyt áll egy nehéz világgazdasági helyzetben. Stratégiánk bevált, megjelentünk, illetve ráerősítettünk egyes, viszonylag újnak tekinthető piacokon: Brazíliában, Kínában, Oroszországban. Kína esetében például november végéig 44%-os növekedésben vagyunk a szállodai vendégéjszakák tekintetében, először lépte át a kínai vendégforgalom a 100 ezer vendégéjszakát a hazai kereskedelmi szálláshelyeken. A környékbeli országokra is nagyobb hangsúlyt fektettünk, meg is lett az eredménye, a legtöbb relációban kétszámjegyű növekedés volt. Megfordult a trend a német piac esetében: ott az évek óta tartó csökkentést sikerült megfordítani, és némi , kb. 3%-os vendégszám-növekedést tudtunk elérni a szállodákban. Mérföldkő volt a légi marketingalap aktivizálása is: ennek eredményeként nyitott új járatot a jet2com Edinburgh-be, illetve Leeds-be. A napokban jelentettük be, hogy a Ryanair visszatér Magyarországra – ezzel 150 ezer vendégéjszakát hozhat. (Bővebben lásd kapcsolódó cikkünket a 21. oldalon – a szerk.) Igyekeztünk együttműködni a Qatar Airways-zel is, hiszen járatuk révén mind az ausztrál, mind a kínai piac közelebb került. Büszke vagyok továbbá a MICE terület átalakítására, megerősítésére is a szervezeten belül, bízom benne, hogy a nemzetközi konferenciák terén is komoly előrelépést tudunk tenni.

A külképviselői hálózat átalakításáról is lehetett hallani…

- Igyekszünk kialakítani egy, a 21. század igényeinek megfelelő rendszert: ezért létrehoztuk a Nemzetközi Piacfejlesztési Irodát a központban, innen érünk el olyan piacokat, mint a délszláv és arab országok, továbbá India, ahol nem rendelkezünk külképviselettel. 2012 januárjától a skandináv piacon is megfogjuk a működési költségeket, így ez a képviselet is Budapestről működik tovább. Székely György ugyanazt csinálja, csak itthonról, persze az üzleti találkozókra kimegy továbbra is. Ezzel a lépéssel több százmillió forintos megtakarítást tudunk elérni, de minden piacon újratárgyaljuk az összes szerződésünket. Svájcban egy pr-cég képviselt minket, most újat keresünk helyette. Japánban nem zárt be a képviselet, továbbra is helyi alkalmazott végzi a munkát, béreljük az irodát, mivel ott ez elvárás. Az Egyesült Államokban az ügyvivő Kardos Endre feladata megtalálni az optimális megoldást. Ott nem tudunk B2C információs szolgáltatást nyújtani, ezért vagy egy helyi személy vagy egy cég lesz a képviselőnk. Ez az idén az első félévben eldől. Az arab piacon óriási lehetőségeink vannak, bár a csehekhez képest 10 éves lemaradásban vagyunk. Idén újra megyünk Dubaiba, az Arabian Travel Marketre, ahol tavaly óriási volt az érdeklődés hazánk iránt. Ezért is szerveztünk ott ősszel egy workshopot, amelyen több mint 100 szakmai érdeklődő vett részt. 8 forgatócsoportot fogadtunk az arab küldőpiacról, mert Magyarország még teljesen ismeretlen számukra. Idén duplaméretű, 150 m2-es standdal megyünk Dubaiba, és lesz road-show is. Hogy a szakma jobban tudja követni a külpiaci eseményeket, ez évtől a külképviselők negyedévente trendriportot készítenek.

A belföldi turizmusban azért nem ennyire rózsás a helyzet…

Ez egy összetett kérdés, és valóban van bőven tennivalónk ezen a téren. Nem fogadom el, hogy tavaly a háztartások megtakarításainak visszaesése miatt utaztak kevesebbet belföldön a magyarok, hiszen Horvátországba 12%-kal többen mentek tőlünk. Bármilyen egyszerűnek is tűnik a válasz, szerintem a visszaesést a júliusi rossz idő is okozta! Csak ezért mentek külföldre. Ami a lakosság szabadon rendelkezésre álló jövedelmi viszonyait illeti, egyáltalán nem látom drámainak a helyzetet, hiszen közel másfélszer annyit költenek külföldön többnapos utazásra a magyarok, mint belföldön. Sikerült elindítanunk egy mozgalmat a belföldi utazás népszerűsítése érdekében, de ennek eredménye még messze van az elvárttól. Az idén azonban elindult a SZÉP-kártya-kampány, amelyhez mi szakmai tanácsokat adtunk, és vállaltuk, hogy minden belföldi kampányunkban szerepeltetni fogjuk a rekreációs kártyát. Tervezünk a Nemzeti Üdülési Szolgálattal közösen is egy kampányt, az eddig még fel nem használt üdülési csekkek beváltásának ösztönzésére. 11 milliárd forint értékű csekk van még kint a piacon, ennek a beváltatása stratégiai cél.

Mihez kezdenek az AgrárMarketing Centrummal?

- Részletekkel még nem tudok szolgálni, mivel az átalakítás jelenleg jogi fázisban tart, márciusig kell megvalósulnia fizikailag is. Az AMC forrásai körülbelül egymilliárd forintos pluszkeretet jelentenek a Magyar Turizmus Zrt.-nek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.