Révész Tamás, a kiállítás főszervezője a csütörtöki megnyitó előtti sajtótájékoztatón elmondta: a World Press Photo 60 évének fődíjas képeiből összeállított válogatás izgalmas visszatekintés a második világháború utáni világtörténelemre.
"A kezdetekkor mindössze néhány száz képpel pályáztak a fotósok, ma százezres nagyságrendnél tartunk. A díjazott képeket már világszerte több mint 100 városban mutatják be, a kiállításokat tavaly 3,5 millióan látták" - jelezte Révész Tamás a World Press Photo által megtett utat.
"A World Press Photót dicsérik és szidják is. Dicsérik, mert idehozza a világot, méghozzá tisztességes, elfogulatlan módon - ezt soha nem vonták kétségbe. De szidják is, mondván: a képeken sok a vér, a nyomorúság, az erőszak. De a fotók valójában csak azt mutatják meg, ami a világban történik, és ezzel szembe kell néznünk. Ez a World Press Photo üzenete" - hangsúlyozta a fotográfus.
Korniss Péter kitért arra is, hogy a fotóriporterek helyzete egyre nehezebb, munkakörülményeik egyre rosszabbak. "Ennek ellenére ki kell tartani, mert nagy szükség van erre a munkára. Elég azt felidézni, hogy a tavalyi World Press Photo-kiállításokat világszerte 3 és fél millióan látták".
Méltatta az idei kiállításon bemutatkozó Pictorial Collective csoportját is, mondván "a tenni akarás, és az a hit köti össze őket, hogy valami fontosat tesznek".
A 60 év díjnyertes fotóit bemutató kísérő kiállításról kiemelte: a gyűjtemény így együtt még sehol sem volt látható.
A fotók között ott van például Eddie Adams híres felvétele, amelyen a dél-vietnami rendőrfőnök kivégez egy feltételezett Vietkong-harcost a vietnami háborúban; Malcolm W. Browne 1963-as fotója egy vietnami buddhista szerzetesről, aki felgyújtotta magát, így tiltakozva az ellen, hogy a dél-vietnami kormány üldözte a buddhistákat; Charlie Cole felvétele, amelyen egy tüntető néz farkasszemet a kínai néphadsereg tankjaival a Tienanmen tér közelében; valamint Jean-Marc Bouju iraki háborús képe, amelyen egy iraki férfi négyéves kisfiát nyugtatja egy amerikai hadifogolytáborban.
Kemecsi Lajos, a Néprajzi Múzeum főigazgatója köszöntőjében úgy fogalmazott: a kiállítás nagyon jó helyen van itt, mert a múzeum társadalmi küldetéséhez szorosan hozzátartozik az aktualitás és a problémaérzékenység, két olyan fogalom, amely a World Press Photónak is sajátja.
Forrás: MTI