A jövő tartalmas

1993-ban lehetett először foglalni az Amadeus rendszerében – és bár az utazási irodák világszerte hatékonyan használják a kódokkal vezérelhető felületet, a tartalomban rengeteg változás történt.

A folyamatos fejlesztések mögötti trendeket, kutatásokat, valamint a jövőbe mutató megoldásokat mutatta be a cég november 19-én, az Amadeus Executive Eventen, amelyet először, ám hagyományteremtő szándékkal szervezett meg a GDS hazai képviselete az idén nyáron nyílt Barceló Budapest szállodában.

Miért kell a technológia? – tette fel a kérdést Sascha Nau, a Retail Travel Channels marketing és kommunikációs vezetője, majd meg is adta a választ: mert ez a fejlődés motorja. Ma már robotok veszik át az ember munkáját, a dolgok internete és a mesterséges intelligencia minden élethelyzetben segíthet, de csak akkor, ha jól működik. Így például bebizonyosodott, hogy nincs szükség lassú, nem elég hatékony robotokra a szállodában, de a Disneyland által a vendégeknek előzetesen elküldött, minden szükséges információt tartalmazó és fizetőeszközként is használható chippel  felszerelt karkötő viszont megtérülő befektetés.

Minden technológiának az emberi élményekről kell szólnia – szögezte le a szakember, aki rámutatott arra is, hogy 2014 és 2018 között Amerikában a felmérések szerint 36-ról 44 százalékra emelkedett a boltokba járó vásárlók aránya az online rendelőkkel szemben, az Amazon pedig ezt a trendet felismerve üzleteket nyitott. És hiába van széles választékot nyújtó zenei applikáció a telefonunkon, a bakelitlemezek eladása ismét emelkedni kezdett. Épp ezért, figyelmet kell fordítani a „phygital”, vagyis a fizikai és a digitális élményeket összekapcsoló termékekre. 

 

Tartalom, sokféleképp közvetítve

Kitija Tigule, az Amadeus Skandináviáért és Közép-Európáért felelős vezetője a tartalom elosztásának fejlődéséről szólva a Netflix példáját említette. A ma már közel 150 millió előfizetővel rendelkező cég ugyanis 1997-ben DVD-kölcsönzőként nyílt meg, de igazából már akkor is tartalmat osztott meg, majd kihasználva a video on demand lehetőségeit, digitális megoldásokra tért rá.

No de hogyan működik mindez az utazás világában? A fogyasztó alapvetően személyre szabott ajánlatokat szeretne, és fontos számára a releváns választás, az átláthatóság és az egyszerűség. A tartalom pedig a kapcsolatokról szól – így össze kell kötnünk dolgokat, mert nincs idő az egymással nem kapcsolódó szolgáltatásokkal bajlódni. Ennek jegyében vezette be az Amadeus az NDC-X-et 2017-ben, és ennek jegyében fejlesztik az Amadeus Travel Platformot is, nyílt rendszerekkel, ám ehhez széleskörű együttműködés szükséges az utazási szakma szereplői részéről.

 

Utazás- helyett élménymenedzsment

A mobilhasználat az elmúlt években alaposan megváltoztatta életünket és utazásunkat is. Bár a képernyő előtt töltött idő egy része a termelékenységet javítja, de másik része a közösségi hálózatok nézegetésével telik – mutatott rá Michael Bayle mobil megoldásokért felelős alelnök. Ugyanakkor ami ma még fényképezőgép, a nem is távoli jövőben a pénztárcánk lesz, a mobilos fejlődés pedig az utazási irodák számára az utazásmenedzsment helyett az élménymenedzsmentet jelenti.

Az emberek ma egyszerre analógok és digitálisak, és utasként emberi szolgáltatást várnak a mobilos megoldásoktól is – vagyis ezek legyenek proaktívak, összefüggésekben gondolkodóak és reszponzívak. Ennek jegyében fejlesztette ki az Amadeus nemrégiben a Feasy – vagyis freaking easy travel – applikációt, amely a GDS adatbázisára támaszkodva könnyíti meg az utazást a legfrissebb információkkal és személyre szabott ajánlatokkal, megoldásokkal. Így például figyelmeztet, ha a repülőtérre vezető út bedugul és érdemes korábban elindulni vagy közeli poggyászmegőrzőt ajánl, ha bőrönd nélkül érkeznénk a megbeszélésre.

Szintén az Amadeus fejlesztése a Check my Trip díjnyertes applikáció. Az Amadeus XSell Navigator az utazási irodáknak kínál keresztértékesítési lehetőségeket, míg az Amadeus Mobile Tourist Edition azoknak szól, akik mobilra fókuszáló brandet szeretnének építeni.

 

Nehéz jóslatok

Minden üzlet a jövőbe fektetett kockázat, és mivel az elmúlt tíz év alatt nagyon megváltozott a világ, nehéz megjósolni a következő évtized történéseit – szögezte le Robert Komartin, Közép-Európáért felelős retail director. Két éve a flight shame fogalom még nem is létezett, de hatására máris komoly csökkenést mutat a légi utak száma, miközben a vonatos utazásoké emelkedik. A digitális fogyasztók száma ma már nem korlátozódik a Z és az Y generációra, hanem az idősebb korosztályok is bekapcsolódnak a folyamatba.

Míg az utazási irodák szeretnének nagy tömegeket utaztatni, minden utas személyre szabott ajánlatokat és törődést vár el. Az utazási irodák megnyerése érdekében az Amadeusnak tehát elsőként az utasokat kell megnyernie. Ennek érdekében három szempontot érdemes figyelembe venni. Először is, az utasnak éreznie kell, hogy nála van a kontroll. Másodszor, a lakásból való kilépéstől kezdve az utazás minden szakaszában jelen kell lenni, harmadszor pedig a súrlódási pontok teljes kiiktatásával biztosítani kell a stresszmentes utazást.

Az Amadeus épp most dolgozik a Trip Purpose Prediction API-n, ami az utas által megadott adatok alapján eldönti, hogy szabadidős vagy üzleti céllal történik az utazás, és ennek megfelelően ajánl neki további lehetőségeket. A Flight Choice Prediction pedig arra adhat választ, hogy a megadott járatopciók közül az utas melyiket fogja választani. A szintén tesztelés alatt álló Amadeus Traveler ID képes beazonosítani az utazót és több ponton is segítséget nyújtani számára. Így például néhány helyen már elérhetővé teszi a biometrikus beszállítást a repülőtereken és megkönnyíti a határellenőrzést, de rengeteg további lehetősége rejt még magában.

Christian Doorenbos a Value Content vezetője az előadássorozat végén a prepaid hotelszobákat kínáló megoldást ismertette, és előrevetítette további hasonló szolgáltatások bevezetését, amelyek a vasúti jegyeket, a transzfereket, a biztosítást vagy éppen a desztinációs szolgáltatásokat fedik majd le.

 

 


Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot

Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot 

A klímaváltozás a népszerű kirándulóhelyekre is hatással van.
Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat

Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat 

Molnár Ágnes a szálloda nyitása óta az Európafit oszlopos tagja.
Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.