A legjobb jelöltek megszerzésének módja

A Magyarországon kialakult munkaerőhiány következtében szinte minden szektorban megnehezült a toborzás, ez a Horeca-szektorra különösen igaz. Egyre több nehézséggel szembesülnek a mindennapokban a cégvezetők és a HR szakemberek, hiszen a gyorsan változó munkaerőpiaci viszonyok és a munkavállalók minél jobb minősége között kell megállniuk a helyüket. Ma már a munkahelyváltás folyamata is felgyorsult, ami a toborzóktól azonnali reakciókat és hatékony kommunikációt kíván meg számos csatornán, miközben rövid időn belül kell megtalálniuk a szervezet számára tökéletes munkaerőt, adja hírül a Piac és Profit írása alapján laptársunk, a Hrpwr.hu szakmai portál.

Egy-egy pozíció keresésekor akár több száz önéletrajzból kell válogatniuk a vezetőknek és HR szakembereknek, és gyakran 7-8 toborzási kampányt is kezelnek párhuzamosan, így a leterheltségük jelentős. Nagy nyomás nehezedik rájuk, miközben a vezetőség költséghatékony és gyors megoldásokat vár el.

Sok cégnél a mai napig nem tudatosult, hogy a toborzási folyamatok milyen elképesztő mértékű erőforrásigénnyel járnak. A tét hosszú távon igen nagy, mert egy rosszul kiválasztott kolléga nem csak a vállalat tevékenységének és üzleti céljainak sikerét veszélyeztetheti, de a betanítása, képzése is plusz költséget jelent a vállat számára.” – mondja Nemes-Nagy Szilvia a Performia Hungary Kft. ügyvezető-tulajdonosa, vezetési és toborzási szakértő.

Napjaink toborzási megoldásai nem állnak meg az egyszerű álláshirdetéseknél. A gyors növekedés, a leterhelt kollégák, a megnövekedett feladatok vagy a fluktuáció mind indikátorai az új munkaerő szükségességének. Azonban gyakori, hogy ilyenkor már késve kezdődik el a keresés, és a munkaerőpiacon nagy a verseny a legjobb szakemberekért. Látható, hogy a munkaerő-felvétel az igények felmerülésétől kezdve egy hosszú folyamat, számtalan nehezen kalkulálható költséggel és határidőkkel. Csak egy jól kialakított toborzási folyamat segíthet a HR költségek csökkentésén és a megüresedés gyors betöltésén. 

„Amikor felmerül az igény az új munkavállalók felvételére, a folyamat sok bizonytalansági tényezőt hordoz, szakértelmet kíván és mindemellett megfelelő időzítés is szükséges hozzá. A stratégiához illesztett munkaerőfelvétel ráadásul megelőzi a növekedést magát. A kiválasztási folyamat akár hónapokig elhúzódhat, és be kell fejezni még azelőtt, hogy igazán szükségessé válna az új kolléga munkája. Ehhez viszont elengedhetetlen, hogy átgondolt legyen a toborzási folyamat és időben megkezdjük a keresést, mert a jelenlegi munkaerőpiaci helyzet gyors megoldásokat és egyszerűbb kiválasztási rendszert igényel.” – részletezte az ügyvezető-tulajdonos.

Az egésznek az a lényege, hogy ahogyan egyre több lesz a pályázatok vagy a nyitott pozíciók mennyisége, azaz minél több munkavállalót keresnek, értelemszerűen egyre nagyobb lesz a verseny is a munkaerő piacon. Ami azt jelenti, hogy az egy keresésre jutó jelöltek száma jelentősen növekszik azáltal, hogy ők is egyre több hirdetésre tudnak jelentkezni. A nagyobb verseny viszont újabb kihívások elé állítja a toborzást folytató vezetőket, HR-eseket is, és a munkaerő közvetítéssel foglalkozó cégeket.

„Sokszor tapasztaljuk és gyakran elmondják az ügyfeleim, hogy ugyanannyi munkával, ugyanazokkal az eszközökkel nagyobb versenyhelyzetben nem tudnak már ugyanannyira sikeresek lenni, mint korábban. Ennek több oka is van: az egyik az, hogy a jelentkezők bőven tudnak válogatni a számukra potenciális állásajánlatok között, és ezzel élnek is, a másik viszont az, hogy sokkal gyorsabban kell lefolytatni egy-egy keresést. Felfokozott versenyhelyzetben nem fér bele az, hogy több körös állasinterjúkat csináljunk, nem fér bele az, hogy hetekig húzzuk a döntést, vagy ne legyünk folyamatos kommunikációban a potenciális jelöltekkel. Mindezt azonban hagyományos eszközökkel nem lehet hatékonyan kezelni.” – fejti ki Nemes-Nagy Szilvia.

A vállalatoknál az általános kiválasztási gyakorlat még mindig lassú és pontatlan. A kérdés az az, hogy hogyan lehet lényegesen lerövidíteni a toborzási folyamatot, hogy emellett minden szükséges információ rendelkezésünkre álljon a döntéshez. Bár a cégek nagy része már rutinszerűen használ informatikai eszközöket és különböző szoftvereket, vállalatirányítási rendszereket, hogy ténylegesen fejlesszék, hatékonnyá tegyék a folyamataikat, mégis még mindig az a tendencia, hogy a HR nélkülözi ezeket a rendszereket, így ma is a legkorszerűbb HR eszköz a kiválasztásban az Excel táblázat, amibe valamilyen szempont szerint osztályozni próbáljak a HR-esek a jelölteket.

„Tapasztalataik szerint a kiválasztási folyamat első szakasza jól automatizálható egy jól strukturált informatikai eszközrendszerrel, amivel az értékes HR-erőforrást más, nagyobb hozzáadott értékkel rendelkező folyamatokra lehet fordítani. A manuális megoldásokkal szemben gyorsabban és egyszerűbben teremthető kapcsolat a potenciális jelöltekkel, ráadásul egy hatékony, megbízható előszűrő szoftverrel lényegesen leegyszerűsíthető ez a folyamat. Ezekkel a megoldásokkal a toborzókra nehezedő, időigényes munkafolyamatok szinte teljes mértékben kiválthatók: gyorsabb az előszűrés és a jelöltlista kialakítása, valamint megspórolható az interjúk száma és a gyakori kérdések megválaszolására fordított idő. Ezért mi korszerű eszközöket használunk, amivel már a jelentkezés pillanatában szűrünk az elvárásokra és az előnyökre. Mivel nem fecséreljük az időt fölöslegesen önéletrajzok minősítésére és szelektálására, ezért van időnk arra például, hogy alaposan utánajárjunk a referenciáknak. A rendelkezésre álló online tesztek pedig biztosítják azt, hogy a mennyiségi szűrés után tényleg ki tudjuk választani a legmagasabb minőséget a jelöltekből.” – részletezi a szakértő. 

Sokszor már azzal időt spórolnának meg a vállalatok, ha ténylegesen nem sablon, hanem célzott álláshirdetéseket tennének ki a portálokra, amivel már eleve a potenciális jelölteket tudják bevonzani. Ehhez viszont teljes mértékben szakítani kell a korábbi felsorolás típusú álláshirdetésekkel.

„Ezeknek a jelenleg használatos álláshirdetéseknek a hatékonysága nagyon-nagyon alacsony. Amikor nagy a verseny, akkor a feladat mindig az, hogy hogyan tudok kitűnni én a sok másik hirdető cég közül. Itt ma már egy álláshirdetés inkább marketinges feladat, némi PR-al, mintsem csupán csak HR.” – teszi hozzá az ügyvezető-tulajdonos.

A növekedéshez kiemelt fontosságú a vállalatról, mint munkáltatóról szóló pozitív üzenetek eljuttatása a legnagyobb célcsoport, a lehetséges munkavállalók és az egész társadalmi környezet felé. A jelenlegi felgyorsult helyzetben nem elég jó álláshirdetést írni, hanem ki is kell tűnni a versenytársak tömegéből. És mi az, ami a figyelmet megragadja? Ez csak valami olyan lehet, amely egyedi, ami különleges. Ami másoktól eltér. Amit leginkább, mint vállalati identitás határozhatunk meg, hiszen egy cég számára létfontosságú, hogy a környezetében pozitív megítélésben legyen része.

„Gyakorlatilag brandépítésről beszélhetünk akkor is, amikor toborzunk. Erre az egyetlen lehetőség, hogy kommunikáljuk a cég munkavállalói értékét, gondolok itt elsősorban a munkavállalókkal való bánásmódra, a vállalati értékrendre, a gondolkodásmódra és a célokra.” –  mondja Nemes-Nagy Szilvia.

Maga a toborzási folyamat is egyfajta PR tevékenység, hiszen ahogy kezeljük a jelölteket, az alakítja a rólunk kialakult képet.

„Amit minden toborzással foglalkozó vezetőnek észben kell tartania, hogy a jó minőség kapós áru és a jó jelölt nem vár. És ha lesz valaki, akinek legalább olyan jó az ajánlata, mint a miénk, de gyorsabb, akkor viszont nem minket fog választani. Ráadásul egy lassú és nehézkes kiválasztási folyamat nem a legjobb PR. Ellenben a korszerű eszközökkel végzett gyors, hatékony toborzási folyamat kifejezetten kívánatossá teszi az adott céghez való csatlakozást. Ezt számtalan ügyfél és számtalan jelölt visszajelzés bizonyítja számunkra. Igenis lehetünk ennek a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetnek a gazdasági győztesei, de ehhez változtatni kell, fejlődni kell. Az eredmény viszont az, hogy meg tudjuk szerezni a piac legjobb szakembereit a cégünknek” – zárja gondolatait Nemes-Nagy Szilvia szakértő és a Performia Hungary ügyvezető-tulajdonosa.

Forrás: Piac és Profit / Hrpwr.hu


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.