Múlt pénteken megjelent a Magyar Közlönyben a "központi kommunikációs hivatal" létrehozásával kapcsolatos kormányhatározat. A rövid, Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által aláírt határozatnak két pontja van:
A kormány
"1. egyetért azzal, hogy az egységes, koordinált kormányzati kommunikáció megvalósítása érdekében – a Magyar Nemzeti Bank, az önálló szabályozó szervek, valamint az autonóm államigazgatási szervek kivételével – a központi költségvetési szervek, valamint a többségi állami tulajdonban lévő gazdálkodó szervezetek reklám, PR és kommunikációs feladatait egy központi kommunikációs hivatal lássa el."
és
"2. felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy a nemzetgazdasági miniszter és a nemzeti fejlesztési miniszter bevonásával az 1. pontban meghatározott feladat végrehajtására készítsen előterjesztést és nyújtsa be a Kormány részére."
A feladat felelőse tehát Lázár János, a határidő pedig szeptember 15-e.
Akkor kiknek a kommunikációját központosítják?
Könnyebb azt megírni, hogy kiké lesz a továbbiakban is "független". A Magyar Nemzeti Bankot név szerint említik. Ezen kívül önálló szabályozó szerv a jelenleg hatályos törvény szerint:
- Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
- Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
Rajtuk kívül nem vonatkozik a központosítás az autonóm államigazgatási szervekre:
- Közbeszerzési Hatóság
- Gazdasági Versenyhivatal
- Egyenlő Bánásmód Hatóság
- Nemzeti Adatvédelmi és Információsszabadság Hatósága
- Nemzeti Választási Iroda
Ezek a szervek a jövőben létrehozandó központosított kommunikációs hivatal végleges büdzséje szempontjából érdekesek, amelyet korábban többen 40-50 milliárd forintra tettek évente, de szerintünk ez túlzó összeg.
Ezeken kívül tehát minden központi költségvetési szerv és többségi állami tulajdonban lévő gazdálkodási szerv reklám-, pr-, és egyéb kommunikációs - feltételezhetően médiavásárlás, rendezvény is - feladatait egyetlen központi hivatal fogja kezelni. Így is óriási összeg lesz a büdzsé, tekintve, hogy olyan hatalmas, évente milliárd közeli kommunikációs büdzsével rendelkező reklámköltők is idetartoznak majd, mint:
- Szerencsejáték Zrt.
- Magyar Turizmus Zrt. + Agrármarketing Centrum
- Miniszterelnökség/Kormány
- Államadósság-kezelő Központ
- Magyar Villamos Művek
- MTVA
- az összes minisztérium
Nem tudni azonban, hogy például a megszűnt, és a Miniszterelnökség alá szervezett, uniós fejlesztési pénzeket elosztó Nemzeti Fejlesztési Ügynökség reklámbüdzséjével mi lesz, ahogy azt sem, hogy általában véve az uniós forrásokból finanszírozott projektek kommunikációja is központosított lesz-e, és ha igen, akkor ahhoz mit szólna az Európai Unió.
Az sem világos, hogy a központosítás csak a központi költségvetési szerveket, vagy az azok alá tartozó, vagy általuk felügyelt alszervezeteket is érinti-e. Például az Emberi Erőforrások Minisztériumának felügyelete alá tartoznak egyetemek, főiskolák, színházak, múzeumok, közgyűjtemények is. Ugyanígy a helyi és a kisebbségi önkormányzatok kommunikációja is kérdéseket vet fel.
Forrás: Kreatív Online