A felmérés során 5000 18 évesnél idősebb internetet felhasználó válaszait feldolgozva készült el 2016 júniusában Magyarországon, Lengyelországban, Görögországban, Finnországban, és Csehországban a Közép- és Kelet-Európa vakáción című nemzetközi kutatás. Ebből kiderül, hogy a görögök leginkább (74%) szállnak meg szállodákban, míg esetünkben 33% apartmant, 23% pedig rokoni, baráti szállást választ. A desztináció kiválasztásánál a magyarok 61%-a számára elsődleges szempont az ár, ugyanez a lengyelek esetében 55, a cseheknél 47, míg a görögöknél 64%. A szálláson a lengyelek ragaszkodnak leginkább az olyan eszközökhöz mint a tévékészülék, vasaló, mosógép. A magyarok 48, a lengyelek 52, a csehek 36, a görögök 55%-a számára fontos szempont a szállás kiválasztásakor, hogy van-e használható wifi.
A magyarok 24, lengyelek 44, csehek 24, görögök 24 százaléka vesz ki két hét szabadságot idén. Ezzel szemben a magyarok 14%-a, a lengyelek 25%-a, a csehek 14%-a, és a görögök 36%-a csak egy hét szabadsággal tervez. Éves szinten a magyarok fele 14 napnál többet tölt szabadságon, a görögök 22%-a kevesebb, mint 7 egymást követő napot vesz csak ki.
A költségvetést illetően mi magyarok vagyunk a „legóvatosabbak”: 51 százalékunk tervez maximum 250 eurót költeni nyaralásra. További 35% költ 250-500, 11% 500 és 1000 euró között a nyaralással kapcsolatos kiadásokra. A magyarok mindössze 3%-a tervezi túllépni az 1000 eurós összeghatárt.
A magyarok 70%-a, a lengyelek 68%-a, a csehek 63%-a és a görögök 79%-a továbbra is ragaszkodik a készpénzes fizetéshez, de terjed a kártyás fizetés, banki átutalás, és tovább nőtt a PayPal és a hasonló online fizetési rendszerek népszerűsége. A nyaralás során felmerülő költségek többségét online fizetni óhajtók száma a tavalyi évhez képest az összes vizsgált országban megduplázódott. Sőt, a magyarok 12%-a (tavaly még 10 százalék), a lengyelek 30%-a (azonos volt 2015-ben), a csehek 10%-a (2015-ben 7 százalék), a görögök 28%-a használt PayPalt, vagy hasonló szolgáltatást a legutóbbi nyaralás alkalmával.
A magyarok 35%-a keresőmotorokkal, vagy a TripAdvisorhoz hasonló utazási oldalakon (22%) keres ajánlatokat, de sokan ezeket használjuk az úticélról való információk összegyűjtésére is (25%).
A magyarok 69, a csehek 58, a görögök 49 és a lengyelek 58%-a utazik autóval. 12 százlékunk utazik repülővel és 14%-a vonattal. Az internet nagy szerepet kap a repülővel történő utazás során is. A légitársaság kiválasztásában a magyarok 62%-a számára legfontosabb szempont az ár. A második legfontosabb tényező, hogy mennyire kedvező egy légitársaság poggyászkezelési politikája (27%), míg a választás szempontjából a magyarok 21%-a találta fontosnak a légitársaságok ajánlatai között kereső oldalakat és az online értékeléseket
Az internet a legjobb barátunk nem csak a nyaralás megkezdése előtt, hanem az ott-tartózkodás idején is. A magyarok 87%-a, a lengyelek és a görögök 95%-a, a cseheknek pedig 83%-a használja az internetet az utazás során. A nyaralás alatt is szeretjük megnézni a közösségi média oldalakat (a magyarok 48%-a, a görögök 60%-a, a lengyelek 63%-a, a csehek 39%-a), de térképekre (a magyarok 71%-a), munkával kapcsolatos kérdésekre (ezt a görögök teszik meg a leggyakrabban – 33%) is gyakran rákeresünk, továbbá vásárolunk is. A vásárlás a magyaroknál a negyedik legfontosabb kategória (22%).
Forrás: Turizmus Online