Úgy vélte, egyre több vállalkozás rájön arra, hogy érdemes betartani a szabályokat, mert a visszatérő ügyfél az igazán értékes.
A helyettes államtitkár szerint az eredmények bizonyítják az elmúlt másfél évben a fogyasztóvédelemben végbement szemléletváltás sikerét, hogy a vállalkozásokkal együttműködve lehet eredményeket elérni. Barátságos, konzultatív jellegű hatóság kialakítására helyezik a hangsúlyt, nem a bírságolásra - tette hozzá.
1844 ellenőrzés, 424 kisebb szabálytalanság
Szente István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) megbízott főigazgatója elmondta: a nyári főszezonban összesen 1844 ellenőrzést végeztek a hatóság munkatársai, amiből 424 esetben tártak fel kisebb súlyú szabálytalanságot, ez 23 százalékos kifogásolási arányt jelent, ami 7 százalékponttal kevesebb a tavalyinál.
A hatóság évek óta kiemelt figyelmet fordít a vendéglátóipar és a személytaxi-szolgáltatás ellenőrzésére. Az összes ellenőrzés közül 1667 vendéglátóipari egységben történt, 177 pedig taxiszolgáltatót érintett.
Pozitívumként emelte ki, hogy a vendéglátó egységeknél a tavalyihoz képest 6 százalékponttal javult a helyzet, így 421 esetben találtak szabálytalanságot, míg a taxisok ellenőrzésekor a 2014-es adatokhoz képest 8 százalékponttal kevesebb, 12 százalékban állapítottak meg mulasztást a hatóság ellenőrei. Azonban szerkesztőségünk kérdésére ehhez hozzátették, ők alapvetően az engedéllyel működő taxis cégeket vizsgálják, a taxis hiénák kívül esnek vizsgálódásaik hatókörén.
Nem volt kirívó eset
A fogyasztók érdekeit súlyosan sértő kirívó jogsértést nem tártak fel az ellenőrök az idei nyári szezonban - tette hozzá a szakember.
Kiss Anita, a NFH szóvivője elmondta: a legtöbb jogsértést a helytelen étel- és italmérés miatt állapítottak meg az ellenőrök, ezen kívül volt a vásárlók könyvét érintő hiányosság és előfordult, hogy nem tüntették fel a termékek árát.
A hatóság összesen 1407 próbavásárlást is végzett, amelyből 254 alkalommal tártak fel valamilyen jogsértést.
Az ellenőrök 3465 termék tömegét, térfogatát, valamint fogyasztói árát vizsgálták, az esetek 12 százalékában, 421 alkalommal állapítottak meg jogsértést. Összesen 162 esetben, a próbavásárlások 12 százalékában magasabb árat számoltak - ismertette a hatóság szóvivője.
Szente István egy kérdésre válaszolva elmondta: összesen 884 ezer forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a hatóság, amit a megbízott főigazgató szerint pozitív, javulást jelent tavalyhoz képest. Elmondta azt is, hogy az ellenőrök a vizsgált kis- és középvállalkozásokat először csak figyelmeztetik, majd akkor bírságolnak, ha ismételten ugyanazt a jogsértést követik el, és többségében első esetben találtak a vizsgált egységeknél szabálytalanságot, ezért ilyen alacsony a bírság teljes összege.
Forrás: MTI