Rogán Antal miniszter megbízásából dr. Guller Zoltánnal, az MTÜ vezérigazgatójával tárgyalt a Facebook-on alakult Turisztikai Szektor Saját Érdekképviselete (TSZSÉ). A személyes találkozóra szeptember 30-án került sor. A turisztikai szektor képviseletében jelen volt Heindl Csaba, Nagy Ildikó és Szalai Edit. A javaslatcsomag több pontját sikerült ütköztetni, amelyekben egyetértés volt. Ezek az alábbiak:
1. A vagyoni biztosíték kérdése:
A legégetőbb kérdés az utazásszervezők vagyoni biztosítékának a megoldása, hiszen ezt a jövő évre október 31-ig meg kell kötni. Jelenlegi információk alapján a biztosítók nem adnak minden utazásszervezőnek ajánlatot, így a bankgarancia és a pénzletét jöhet szóba, amelyek viszont alig egy hónap leforgása alatt képtelenség tető alá hozni. Ennek rendezésére az MTÜ-vel tárgyaló szakemberek szerint állami alapot kell létrehozni vagy az államnak kezességet kell vállalnia az utasok és a vállalkozások megsegítése érdekében. Amennyiben az utazásszervezők nem tudják igazolni a vagyoni biztosíték valamely formáját, az engedélyüket visszavonják és tevékenységük megszűnik. Ebben az esetben a még életben lévő biztosítások veszik át a teljesítés, visszafizetések helyét az utasok felé, mely a teljes megrendelésállományra vonatkozik. A jövő évben felhasználható voucherek értékét is a biztosítónak kell visszafizetnie. Erre a kérdéskörre az ígéretek szerint megoldást talál a turizmusvezetés, a Főnix manőver kidolgozói nagyon bíznak ennek sikerében.
2. Az MTÜ-vel tárgyaló szakemberek ígéretet kaptak az áfa visszaigénylésének gyorsítására és korlátjának eltörlésére is
3. Az autóbuszos vállalkozások fenntarthatósága jelen helyzetben a közszolgáltatásokban rejlik, melyeket uniós direktíva szabályoz. A TSZSÉ képviselői szerint már évekkel ezelőtt ki kellett volna részben vonni a monopolhelyzetű nagyvállalatokat a közszolgáltatásokból. Hamarosan tehát labdába rúghatnak e téren a buszos magáncégek is. Szintén uniós mintára az iskolabusz szolgáltatásokat is magánkézbe lehet adni, mely szintén segítséget jelent a buszos szakma számára.
Az MTÜ kijelölte a további egyeztetésre Farkas Dávidot, aki a válságkezelésért felelős. A TSZSÉ szerint tavasszal még elegek lettek volna kisebb, nem anyagi jellegű intézkedések, de szeptemberben a kormányunk által bevezetett újabb szigorú utazási korlátozások értelmében már nagyobb anyagi segítségre szorul az ágazat. Az EU-n belül ezek a szigorú korlátozások (határzárak, és magas tesztárak) példa nélküliek, ennek ellenére más országokban (EU-n belül és kívül) a kkv-k már részesültek vissza nem térítendő támogatásokban és külön programokat is kidolgoztak (pl. a SURE program), mivel a szektor gazdasági jelentősége más államokban is rendkívül nagy, és jóval nagyobb összegekkel járul hozzá a GDP-hez, mint amennyi támogatásra most szüksége volna. Az Európai Unió egyébként partner a globálisan óriási hanyatlást mutató szektor támogatásában és eddig 16 tagállamban mintegy 87,4 milliárd euró támogatást kaptak a turisztikai vállalkozások. A TSZSÉ szerint aggodalomra ad okot, hogy Magyarország irányából nem tapasztalták, hogy kértek volna ilyen célú támogatást az uniótól.
A javaslattevők szerint az EU irányelvek alapján a fertőzöttség mértékét kellene figyelembe venni a határkorlátozások, határzárak esetében. A Magyar Turisztikai Ügynökség az egyszeri vissza nem térítendő támogatást nem részesítette előnyben a megbeszélés napján, mivel egyelőre nem tudják megjósolni a járvány végét és a turizmus újraindításának időpontját. A Miniszterelnök Úr viszont az október 3-ai sajtótájékoztatóján behatárolta, hogy 2021 első félévében nem várható a nemzetközi piac megnyitása, valamint a turizmus újraindítása. Ez eseteben a Főnix manőver megalkotói szerint alapvető fontosságú lenne az irodákat és buszos vállalkozásokat oly módon segíteni, hogy a belföldi programok esetében a más országokhoz képest irreálisan magas mértékű 27%-os áfát lecsökkentenék és inyenessé tennék a legálisan tevékenykedő és jelenleg is adót fizető kiutaztató irodáknak a belföldi vagyoni biztosítékot, hogy átmenetileg tudjanak belföldi utakat is szervezni. A jelenlegi szabályozás - az MTÜ-vel tárgyaló szakemberek szerint - irreálisan magas árat generál a belföldi utak számára a külföldikéhez képest és csak a fekete utazásszervezést segíti elő, amelyből adóbevétel nem származik.
Egységes álláspontjuk továbbá, hogy a szakma bevonása nélkül, nem lehet meghozni olyan döntéseket egyik napról a másikra, amely veszélyezteti az utazóközönség által befizetett részvételi díjakat és a vállalkozások fennmaradását, valamint a munkahelyeket. Guller Zoltánnal tárgyalva a TSZSÉ képviselői kérték a szakma bevonását az érdemi döntésekbe a későbbiekben. Úgy vélik, amennyiben nem kap érdemi segítséget az ágazat, az az egész ország gazdaságára és lakosságára nézve beláthatatlan következményekkel jár.
Jelenleg várják a hivatalos írásos választ a felvetett kérdéseikre, amennyiben azonban nem kapnak érdemi segítséget, kénytelenek határozottabb lépéseket tenni - hangsúlyozták.
Forrás: Turizmus Online