Brüsszel megtiltotta a reklámadót

Úgynevezett mélyreható vizsgálatot indított az Európai Bizottság a Magyarországon tavaly nyáron bevezetett reklámadó ügyében - közölte csütörtökön a brüsszeli testület.

A bizottság a vizsgálattal arra akar fényt deríteni, hogy a reklámadó hatályos szabályozása összhangban áll-e az állami támogatásra vonatkozó uniós szabályokkal. Azt gyanítja ugyanis, hogy a 0-tól 50 százalékig terjedő progresszív adókulcs szelektív, tisztességtelen versenyelőnyt teremthet bizonyos vállalatoknak.

A vizsgálat megindításával egy időben a brüsszeli testület, úgynevezett felfüggesztő rendelkezés formájában a vizsgálat lezárultáig meg is tiltotta a progresszív adókulcs alkalmazását.

A hivatalosan is elindított vizsgálat a brüsszeli testület tájékoztatása szerint lehetőséget teremt arra, hogy minden érintett kifejtse álláspontját, egyúttal a bizottság hangsúlyozta, hogy a vizsgálat elindítása nem előlegezi meg annak kimenetelét.

A kormány tervezi a reklámadó jelenlegi szabályainak módosítását. Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter március 3-án - az Országgyűlés gazdasági bizottságát tájékoztatva a témáról - azt mondta, hogy a módosításról még nem készült el a konkrét javaslat, a kormány márciusban teheti meg előterjesztését. A miniszter emlékeztetett arra, hogy az EB két főigazgatósága - adó- és versenyjogi - is eljárást folytat Magyarországgal szemben a reklámadó miatt, ezért van szükség a módosításra.

Margrethe Vestager versenyjogi biztos a bizottság közleményének tanúsága szerint üdvözli a módosítási szándékot, és azt ígéri, hogy a részletes vizsgálat a reklámadó jelenlegi és módosított változatára egyaránt tekintettel lesz.

"Nagyon fontos, hogy egyenlő versenyfeltételeket biztosítsunk az európai médiapiacokon. Napjainkban számos média elsődlegesen a reklámbevételeiből finanszírozza működését" - hangsúlyozza a dán politikus.

A bizottság közleménye arra utal, hogy Brüsszel azt kifogásolja, hogy a 0-tól 50 százalékig terjedő adókulcsok nem a nyereséget, hanem a reklámbevételeket terhelik. A bizottság szerint így a kisebb bevételű vállalatok még bevételükhöz viszonyítva is jelentősen kisebb adóterhet viselnek a nagyobb cégeknél, míg ha a nyereségre vetnék ki az adót, az indokolható lenne azzal, hogy a jövedelmezőbb vállalatok nagyobb terhet is elviselhetnek.

"A magyar hatóságok mindeddig nem nyújtottak be megfelelő objektív indokot e koncepció alátámasztására" - írja kommünikéjében a bizottság a reklámbevételek adóztatásáról.

A bizottság emellett azt is kétségbe vonja, hogy összhangban lenne az állami támogatási szabályokkal a törvénynek az a rendelkezése, amely lehetővé teszi az elhatárolt veszteségeknek az adóköteles reklámbevételekből történő levonását.

"Ezek a rendelkezések a jelek szerint nem igazodnak az adó átfogó célkitűzéséhez, és úgy tűnik, hogy a 2013-ban nem nyereséges vállalkozásokra történő leszűkített alkalmazásuk szelektív előnyt biztosít az érintett vállalkozásoknak" - fogalmazza meg kifogásait az uniós versenyhatóságként eljáró Európai Bizottság.

A brüsszeli testület világossá teszi: nem kérdőjelezi meg Magyarország jogát arra, hogy reklámadót szabjon ki, illetve hogy megállapítsa annak adókulcsait, de azt garantálni akarja, hogy az adók ne biztosítsanak szelektív előnyt bizonyos vállalatoknak versenytársaikkal szemben.

A bizottság azt is vizsgálja, hogy a szabályozás nem irányul-e kifejezetten a külföldön bejegyzett cégek ellen, mert ha így van, az a letelepedési szabadsággal is ellentétes lehet.


A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.