A Telex információja szerint két nagy utazási iroda is visszamenőleg próbálja megemelni már lefoglalt, részben kifizetett utazások részvételi díját az üzemanyag-áremelkedésre és a gyenge forintra hivatkozva.
A Kartago Toursnál az orosz-ukrán háború által okozott „tartós és jelentős” üzemanyagár-növekedés, illetve a forint árfolyamának „jelentős méretű csökkenése” miatt 8 százalékkal emelték a részvételi díjat (az áremelés a biztosítást nem érintette). A cég azt írja, hogy „továbbra is átvállalja a megnövekedett költség nagy részét, a díjemelés mértéke jelentősen kisebb, mint a tényleges költségnövekedés”. A szerződésben szereplő díjat az utazási iroda közös megegyezéssel módosítaná, aki ebbe nem megy bele, annak törlik a foglalását és (a sztornó biztosítás összegét levonva) visszautalják az addigi befizetéseit.
Egy másik információ szerint az IBUSZ a 2022. július 13-a után induló görög- és spanyolországi nyaralásokra, a repülőgépes körutakra és a városlátogatásokra fejenként 15 ezer forint felárat kér a már lefoglalt utazásokra is. Az indoklás szerint a cég 2021 decemberében indult előfoglalásaiban szereplő részvételi díjat az akkori euroárfolyamhoz és „a légitársasági megállapodásainkban foglalt akkor érvényes világpiaci árakhoz” igazították, azonban a „soha nem tapasztalt forintgyengülés” és a „kerozin világpiaci árának drasztikus emelkedése” jelentősen megdrágította az utazást. Az IBUSZ érdekes módon nem kínál fel alternatívát, de úgy tűnik, hogy akkor sem történik semmi, ha valaki nem fizeti be a 15 ezer forintos felárat, ugyanis a nekünk továbbított levélben csak annyi áll, hogy ha valaki nem hajlandó a szerződés módosítására, akkor a „jogszabályi kötelezettségünk alapján az utazási szerződésben foglaltak szerint járunk el”.
Az érintett utazási irodák nem reagáltak a portál megkeresésére, vagy későbbre ígértek választ.
Molnár Judit, a 164 utazásszervező céget tömörítő Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnöke – egyben az OTP Travel ügyvezetője – a Telex megkeresésére elmondta, jelen pillanatban sajnos ez egy általános gyakorlat és szükségszerű lépés lett az utazási irodáktól. A gyakorlatot szerinte az magyarázza, hogy az irodák a kapacitás lekötéseikre vonatkozó szerződéseiket minimum egy évvel az utazás előtt kötik meg, és ez alapján készítik el árkalkulációikat. Ebben az akkori várakozások szerinti euroárfolyammal számolnak, légitársasági és autóbuszos szerződéseiket pedig szintén egy évvel előre, fix kerozin- illetve gázolaj-paritáson kötik meg.
A teljes cikk ITT található.
Forrás: Telex