Az újranyitást követően a vállalkozásoknak számos, a pandémia okozta piaci kihívással kell megküzdeniük. Míg az ország fővároson kívüli részében átlagosan a foglalkoztatottaknak csak a 34%-a dolgozik a piaci alapú szolgáltatószektorban, és ott is elsősorban belföldi vendégeket kiszolgálva, Budapesten a munkavállalók 62%-ának a megélhetése függ ettől a szektortól. A fővárosi vendéglátás ráadásul jelentős részben a várhatóan még hónapokig akadozó külföldi turizmusra optimalizálta működését. A nyári időszakra jellemző hullámzó forgalom pedig további sokkot jelenthet az eddig túlélő vállalkozók számára.
Erre a válsághelyzetre reagál a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) több elemből álló fogyasztásélénkítő programja. A kezdeményezés egyik legfontosabb eleme az idén tavasszal bejelentett Szolidaritási Alap, amelyből 50 millió forintnyi induló keretet szánnak a fővárosi vendéglátás forgalmában tapasztalható kritikus hullámzás kiegyenlítésének támogatására. A program keretében budapesti vendéglátóhelyek pályázhatnak olyan 10-50 fős közösségek vendéglátására, akik a pandémia mindennapjaiban hősiesen helyt álltak a az ország működésének fenntartása érdekében (például az egészségügyi dolgozók, a rendfenntartók, a pedagógusok, a szülők, a kereskedelmi dolgozók vagy az áruszállítók). A nyertes pályázatok eseményfinanszírozási támogatása fogyasztási kuponok formájában valósul meg. Az induló keretből 10 ezer fő egyszeri 5 ezer forintos vendéglátóipari fogyasztását fedezi majd így a BKIK.
„Miközben együtt ünneplünk és örülünk annak, hogy Budapest újra nyitva lehet, a tavalyi tapasztalatok ismeretében nagyon aggódunk vendéglátóipari kisvállalkozásaink jövője miatt. A nyitás utáni fogyasztási láz lecsengése, a külföldi vendégek és az üzleti események hiánya, továbbá a budapestiek nyári víkendekre és szabadságra való elutazása miatt erősen iingadozó kereslet várható az előttünk álló hónapokban. Most tehát az a legfontosabb, hogy a járvány előtti forgalom mielőbb stabilan visszaálljon, amihez összefogásra van szükség. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamaránál ezért a Szolidaritási Alap forrásainak a fogyasztásösztönzés érdekében való bevetésén túl közösségi kampányba kezdünk és folytatjuk a bajba jutott vállalkozásokat támogató alapunk gyarapítását is. Itt az ideje, hogy mindenki a maga módján tegyen a környezetéért: fogyasszunk és vásároljunk kedvenc helyeinken és ajánljuk azokat ismerőseinknek, ezzel segítve a túlélésüket! Az üzleti szféra szereplőit pedig arra kérjük, ha tehetik, járuljanak hozzá kezdeményezésünkhöz, ezzel pedig a fővárosi vállalkozások megmentéséhez” – mondta Nagy Elek, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke.
A kuponprogram mellett a BKIK mozgalmat indít a tudatos fogyasztás ösztönzése érdekében: arra kérik a budapestieket és a fővárosba látogatókat, hogy a mindennapokban felkeresett helyeiken ne csak vásároljanak, fogyasszanak, hanem ajánlják másoknak is az üzletet a kampány #újranyitvaBP hashtagjével saját közösségi oldalaikon, így is támogatva a helyi vállalkozások és szolgáltatók forgalmának növelését és túlélését. A mozgalmat olyan ismert budapestiek is támogatják, mint például Király Nóra, a Fiatal Családosok Klubjának alapítója, Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője, Kautzky Armand színművész, dr. Kulcsár Krisztián, a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke, Semsei Rudolf, étteremtulajdonos vagy Asztalos István, az Étrend Magyar Konyhafőnökök Egyesület elnöke.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara kampányának részeként továbbra is kéri az üzleti szféra szereplőit, hogy direkt támogatással csatlakozzanak a kamara bajba jutott cégeket segítő Szolidaritási Alapjához. A felhívással elsősorban a válságban kevésbé sérült nagyvállalatokat, a HIPA kedvezményben részesült cégeket, valamint tagsági díjuk felének elengedését igénylő önkéntes tagjait szeretnék elérni.
A BKIK fogyasztásösztönző kampányának és eseményfinanszírozó programjának részletei, valamint a pályázati feltételek itt olvashatók június 18-ától: ujranyitvabp.bki