A hivatalosan menetrendszerintinek számító, tehát bárki által igénybe vehető járatok a gyakorlatban inkább chartergépek. Az UTAIR első repülője december 30-án délelőtt 11:30-kor érkezett Moszkvából Sármellékre, majd 12:50-kor indult is vissza az orosz fővárosba. Ezt újabb hasonló járatpárok követték, illetve követik január 10-ig, a pravoszláv rend szerint tartott orosz karácsonyi szünet végéig.
Mint Benkő Attilától, a repülőtér vezetőjétől megtudtuk, az orosz légitársaság Boeing 737-800-as, illetve Boeing 737-500-as gépeivel bonyolítja le a járatokat, amikkel 130, illetve 168 személyt tudnak egyszerre szállítani. Az utasok többsége moszkvai, de vannak, akik átszállással Szentpétervárról, Jekatyerinburgból érkeznek.
Hévízen felkészültek a vendégek fogadására. A tófürdő, a szállodák, vendéglátóhelyek megfelelő szolgáltatásokat kínálnak, és az önkormányzat is mindent megtesz, hogy jó feltételek legyenek egy kellemes hangulatú pihenéshez, a pozitív élményekhez. Ennek keretében január közepéig működik az "adventi falu" a gyógykórház előtti téren, a központi parkolóban nagyszabású évbúcsúztató bulit tartottak, majd egészen az orosz téli szünet végéig, január 10-ig minden este szabadtéri műsorral szórakoztatják a vendégeket a Deák téren. Január 6-án éjjel pravoszláv karácsonyi misét is tartanak a római katolikus Szentlélek templomban. A 16 éve épített, mintegy ezer fő befogadására képes templomot a hévízi plébánia már több évre biztosítja a miséhez az orosz vendégeknek. A szertartást egy Magyarországon működő ortodox pap vezeti.
Az utasok több iroda szervezésében érkeznek Hévízre. Egyik meghatározó cég közöttük a Robinson Tours. Jakócs György, az iroda beutaztatással foglalkozó vezetője úgy véli, hogy az ünnepek alatt Oroszországból érkező forgalom a körülményekhez képest jól alakul. Ez annak ellenére is igaz, hogy a tavalyitól mintegy 25-30 százalékkal elmarad. A visszaesés fő oka az alacsony olajár, illetve az emiatt gyenge rubel.
Jakócs szerint az Egyiptomba, Törökországba irányuló orosz forgalom csökkenése, kiesése azért nem hoz nekünk közvetlenül forgalomnövekedést, mert schengeni övezethez tartozó országként hozzánk nehezebb a bejutás az oroszoknak a vízum miatt, mint egyes alternatív utazási célpontokra. A nem konzuli székhelyen, Moszkvában, Szentpéterváron, Jekatyerinburgban vagy Kazanyban élő orosz turisták számára különösen megnehezítette a vízum megszerzését a szeptember közepe óta élő ujjlenyomatadási kötelezettség, ami miatt csak személyesen lehet eljárni az ügyben. Jelentős előrelépésként értékeli, hogy novembertől a Pony Express hálózatára építve 40-45 orosz városban olyan vízumközpont működik, ahol le lehet adni az igényeket, és így nem kell a konzulátusokat felkeresni a leendő utasoknak.
Jakócs György szerint Magyarország óriási lehetőségekkel rendelkezik az orosz piacon, mert nagyon jó az ár-érték arányunk, közel vagyunk, nincs terrorveszély, a migránsok sem jelentenek problémát. Bár ez utóbbival kapcsolatban úgy látja, hogy a napi hírek miatt ezzel ellentétes kép alakult ki rólunk, amit sürgősen korrigálni kellene. Hosszabb távon pedig mindent meg kellene tenni azért, hogy az általános megítélésünk megváltozzon.
Az oroszok általában nagyon pozitívan viszonyulnak hozzánk, és úgy érzik, hogy mi is ilyen barátsággal fordulunk feléjük. Ugyanakkor a valóságtól teljesen eltérő kép él azokban, akik még nem jártak nálunk, közvetlenül nem ismernek bennünket. Ők egyszerűen egy volt szocialista országnak látnak bennünket, ahonnan legfeljebb a mezőgazdasági termékeket, a Glóbusz-konzervet és a Tokaji Aszút ismerik. Azt még mindig nagyon kevesen tudják, hogy ez egy látványos turisztikai célpontokban, gyógyhelyekben gazdag ország. Jól érzékelteti a helyzetet, hogy két évvel ezelőtt a magyar konzulátusok 70 ezer vízumot adtak ki, miközben a csehek 700 ezret. Prágát és a cseh gyógyfürdőket ismerik, a magyarokat sajnos nem. Ezt a helyzetet kellene minél jobban megváltoztatni – véli Jakócs György.
A sármelléki Hévíz-Balaton Airporton Benkő Attila előzetes összegzése szerint a 2015-ös szezonban mintegy 22 ezer utassal számolhatnak az előző évi 33 ezerrel szemben. A kiutaztatási céllal 2015-ben először indított törökországi charterjáratok a várakozásoknál is jobban teljesítettek. A sikert jelzi, hogy az érintett utazási iroda a 2015-ös tíz járattal szemben 2016-ban már 16 járatot akar közlekedtetni. A német chartereknél és a kisgépek fogadásában is kismértékű növekedés volt 2015-ben, így a visszaesést egyértelműen az orosz charterjáratok évközi kimaradása okozta.
Benkő Attila abban bízik, hogy jövőre ismét növekedésnek indul az orosz utasforgalmuk. A repülőtéren ehhez megvannak a feltételek, de a konkrét eredmény elsősorban a vendégek utazásait szervező utazási irodák munkájának sikerességétől függ.