A Magyar Kongresszusi Iroda által, a hivatalos ICCA besorolásokat alapul véve összeállított 2017. évi adatállományban mintegy 2 452 meeting – konferencia, kongresszus, illetve incentive rendezvény – került nevesítésre budapesti helyszínnel. Havi átlagban mindez 204 hivatásturisztikai rendezvényt jelent Budapest számára. Ez azzal együtt is figyelemre méltó szám, hogy a hivatásturisztikai statisztikai kimutatások szerint nőtt a vidéki helyszínek szerepe.
2017-ben a rendezvények 61,3%-a (1.503 rendezvény) típusát tekintve corporate rendezvény volt, ezenfelül 949 nem corporate rendezvényt is megvalósítottak Budapesten. Vonzáskörét tekintve az események 35,3%-a (865 rendezvény) nemzetközi találkozó volt, további 1 587 rendezvény minősült „hazai” volumenűnek, vagyis az MTÜ adatbázisában szereplő rendezvények közel 65%-ának vonzereje kifejezetten a belföldi vendégkörre terjedt ki.
Egy hivatásturisztikai desztináció népszerűségét nagyban alakítja a meetingeken résztvevők száma is. A tavalyi év 2 452 budapesti MICE rendezvényén mindösszesen 414 139 vendég vett részt, ez egy találkozóra vetítve átlagosan 169 résztvevőt jelent. A legtöbb, mintegy 7 500 résztvevőt a Millenárison rendezett MOMART LEGO® Store Show vonzotta Budapestre, 2017. június 3. és 6. között. Ezt követte a Zukunft Personal Hungary emberi erőforrásmenedzsment-szakkiállítása november 13. és 17. között, 5 000 érdeklődővel. A résztvevők száma alapján bronzérmes lett a 2017. május 26. és 28. között rendezett World Congress of Families (WCF) - Családok XI. Világkongresszusa, 3 000 látogatóval.
Helyszín alapján tipizálva a rendezvényeket, a legtöbb, 1 476 eseménynek valamelyik szálloda adott otthont. Ez az összes rendezvény 60%-át jelenti. 245 eseményt (10%) egyetemi helyszíneken, felsőoktatási kampuszokon rendeztek meg. A rendezvények egy számottevő kisebbségét, közel 8%-át (195 meeting) rendezték kongresszusi- vagy konferenciaközpontban, illetve kifejezetten hivatásturisztikai rendezvények megtartására szolgáló épületkomplexumban. A fennmaradó 536 rendezvényt (22%) egyéb helyszíneken szervezték — érdekesség, hogy ide tartoznak a legnagyobb látogatószámú rendezvényeknek otthont adó rendezvénycsarnokok és vásárszervezők (Millenáris, Hungexpo) is.
Ha a rendezvények regisztrált látogatószámát vesszük alapul, és az alapján vizsgáljuk a helyszíntípusok szerinti megoszlást, akkor a következő eredményt kapjuk:
A különböző üzleti rendezvények, meetingek számszerűsített időbeli eloszlása – havi bontásban – az alábbiak szerint alakult (ahol több különböző hónap naptári napjaira terjedt ki a rendezvény, ott valamennyi érintett hónap figyelembe vételével készült a felmérés)
Fenti számokból kitűnik, hogy elsősorban a november (egyedüliként 300 fölötti rendezvényszámmal!), majd az október és a május, illetőleg az április voltak a legnépszerűbb időszakok a budapesti rendezvénynaptárban. Számottevő szezonális kicsúcsosodások tapasztalhatók a legforgalmasabb tavaszi, illetve őszi hónapok körül: ennek megfelelően Budapesten elkülöníthető egy tavaszi (április-május havi) és egy őszi (október-november köré rendeződő) csúcsszezon. A 2017. évi MICE rendezvények 22,7%-a az első, 33%-a a második, 14,7%-a a harmadik, míg 32,2%-a a negyedik negyedévben valósult meg.
A közel 12.600 szakmai rendezvényt regisztráló ICCA (Konferenciaszervezők Nemzetközi Szövetsége) frissen publikált nemzetközi városrangsorában Budapest a 2016. évi adatokhoz képest négy, 2015-höz képest pedig hét helyet javított, így a most napvilágot látott, 2017-es rangsorolás alapján előrelépett a 12. helyre. A magyar főváros – a nemzetközi konferenciaszövetségek által városrotációs rendszerben megrendezett, tárgyévi 128 konferenciájával – olyan népszerű üzleti desztinációkat utasított maga mögé, mint például Hong Kong, Dublin, Koppenhága, Amszterdam, Bangkok, Róma, vagy a TOP20-ba újonnan belépő Tokió és Montréal. Amennyiben a 4000 fő befogadására alkalmas kongresszusi központ építésére vonatkozó közbeszerzés kiírása, majd a kivitelezés a tervezett ütemezés szerint alakul, akkor 2020 után további átrendeződés várható a városrangsorban, Budapest javára.
Mindezzel párhuzamosan Budapest turisztikai szervezete, a BFTK a frankfurti IMEX-re időzítve, 2017 után immár másodízben jelentette meg Budapest MICE Guide kiadványát, a Turizmus Kft.-vel együttműködésben. Az angol nyelvű szakmai katalógus Budapest konferencia-, rendezvény és incentive kínálatát mutatja be. Az aktualizált MICE Guide a nemzetközi konferencia- és kongresszus-szervezők, valamint a külföldi és hazai corporate partnerek részére nyújt információt fővárosi konferenciahotelekről, konferencia- és rendezvényhelyszínekről, valamint bemutatja a hazai PCO-kat és DMC-ket. A katalógust az érdeklődők hamarosan online is böngészhetik a BFTK weboldalán.
Forrás: Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ