A hitelspecialista vállalat friss felmérése során a magyarok 2024-es tervekkel kapcsolatos várakozásait vizsgálta. Az 1000 fős mintán végzett reprezentatív kutatás eredményeiből kiderül: a lakosság 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak, és csak egyötödüknek van olyan terve, ami 5 millió forint feletti összeget igényelne. Céljaikat már meglévő megtakarításból (34%), az idei év folyamán megtakarítandó pénzből (38%), illetve havi jövedelmükből (63%) fedeznék, hitelt pedig 13 százalékuk venne fel.
Z generáció: pénzügyi boldogulás a fókuszban
A Cofidis Hitel Monitor felmérés eredményei szerint idén a magyarok többségének az élet négy területén vannak célkitűzései. A háztartások több mint fele (56%) az anyagiak kapcsán szeretne fejlődést elérni. Ez a törekvés még hatványozottan jelenik meg a Z generáció, azaz a 18-29 éves korosztály esetében, akiknek kétharmada vágyik előrelépésre pénzügyeiben. A lakosság 2024-es tervei között csak a második helyre kerültek az általában listavezetőnek számító, életmóddal és egészségmegőrzéssel kapcsolatos célok (54%), a dobogó harmadik fokán pedig a kikapcsolódás, utazás témakör szerepel (47%), míg 44 százalékuk az időbeosztásán változtatna.
Mire költenének a magyarok?
Utazásra, nyaralásra adnának ki pénzt a legtöbben (47%). Idén a lakásfelújítás, átalakítás költségeivel a háztartások 38 százaléka számol, valamint háztartási gépre vagy bútorvásárlásra tervez kiadni (31%). A háztartások negyede a magánegészségügyi ellátás fedezésére fordít majd anyagi forrást, ötödük pedig adósságcsökkentésre.
Tudatos tervezés
A lakosság negyede már kigondolta, hogyan szeretné elérni, valamint miből finanszírozná idei terveit. Általában lépésről lépésre valósítják meg célkitűzéseiket: 72 százalékuk fontossági sorrendet állít fel tervei között – ugyanennyien vannak, akik alaposan utánajárnak a lehetséges megoldásoknak.
(A kutatást az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készíti 1000 fős mintán, online adatfelvétellel, évente négy alkalommal 2011 óta. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.)