Innotime-kutatás: a fenntartható turizmusról

Immár hagyományosan minden évben átfogó kutatást készítenek a fenntartható turizmus hazai megítéléséről, a globális trendekhez és a nemzetközi kutatásokhoz, mint a booking.com vagy az Expedia vizsgálataihoz illeszkedve. Idén egy, a Bodrogközhöz kapcsolódó 650 fő részvételével készült országos online kutatásban vizsgálták a fenntartható turizmussal kapcsolatos attitűdöket, a turisztikai trendek változásait, valamint a helyi termékek és fenntartható programok iránti keresletet.

A kutatás elsődleges célja az volt, mint írják,hogy feltérképezze,

milyen képet társítanak az emberek a fenntartható turizmus fogalmához?

A 2023-as adatok szerint a legtöbben a fenntartható turizmust a természetjárással és a falusi turizmussal azonosították. Ez az asszociáció 2024-ben némileg módosult:

a természetjáráshoz kapcsolódó asszociációk száma 8,97%-kal csökkent, míg a városi turizmus fenntarthatósághoz való kapcsolása 4,25%-kal mérséklődött.

Az adatok arra utalnak, hogy a válaszadók egyre szélesebb körben értelmezik a fenntartható turizmust, amely már nem korlátozódik a természetközeli élményekre.

Bükkszék - illusztráció
Bükkszék - illusztráció
Fotó: Innotime

Mit várnak el az utazók?

A válaszadók egyre inkább úgy vélik, hogy a fenntartható szolgáltatások nem drágábbak a hagyományos turisztikai lehetőségeknél.

2023-ban a válaszadók 11,5%-a gondolta költségesebbnek a fenntartható opciókat, 2024-re azonban ez az arány 4,46%-ra esett vissza.

Az adatok azt mutatják, hogy az emberek már nem tekintik alacsonyabb színvonalúnak a fenntartható szolgáltatásokat.

A válaszadók felelősségvállalási attitűdje is változott:

2024-re 4,54%-kal többen érzik magukat felelősnek a fenntartható utazások megtervezéséért,

míg 8,2%-kal csökkent azok aránya, akik a turisztikai vállalkozásoktól várják el a fenntarthatósági lépéseket. A helyi közösségek szerepe továbbra is kiemelt fontosságú, a válaszadók közel fele szerint a helyi szereplőknek is aktívan részt kell vállalniuk a fenntartható turizmus fejlesztésében.

Fenntartható úti célok és az ár szerepe

A kutatás alapján a magyar utazók fenntarthatóbb úti célok iránti kereslete növekvő tendenciát mutat.

Azok aránya, akik hajlandók többet fizetni a fenntarthatóságért, 2,58%-ról 5,08%-ra nőtt.

Emellett 16%-ról 16,62%-ra emelkedett azok aránya, akik utazási szokásaikon is hajlandóak változtatni a fenntarthatóság érdekében. A turisták ugyanakkor továbbra sem hajlandók kompromisszumot kötni az élmény és minőség terén – ezt a válaszadók több mint 55%-a hangsúlyozta.

Helyi termékek iránti kereslet

A kutatás során arra is rákérdeztek, hogy a turisták hogyan viszonyulnak a helyi termékekhez és termelőkhöz. 2024-ben 59,23%-ra emelkedett azok aránya, akik figyelembe veszik a helyi termékek vásárlásának lehetőségét, ha az ár nem jelent akadályt. 28,92%-ra nőtt azok aránya, akik tudatosan előnyben részesítik a helyi vállalkozásokat az ártól függetlenül. Eközben jelentősen csökkent azok aránya, akik számára a helyi termékek vásárlása nem szempont az utazás során.

Ez a trend azt jelzi, hogy

a turisták tudatossága növekszik, és egyre szívesebben támogatják a helyi gazdaságot – különösen akkor, ha a desztinációk a kínálatukba is beépítik a helyi termékeket.

Milyen programok érdeklik leginkább a fenntarthatóságot kereső turistákat?

A turisták számára kiemelkedően fontosak a helyi kulturális és gasztronómiai programok. A válaszadók 52%-a látogatna helyi termelői piacot, míg 41,54%-uk szívesen részt venne sajtkészítésen vagy kenyérsütésen. A kézműves tevékenységek, mint a szövés vagy faragás, szintén népszerűek (28%). Az aktív turizmus, például a túrázás (37,69%) vagy a biciklizés (23,38%), szintén kedvelt programok a fenntarthatóság iránt elkötelezett turisták körében.

Az adatok alapján egyértelmű, hogy

a turisták nemcsak a szórakozást keresik, hanem az autentikus, helyi élményekre is vágynak.

Ezt erősítik azok az adatok is, amelyek szerint a válaszadók 45,54%-a előnyben részesíti a fenntartható szolgáltatókat, még akkor is, ha azok kicsit drágábbak.

Mit hozhat a jövő?

A friss kutatása egyértelműen kimutatta, hogy a fenntartható turizmus Magyarországon is egyre nagyobb figyelmet kap.

Az utazók nemcsak ismerik a fenntarthatósági szempontokat, hanem hajlandók is alkalmazkodni hozzájuk – különösen akkor, ha a fenntartható lehetőségek élményt, minőséget és hozzáadott értéket nyújtanak.

A helyi közösségek, desztinációk és turisztikai szolgáltatók számára ez egyértelmű jelzés, hogy érdemes a fenntarthatóságot nemcsak mint értéket, hanem mint versenyelőnyt kezelni. 

 


14 helyszín 1 karszalaggal – videóval

14 helyszín 1 karszalaggal – videóval 

Programhegyek az esztergomi Múzeumok Éjszakáján.
Ha nyár, akkor KeszthelyFest

Ha nyár, akkor KeszthelyFest 

A szervezők bejelentették: már teljes a 2025-ös KeszthelyFest program.
Ecsetre kívánkozó fesztivál Budapesten

Ecsetre kívánkozó fesztivál Budapesten 

Egész napos akvarell bemutató a MagNet Közösségi Házban.
Több száz programmal vár Hajdúszoboszló

Több száz programmal vár Hajdúszoboszló  

A város turizmusa jelentős hatással van a kulturális programkínálatra.
Formabontó emlékkoncert a Magyar Zene Házában

Formabontó emlékkoncert a Magyar Zene Házában 

A Magyar Zene Házában rendezett esemény formabontó lesz a hagyományos emlékkoncertekhez képest.
 Indul a Vízi Ring-sorozat

Indul a Vízi Ring-sorozat 

A sorozat célja, hogy a Balaton-átevezés sikere más helyszíneken is megismétlődjön, és minél több embert ösztönözzön az aktív vízi kikapcsolódásra.
Újra látogatható a pesti Zoo-ban  az állatsimogató

Újra látogatható a pesti Zoo-ban az állatsimogató  

Megszűntek azok a korlátozások, amelyeket még márciusban vezettek be a száj- és körömfájásjárvány miatt.
Gyereknapi játékfesztivál Székesfehérváron

Gyereknapi játékfesztivál Székesfehérváron 

A gyermeknapi hétvégén, május 24-én és 25-én a gyerekeké lesz a fehérvári belváros.
Egészségtudatos fesztivál Tatán

Egészségtudatos fesztivál Tatán 

A mentesség jegyében – a Víz, Zene, Virág Fesztiválon.
New York és Cannes után Tiszafüreden ez a kiállítás

New York és Cannes után Tiszafüreden ez a kiállítás 

15 éves alkotótehetség varázsolja el Tiszafüredet.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.