Kiderült, mennyire szeretnek a magyarok borravalót adni

A magyarok nagy része megszokásból ad borravalót, de maga akar dönteni annak mértékéről, a többség ezért elutasítja a számlába beépített szervizdíjat – derült ki a Szallas.hu friss felméréséből. A kézbe adott jutalom mértékének meghatározásakor egyébként a kedves, segítőkész kiszolgálás fontosabb, mint a szolgáltatás minősége.

A magyarok többsége elfogadja és megszokta a borravaló intézményét – derült ki egy több mint 13 ezer résztvevő megkérdezésével zajló felmérésből, amelyet az Év Szállása verseny keretében a Szallas.hu készített. Négyből csak egy ember mondta, hogy legszívesebben eltörölné ezt a szokást. A megkérdezettek nagy része ugyanakkor nem támogatja sem a számlán feltüntetett szervizdíjat, sem azt, ha a borravalót a szolgáltató beépíti az árakba: tízből nyolcan ragaszkodunk ahhoz, hogy magunk dönthessünk a plusz összeg mértékéről.

Arról, hogy mennyit adunk, megoszlik a fizetővendégek és a turizmusban dolgozók véleménye: a szolgáltatók szerint a többség maximum 5 százalék borravalót ad, míg a vendégek 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ennél nagyobb mértékben szokta kiegészíteni a számla végösszegét. Ugyanakkor nyolcból egy ember kapott már negatív megjegyzést a túl kevés borravaló miatt. „Érdekesség, hogy a véleménykülönbség ellenére a megkérdezett szolgáltatók, főként a szállásadók szerint nem vagyunk zsugoribbak más nemzetek szülötteinél – nagyjából ugyanúgy adunk borravalót, mint például a hozzánk látogató német turisták” – tette hozzá Szigetvári József, a Szallas.hu ügyvezető igazgatója.

A borravalónál nem számít a minőség?

Az Év Szállása versenyhez készült felmérésében a magyarok több mint 60 százaléka mondta azt, hogy elsősorban a kedves, segítőkész kiszolgálást díjazza a borravalóval, a szolgáltatás minőségével kapcsolatban alig egynegyedük szokta így kifejezni az elismerését. „Úgy tűnik, az idegenforgalomban dolgozók sem gondolják úgy, hogy a kis összegű vagy hiányzó borravaló a minőségi kifogásokra utal. A megkérdezett szolgáltatók fele egyáltalán nem lát ilyen összefüggést, inkább például az anyagi lehetőségek korlátozottságára vezeti vissza a vendégek szűkmarkúságát” – magyarázta az eredményeket Szigetvári József.

A pincérek kapják a legtöbb jattot

A kiszolgálás, segítségnyújtás díjazásának szándéka magyarázza azt is, hogy a megkérdezettek közül tízből kilencen adnak plusz pénzt például a pincérnek. „Mi elsősorban a nyaralás alatt adott borravalót vizsgáltuk, de a hétköznapokban az ételfutárok is ide tartoznak” – tette hozzá a Szallas.hu ügyvezetője. A válaszadók egyharmada ad pénzt egy szállodában a londinernek vagy éppen a takarítónak, a recepciós – aki többnyire a „hivatalos” papírmunkát intézi – már ritkábban kap jutalmat.

A felmérés hátteréről

A Szallas.hu által végzett felmérés a nyaralás idején adott borravalóról online megkérdezéssel zajlott, az adatok felvételére 2014. július 22. és 28. között került sor. A nem reprezentatív felmérés eredményei 13.303 magyar lakos és 112 magyarországi szállásadó válaszain alapulnak.


Ropogós rezesek, fontos kérdések és nemzetközi ízek az újbudai parkünnepen

Ropogós rezesek, fontos kérdések és nemzetközi ízek az újbudai parkünnepen 

Június 2-án rajtol a Bárka fesztivál a Feneketlen-tó partján.
Cápa kerül horogra a Dunában?

Cápa kerül horogra a Dunában? 

Nagyon úgy tűnik, hogy a hír igaz! Nem kacsa.
Kibővítették a tokaji bringa-túra programját

Kibővítették a tokaji bringa-túra programját 

Az elmúlt években megyehatáron túlról, Budapestről, sőt külföldről, Japánból és Svájcból is volt résztvevő az ingyenes túrán.
Pünkösdi szezonnyitó, izgalmas bulik - vár a Plázs

Pünkösdi szezonnyitó, izgalmas bulik - vár a Plázs 

Siófok pünkösdi szezonnyitóján, május 17. és 20. között megtelik élettel a Siófoki Nagystrand, színes családi programokkal, légi bemutatóval, óriás akadálypályával, balatoni borokkal és gasztrovásárral várják az érdeklődőket.
Szuperprodukció érkezik Budapestre

Szuperprodukció érkezik Budapestre 

Június elsején nyílik meg a BOK csarnokban a LUFILAND szuperprodukció, amely 500 000 környezetbarát lufi felhasználásával hívja világkörüli utazásra a látogatókat.
Everguest: idén szintet lép az utazási kedv

Everguest: idén szintet lép az utazási kedv 

Friss felmérés, amelyet a turisztikai tanácsadó és technológiai cég készített és tett közzé.
Magyar tag az Európai Fesztivál Szövetség vezetőségében

Magyar tag az Európai Fesztivál Szövetség vezetőségében 

Ezzel lehetővé válik nemcsak Magyarország, hanem a kelet-közép-európai régió érdekeinek megjelenítése az egyik legfontosabb szakmai szervezetben.
Bejelentés nélkül is fizet az Erste, ha késve száll fel a repülő

Bejelentés nélkül is fizet az Erste, ha késve száll fel a repülő 

A George-on keresztül megköthető biztosításnál nincs bonyolult ügyintézés, nem kell igazolások után rohangálni, a pénz automatikusan érkezik a számlánkra.
Kalandos úton kerültek elő a veszprémi várnegyed eredeti szobrai

Kalandos úton kerültek elő a veszprémi várnegyed eredeti szobrai 

A különleges alkotást a várnegyed 2025-ig tartó megújításának részeként restaurálja a Veszprémi Főegyházmegye. 
Robot cica, nyuszisimogatás, szerzetes-specialitások

Robot cica, nyuszisimogatás, szerzetes-specialitások  

Különleges éttermek a Mátra környéki Palócföldön kirándulóknak.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.