Az elemzett két és fél hónapos időszak alatt több, mint 20 ezer online tartalom foglalkozott a fesztiválokkal, amelyek további 71 ezer felhasználói interakciót váltottak ki. Természetesen fontos megjegyezni, hogy a nyári kikapcsolódáson és bulizáson kívül az oltás kérdése továbbra is gyakori téma volt.
A felmérés tehát rávilágított, hogy melyik fesztiválokról volt a legtöbb diskurzus az online térben. Az Ynsight Research összegyűjtötte a TOP 10 legtöbbet említett fesztivált, zölddel jelölve, amelyeket megtartanak idén, pirossal pedig azokat, amelyek elmaradnak és a netezők csak ábrándozni tudnak róla. Ahogy látszik, magasan a Sziget fesztivál vezet az említések számában, a második helyen a Balaton Sound, szintén dobogós harmadik helyezett pedig az EFOTT lett.
A közel másfél éve tartó járványhelyzet és az ezzel járó általános feszült hangulat az idei fesztiválozással kapcsolatos reakciókat is nagyban befolyásolta, sok netezői vita alakult ki. A témában megjelenő hozzászólások két fő kategóriába sorolhatók:
- Egyfelől megszólaltak azok, akik örültek a megtartandó fesztiválok hírének: A régóta tartó bezártság miatt eddig csak otthonról vehettünk részt az online rendezett koncerteken, ami valljuk be, nem az igazi. Sokan jöttek lázba tehát a hírtől, hogy újra élőben, egy pohár itallal a kézben, barátokkal együtt idén végre teljes lehet a fesztiválélmény. Ezenkívül sokaknak kötődik kellemes emlékük egy-egy fesztiválozós bulihoz, hiszen a kedvenc bandánk várva várt koncertjén állva csápolni valóban egy életre szóló emléket ad.
„Bakancslistám első pontja volt az ajándékom...VOLT fesztiválon a DEPECHE MODE koncertre kaptam páros napi jegyet a lányomtól és a páromtól. Barátnőmet vittem magammal, 3 napig voltunk Sopronba a lányoméknál vendégeskedni, a koncert volt az ajándék...hát mit mondjak...elsírtam magam amikor megláttam a jegyeket, aztán a koncerten is lebőgtem a sminket ☺️ soha nem felejtem el azt a hétvégét !”
- Másfelől természetesen megjelentek a hírekhez negatívan viszonyuló kommentelők is, akik legtöbbször érdektelenségüket fejezték ki, vagy akár egy újabb covid-hullám előidézését látták a tömegrendezvényekben.
„Dolgozik a 4. hullámon, mert a sikert a halottak számában mérjük. És szorgos népünk győzni fog!”
Érdekes, hogy a vizsgált időszakban a legmagasabb elemszámokat az elmaradó fesztiválokkal kapcsolatban regisztrálta a kutatás. Úgy látszik a megrendezésre kerülőkről inkább a fesztivál alatt beszélgetnek majd a netezők. A megrendezésig pedig inkább a kritikák és találgatások uralják az online teret.
A legtöbb esetben a Sziget Fesztivál volt tehát terítéken – számos cikk született az elmaradásáról, a kommentelők pedig vegyes érzelmekkel és heves vitákkal fogadták a hírt. Sok, a közelben lakó netező örömmel nyugtázta az elmaradást, hiszen őket általában a fesztivál ideje alatt zavarja a folyamatos zaj. Többen megjegyezték, hogy őket amúgy sem érintené, hiszen a magas árak miatt eddig is csak főleg külföldiek látogatták. A többi kommentelő viszont várja már a népszerű fesztivál mihamarabbi megrendezését.
„Nem, csak egy átlag lakó akit nem érdekel a Sziget, ezért nem is megyek el, így tehát késő este sincs kedvem hallgatni az ottani zenét az én otthonomban.”
„A legenda szerint több 100 mikro-influencer sírta el magát a hír hallatán...”
Az online diskurzusban a második helyen a Balaton Sound áll, bár ez fesztivál sem kerül megrendezésre, azért mégiscsak egy ikonikus nyári eleme a hazai fesztiválszezonnak. A Soundról írt hozzászólásokban a felhasználók a fesztivált elsősorban a drogokkal és a túlárazott italokkal azonosítják, illetve sokszor hangosan elítélik azokat, akik oda járnak. Ezen kívül az oltási igazolvánnyal látogatható fesztiválok első híreinél (amikor még csak az időseket oltották főleg) a Balaton Sound került legtöbbször említésre, az oltási kártyával rendelkező, vadul bulizó nyugdíjasok vizualizációjával. Úgy tűnik az elmaradás miatti csalódottságukat a felhasználók ironikus kommentekkel fejezik ki.
„Talan ezt csinalna az anyukam (71 eves) is,miutan megkapja az oltas igazolvanyat, bele csapnak a lecsoba a Balaton Sound-on ha lesz lol”
„Csak az megy, meg a butikokban vásárlás, meg a terasz-bulik halmaza, alig várjuk a Sziget- a Volt- meg a Balaton - Sound fesztiválokat, hogy egymás hegyén-hátán fetrengjünk a műfogsor ragasztóban, meg a szódabikarbónában, valamint a reuma kenőcsökben !!! :-)”
A harmadik legtöbb említésszámot kapott EFOTT fesztivállal kapcsolatban is megoszlottak a vélemények. A TOP 3 legtöbbször említett fesztivál közül ez az első, amit meg is tartanak idén, azonban a lelkes hangok mellett nagy számban jelentek meg a fesztivált kritizáló kommentek is.
„Múltkor beleolvasgtattam az EFOTT fészbukjába, hááát, azért oda sem a korszakos zsenik járnak.”
Természetesen, mint ahogy minden szórakozással kapcsolatos online vitában, nagy számban jelentek meg mindegyik fesztivállal összefüggésben az oltásellenes hozzászólások. Előfordult olyan eset is, amikor valaki saját tapasztalatot, úgynevezett best practice-t osztott meg az oltás nélküli fesztiválozás módjáról:
„Egyébként nem érdekel a hülyeségük ha kell beszököm a Balatoni bulikba,meg a fesztiválokra is beugrálok kerítésen át.Csináltam már ilyet nem fog gondot okozni most sem”
A netezők által legtöbbet használt hashtagek is jól mutatják, hogy már nagyon hiányzott az életünkből a koncertlátogatás. A felhőben minél nagyobb méretben szerepel egy hashtag, annál többen használták. Bár jelen esetben a #zeneletöltés-ről arra asszociálhatunk, hogy vannak, akik otthon tervezik megélni a fesztivál-élményt, azért reménykedünk benne, hogy ez a legális módon letöltött zenék hallgatását jelentette a hashtag használóinak.
Hol beszélnek?
A beszélgetés helyszíne leginkább az online hírportálok és blogok oldalaira helyeződött. A felhasználók a személyes beszámolóikat és véleményüket (a blogokon) kívül a Facebookon, Twitteren és a sajtóportálok oldalain található Disqus kommentszekcióban osztották meg. Ezen három felületen egyenlő arányban oszlottak el a hozzászólások, ami nem mondható átlagos jelenségnek az átlagos itthoni trendet tekintve. Magyarországon ugyanis a legnépszerűbb közösségi felület a Facebook, a felhasználói kommunikáció legnagyobb része általában mindig ezen az oldalon történik. A fesztiválok esetében azonban látható, hogy hasonlóan népszerű téma volt ez a Twitter bejegyzésekben is.
Kik beszélnek?
A beszélgetésben aktív korcsoportok eloszlásának képén láthatjuk, hogy a fesztiválok látogatása leginkább a 18-34 év közötti fiatal felnőtteket érintette. Ez nem meglepő, hiszen a 18-24 év közöttieknek remek kikapcsolódási lehetőség egy zenei fesztivál, ahol pár napig teljes szabadságot érezhetnek az egyetemi vizsgaidőszak okozta stresszből kiszakadva. A 25-34 év közöttiek körében is népszerű volt maga a téma, azonban ők sokszor más szemszögből közelítették meg a témát – már felmerültek a fesztiválokkal járó negatív tapasztalatok, mint például a por/kosz/sár, a túl sok alkoholt fogyasztó személyek zavaró jellege, a túlárazott ételek/italok stb. Ugyan a 35 év feletti korosztály nem vett aktívan részt a beszélgetésben, azért a diskurzusban többen megemlítették, hogy egy-egy jó fesztivál akár családi programként is látogatható.
„Meg se merem említeni, hogy mennyi kisgyerekes családot látok Rockmaratonon. :) (1 hetes fesztivál)”
A nemek szerinti eloszlásból jól tükröződik, hogy a téma egyformán foglalkoztatta a nőket és a férfiakat ebben az időszakban. A két nem közti különbség minimális.
Módszertan:
Az Ynsight Research csapata a netnográfiai kutatás során a magyar webtérben megjelenő fesztiválozással, fesztiválokkal kapcsolatos social media beszélgetéseket vizsgálta 2021. április és 2021 júniusa között. A felmérés az online térben megjelenő híreket, blogokat és organikus kommenteket, beszélgetéseket elemeztue.
Forrás: Ynsight Research / Store Insider