Kutatás: fesztiválszezon 2021

Nemrégiben az Ynsight Research kutatócsapata megvizsgálta, hogy hogyan viszonyulnak a netezők az idei nyaralás kérdéséhez. A kutatás eredményei azt mutatták, hogy a 18-24 év közti korosztálynak a nyári kikapcsolódást elsősorban a szórakozóhelyek és fesztiválok látogatása jelenti. Ennél fogva adott volt következő vizsgálódás témája: mi a helyzet az idei fesztiválozással? Melyik fesztiválokról beszélnek a legtöbbet? Melyek a főbb felmerülő témák az idei fesztiválokkal kapcsolatban? A legújabb kutatás a 2021 áprilisától júniusig terjedő időszakban online térben zajló diskurzusokat vizsgálta.

Az elemzett két és fél hónapos időszak alatt több, mint 20 ezer online tartalom foglalkozott a fesztiválokkal, amelyek további 71 ezer felhasználói interakciót váltottak ki. Természetesen fontos megjegyezni, hogy a nyári kikapcsolódáson és bulizáson kívül az oltás kérdése továbbra is gyakori téma volt.

A felmérés tehát rávilágított, hogy melyik fesztiválokról volt a legtöbb diskurzus az online térben. Az Ynsight Research összegyűjtötte a TOP 10 legtöbbet említett fesztivált, zölddel jelölve, amelyeket megtartanak idén, pirossal pedig azokat, amelyek elmaradnak és a netezők csak ábrándozni tudnak róla. Ahogy látszik, magasan a Sziget fesztivál vezet az említések számában, a második helyen a Balaton Sound, szintén dobogós harmadik helyezett pedig az EFOTT lett.

A közel másfél éve tartó járványhelyzet és az ezzel járó általános feszült hangulat az idei fesztiválozással kapcsolatos reakciókat is nagyban befolyásolta, sok netezői vita alakult ki. A témában megjelenő hozzászólások két fő kategóriába sorolhatók:

  • Egyfelől megszólaltak azok, akik örültek a megtartandó fesztiválok hírének: A régóta tartó bezártság miatt eddig csak otthonról vehettünk részt az online rendezett koncerteken, ami valljuk be, nem az igazi. Sokan jöttek lázba tehát a hírtől, hogy újra élőben, egy pohár itallal a kézben, barátokkal együtt idén végre teljes lehet a fesztiválélmény.  Ezenkívül sokaknak kötődik kellemes emlékük egy-egy fesztiválozós bulihoz, hiszen a kedvenc bandánk várva várt koncertjén állva csápolni valóban egy életre szóló emléket ad.

„Bakancslistám első pontja volt az ajándékom...VOLT fesztiválon a DEPECHE MODE koncertre kaptam páros napi jegyet a lányomtól és a páromtól. Barátnőmet vittem magammal, 3 napig voltunk Sopronba a lányoméknál vendégeskedni, a koncert volt az ajándék...hát mit mondjak...elsírtam magam amikor megláttam a jegyeket, aztán a koncerten is lebőgtem a sminket ☺️ soha nem felejtem el azt a hétvégét !” 

  • Másfelől természetesen megjelentek a hírekhez negatívan viszonyuló kommentelők is, akik legtöbbször érdektelenségüket fejezték ki, vagy akár egy újabb covid-hullám előidézését látták a tömegrendezvényekben.

 „Dolgozik a 4. hullámon, mert a sikert a halottak számában mérjük. És szorgos népünk győzni fog!”

Érdekes, hogy a vizsgált időszakban a legmagasabb elemszámokat az elmaradó fesztiválokkal kapcsolatban regisztrálta a kutatás. Úgy látszik a megrendezésre kerülőkről inkább a fesztivál alatt beszélgetnek majd a netezők. A megrendezésig pedig inkább a kritikák és találgatások uralják az online teret.

A legtöbb esetben a Sziget Fesztivál volt tehát terítéken – számos cikk született az elmaradásáról, a kommentelők pedig vegyes érzelmekkel és heves vitákkal fogadták a hírt. Sok, a közelben lakó netező örömmel nyugtázta az elmaradást, hiszen őket általában a fesztivál ideje alatt zavarja a folyamatos zaj. Többen megjegyezték, hogy őket amúgy sem érintené, hiszen a magas árak miatt eddig is csak főleg külföldiek látogatták. A többi kommentelő viszont várja már a népszerű fesztivál mihamarabbi megrendezését.

 „Nem, csak egy átlag lakó akit nem érdekel a Sziget, ezért nem is megyek el, így tehát késő este sincs kedvem hallgatni az ottani zenét az én otthonomban.”

 „A legenda szerint több 100 mikro-influencer sírta el magát a hír hallatán...”

Az online diskurzusban a második helyen a Balaton Sound áll, bár ez fesztivál sem kerül megrendezésre, azért mégiscsak egy ikonikus nyári eleme a hazai fesztiválszezonnak. A Soundról írt hozzászólásokban a felhasználók a fesztivált elsősorban a drogokkal és a túlárazott italokkal azonosítják, illetve sokszor hangosan elítélik azokat, akik oda járnak. Ezen kívül az oltási igazolvánnyal látogatható fesztiválok első híreinél (amikor még csak az időseket oltották főleg) a Balaton Sound került legtöbbször említésre, az oltási kártyával rendelkező, vadul bulizó nyugdíjasok vizualizációjával. Úgy tűnik az elmaradás miatti csalódottságukat a felhasználók ironikus kommentekkel fejezik ki.

„Talan ezt csinalna az anyukam (71 eves) is,miutan megkapja az oltas igazolvanyat, bele csapnak a lecsoba a Balaton Sound-on ha lesz lol”

„Csak az megy, meg a butikokban vásárlás, meg a terasz-bulik halmaza, alig várjuk a Sziget- a Volt- meg a Balaton - Sound fesztiválokat, hogy egymás hegyén-hátán fetrengjünk a műfogsor ragasztóban, meg a szódabikarbónában, valamint a reuma kenőcsökben !!! :-)”

A harmadik legtöbb említésszámot kapott EFOTT fesztivállal kapcsolatban is megoszlottak a vélemények. A TOP 3 legtöbbször említett fesztivál közül ez az első, amit meg is tartanak idén, azonban a lelkes hangok mellett nagy számban jelentek meg a fesztivált kritizáló kommentek is.

 „Múltkor beleolvasgtattam az EFOTT fészbukjába, hááát, azért oda sem a korszakos zsenik járnak.”

Természetesen, mint ahogy minden szórakozással kapcsolatos online vitában, nagy számban jelentek meg mindegyik fesztivállal összefüggésben az oltásellenes hozzászólások. Előfordult olyan eset is, amikor valaki saját tapasztalatot, úgynevezett best practice-t osztott meg az oltás nélküli fesztiválozás módjáról:

 „Egyébként nem érdekel a hülyeségük ha kell beszököm a Balatoni bulikba,meg a fesztiválokra is beugrálok kerítésen át.Csináltam már ilyet nem fog gondot okozni most sem”

A netezők által legtöbbet használt hashtagek is jól mutatják, hogy már nagyon hiányzott az életünkből a koncertlátogatás. A felhőben minél nagyobb méretben szerepel egy hashtag, annál többen használták. Bár jelen esetben a #zeneletöltés-ről arra asszociálhatunk, hogy vannak, akik otthon tervezik megélni a fesztivál-élményt, azért reménykedünk benne, hogy ez a legális módon letöltött zenék hallgatását jelentette a hashtag használóinak.

Hol beszélnek?

A beszélgetés helyszíne leginkább az online hírportálok és blogok oldalaira helyeződött. A felhasználók a személyes beszámolóikat és véleményüket (a blogokon) kívül a Facebookon, Twitteren és a sajtóportálok oldalain található Disqus kommentszekcióban osztották meg. Ezen három felületen egyenlő arányban oszlottak el a hozzászólások, ami nem mondható átlagos jelenségnek az átlagos itthoni trendet tekintve. Magyarországon ugyanis a legnépszerűbb közösségi felület a Facebook, a felhasználói kommunikáció legnagyobb része általában mindig ezen az oldalon történik. A fesztiválok esetében azonban látható, hogy hasonlóan népszerű téma volt ez a Twitter bejegyzésekben is.

Kik beszélnek?

A beszélgetésben aktív korcsoportok eloszlásának képén láthatjuk, hogy a fesztiválok látogatása leginkább a 18-34 év közötti fiatal felnőtteket érintette. Ez nem meglepő, hiszen a 18-24 év közöttieknek remek kikapcsolódási lehetőség egy zenei fesztivál, ahol pár napig teljes szabadságot érezhetnek az egyetemi vizsgaidőszak okozta stresszből kiszakadva. A 25-34 év közöttiek körében is népszerű volt maga a téma, azonban ők sokszor más szemszögből közelítették meg a témát – már felmerültek a fesztiválokkal járó negatív tapasztalatok, mint például a por/kosz/sár, a túl sok alkoholt fogyasztó személyek zavaró jellege, a túlárazott ételek/italok stb. Ugyan a 35 év feletti korosztály nem vett aktívan részt a beszélgetésben, azért a diskurzusban többen megemlítették, hogy egy-egy jó fesztivál akár családi programként is látogatható.

„Meg se merem említeni, hogy mennyi kisgyerekes családot látok Rockmaratonon. :) (1 hetes fesztivál)”

A nemek szerinti eloszlásból jól tükröződik, hogy a téma egyformán foglalkoztatta a nőket és a férfiakat ebben az időszakban. A két nem közti különbség minimális.

Módszertan:

Az Ynsight Research csapata a netnográfiai kutatás során a magyar webtérben megjelenő fesztiválozással, fesztiválokkal kapcsolatos social media beszélgetéseket vizsgálta 2021. április és 2021 júniusa között. A felmérés az online térben megjelenő híreket, blogokat és organikus kommenteket, beszélgetéseket elemeztue.

Forrás: Ynsight Research / Store Insider


Pénteken Állatok Világnapja

Pénteken Állatok Világnapja 

Egész évben biztosítanak a szeretetükről és az önzetlen odaadásukról- ezen az októberi napon legyenek ők a reflektorfényben.
Európai közös nyilatkozat az erdők védelméről

Európai közös nyilatkozat az erdők védelméről 

A bonni eseményen 33 ország magas rangú képviselője vett részt.
Ennyibe kerülhet idén egy  céges karácsonyi parti

Ennyibe kerülhet idén egy céges karácsonyi parti 

A 200 fő feletti vállalatok bajban lehetnek, ha még nem foglalták le a céges karácsonyi események helyszíneit.
Száz helyszínen csak design - Budapest Design Week

Száz helyszínen csak design - Budapest Design Week 

A Magyar Divat & Design Ügynökség feladatköre 2024 augusztusával kiegészült a Budapest Design Week megvalósításával.
Egyre több dán és svéd turista Budapesten

Egyre több dán és svéd turista Budapesten 

A dánok ugyanezen listán tavaly a tizenhatodik helyen szerepeltek, idén pedig bekerültek a top háromba. 
Hétvégén Budapest Maraton

Hétvégén Budapest Maraton 

Ezúttal is lesznek a mezőnyben „maraton halmozók", vagyis olyan sportemberek, akik évek óta havi rendszerességgel, sőt időnként még ennél is gyakrabban futnak maratont.
Zöld innovációkkal foglalkozó kiállítás a HUNGEXPO-n

Zöld innovációkkal foglalkozó kiállítás a HUNGEXPO-n 

Az Environtec powered by Ökoindustria szakkiállításon október 3-ig várják a szakmai érdeklődőket.
Exkluzív élménynapok a Safari Parkban

Exkluzív élménynapok a Safari Parkban 

Edukatív programokkal ünneplik az Állatok Világnapját.
Bíró Dani: Én egy olyan éttermet szerettem volna csinálni, ami tele van vendéggel

Bíró Dani: Én egy olyan éttermet szerettem volna csinálni, ami tele van vendéggel 

Berobbantotta az őszi szezont Bíró Dani, a Zazie Bistro and Bar séfje. Mutatjuk, milyen különlegességekkel várja konyhájuk mostantól kezdve vendégeiket.
A Liget egy újabb fontos program helyszíne

A Liget egy újabb fontos program helyszíne 

Eddig már 270.000 m2 zöldfelület újult meg a Liget Budapest Projekt keretében - az idén a KRESZ Park és a BalloonFly környezetének rehabilitálásával -, ami összesen a Városliget teljes zöldfelületének mintegy fele.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.