Közismert, hogy az érett turizmussal rendelkező országokban nagyjából 50-50 százalék a belföldi és a beutazó turizmus aránya. Örvendetes, hogy Magyarországon is ebbe az egyensúlyi irányba indult el a szektor. A Covid idején a belföld lett az új külföld, de a hazai turizmus felértékelődése messzebbre nyúlik, és összefügg azzal, hogy országszerte egyre színesebb, komplexebb és színvonalasabb szolgáltatások várják a turistákat.
Felértékelődtek a magánszálláshelyek
A 2017-ben elindult Kisfaludy-program forrásainak köszönhetően új és megújult szálláshelyek találhatók országszerte. Nemcsak a korábban leginkább fejlesztett három- és négycsillagos hotelkínálat fejlődött, de 600 panzió és 14 ezer magánszálláshely korszerűsítése is megtörténhetett. A legnagyobb megújuláson kétségkívül a magánszálláshelyek estek át, összesen 42 milliárd forint támogatás segítségével, aminek kedvezett az utazási szokások fokozatos átalakulása is. Egyre többen keresik a természetközeli, autentikus élményeket és a kis szálláshelyeket, ahol ma már gyakran szauna vagy akár szabadtéri, panorámás dézsafürdő várja a vendégeket.
Budapest egyre fontosabb belföldi úti cél
Szintén pozitív változás, hogy sok-sok vidéki helyszínen fejlődik a gasztronómiai kínálat a helyi és környékbeli alapanyagokra építve, gyakorta minőségi boros programokkal gazdagítva. Izgalmas trend az is, hogy mind több magyar választja Budapestet úti céljául. Nemcsak a széles kulturális és gasztronómiai kínálat miatt, hanem olyan nagyrendezvények kedvéért is, mint amilyen a tavalyi Szent István Nap programsorozata volt.
Fejlődő aktív turizmus, szépülő Tourinform Irodák
Részben uniós, részben hazai támogatásoknak köszönhetően az általános turisztikai infrastruktúra is szintet lépett, országszerte látogatóközpontok, vallásturisztikai fejlesztések, a vízi és kerékpáros turizmust, illetve a természetjárást segítő fejlesztések történtek. 2021-ben több mint 30 ezren indultak el a Kéktúra útvonalain, ami 25 százalékos bővülést jelentett. A turisták még színvonalasabb kiszolgálására országszerte 27 Tourinform-iroda újult meg egységes, barátságos, modern arculattal és kialakítással. A több mint 100 tagot számláló országos hálózat ma is a legfelkészültebb és legmegbízhatóbb információforrásnak számít mind a hazai, mind a külföldi turisták tájékozódásához.
Látványosan nőtt a SZÉP-kártyák forgalma
A belföldi turizmus élénkülését segítette az is, hogy a kedvező adózás és megemelt keret miatt a járvány alatt különösen népszerű lett a SZÉP-kártya. A versenyszférában 450 ezerről 800 ezerre, a költségvetési szférában 200 ezerről 400 ezerre emelkedett az éves feltöltés felső határa. A belföldiek éltek is ezzel a lehetőséggel, a legnagyobb kibocsátónak számító OTP SZÉP-kártya birtokosai tavaly 300 milliárd forintot meghaladó összeget költöttek az előző évi alig 200 milliárdhoz képest.
Adatvezérelt és tematikus kampányok
A belföldi rejtett kincsek és változatos kikapcsolódási lehetőségek megismerését a Magyar Turisztikai Ügynökség számos belföldi kampánnyal támogatta, amelyek a tavalyi évtől adatvezérelt módon és célzott üzenetekkel szólítják meg a közönséget. Minden évszakban más tematika mentén valósultak meg, így például ősszel a borturizmus, télen a rekreáció, egészség állt a középpontban. Új arculatot kaptak a borrégióink, és a kampányok azt is népszerűsítették, hogy legyünk turisták saját fővárosunkban, amely mindig tud újat mutatni.