Mit jelent nekünk a hungarikum?

Az Élelmiszer szaklap május 28-án és 29-én, a mátraházi LIFESTYLE HOTEL MÁTRA**** superiorban nagy sikerrel rendezte meg egyik legnagyobb eseményét, a Szakma Napját. A sorrendben 16-ik rendezvényen kiemelt szerepet kaptak a közelmúltban hungarikummá nyilvánított magyar büszkeségek. 

A konferencia résztvevői szemügyre vehették és akár meg is kóstolhatták a kiállított, Hungarikumok Gyűjteményében helyet kapó darabokat. A Csabai és a Gyulai kolbász, a PICK téliszalámi, a HERZ Classic téliszalámi, a Kalocsai fűszerpaprika-őrlemény, a Tokaji Aszú, a szikvíz, a pálinka, a hízott libából előállított termékek, valamint az akácméz a Magyar Értéktárban helyet kapó kiválóságokkal együtt követeltek kiemelt figyelmet a kiállítói asztalon. A termékek vagy termékkategóriák képviselői egy kerekasztal beszélgetés során fejtették ki a gondolataikat azzal kapcsolatban, mit jelent számukra az elismerés, hogyan építik be kommunikációjukba, és milyen hasznot várnak a címtől.

Daka Zsolt, a Gyulahús Zrt. ügyvezető igazgatója már most érzi az elismerés hasznosságát.

„Úgy gondolom, hogy a hungarikum elismerésnek lesz, sőt, már van is gazdasági eredménye. De mivel a Gyulai kolbász 2013 decemberében kapta meg a címet, még nem áll annyi adat a rendelkezésünkre, hogy pontos vagy messzemenő következtetéseket tudjunk levonni, minimum egy éves intervallumot kell vizsgálni. A marketingjelentősége viszont már most lemérhető, a hírverés nagy segítség minden márkának, minden területnek.”

Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke is egyetértett abban, hogy a cím valódi haszna csak később mérhető le, ám megjegyezte, „bár a szárnyasok már eddig is rendelkeztek egy olyan védjegystruktúrával, amely elég jól megvédte a termékeket, a hungarikum cím csak tovább erősíti az ágazatot, kiváltképp a Gyűjteménybe bekerülő, hízott libából készített termékeket.”

Kynihár Mihály békéscsabai kistermelőként valóban testközelből tudja lemérni az elismerés hasznosságát. A piacon árult kolbászának forgalma megnőtt azóta, mióta a hungarikum címet is viselheti, reményei szerint egy bővebb és stabilabb vevőkört tud majd elérni a jövőben. A PICK Szeged Zrt.-t az a megtiszteltetés érte, hogy két terméke is bekerült a Gyűjteménybe. A PICK téliszalámi és a HERZ Classic téliszalámi „képviseletében” Madarász László, a PICK Szeged Zrt. marketing igazgatója elmondta, rendkívül pozitívnak tartják az elismerést, amely nem csak itthon bír jelentéssel, de külföldön is sokak számára jelent egyet a minőséggel. A PICK Szeged Zrt. valódi gazdasági növekedést remél az elnevezéstől, és a jövőben jobban fókuszál majd e cím használatára a kommunikációban is.

„Elődeink és a mi munkánknak is egyfajta visszaigazolása ez a cím.” – fejtette ki Dr. Molnár Péter, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnökségi tagja. „A tokaji borvidék és a Tokaji aszú számára egyfajta elismerésnek tekinthető, a több évszázados kemény és minőségi munka elismerésének. Ezért is fontos hangsúlyozni, hogy a címet csakis a „Magyarországi Tokaji borvidéken előállított termék" viselheti.”

Természetesen nem szabad kényelmesen hátradőlni, a jövőben is tartani kell a szintet, és „kilökni” a piacról a hamisítványokat.

„A pálinka esetében is...”  -  vette át a szót dr. Panyik Gáborné , a Pálinka Céh elnöke. „Az utóbbi tíz évben folyamatosan tökéletesítjük a pálinkakészítés minőségi és gyártási műveletét, de még sok munka vár ránk. A korlátozott mennyiségű szabadfőzés kicsit visszavetette a minőségi termékek forgalmát. Bár a házi főzésű pálinkák között is vannak kiváló darabok, szinte lehetetlen ellenőrizni őket. Ezért is hasznos a hungarikum elismerés, de ahhoz, hogy hosszútávon hasznot is hozzon, az egész ágazatot rendbe kell tenni, hogy csak a kiváló minőségű pálinkák használhassák az elnevezést.”

"Számunkra nagyon fontos a Hungarikum elismerés." - vette át a szót Németh József, a Fűszerpaprika Terméktanács elnöke. "Mivel a piac majd’ ötven százalékát a saját márkás paprikák teszik ki, a forgalmazók nem akarnak jó minőségű, ezért kicsit magasabb áru fűszerpaprikát vásárolni. Elég magas az import termékek aránya, így aztán, bár számunkra az elismerés nagyon jól esik, amíg a fent említett problémák nem oldódnak meg, keveset tudunk profitálni a Hungarikum kategóriából."

A szikvíz vagy az akácméz fogyasztói kevesebbszer szembesülnek ezzel a problémával, igaz, e két termékkategória esetében a gazdasági hasznot nehéz lemérni. „Jelen pillanatban még semmilyen előnyét nem látjuk, bár az már most látszik, hogy nagy marketingszerepe van az elismerésnek." – fejtette ki Szabó István, az Országos Szikvízkészítő Ipartestület elnöke. Mészáros László, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke szerint ez az elismerés a munkának és a minőségnek tulajdonítható.
„Érték mögött munka van, a mi esetünkben több mint 20 ezer méh dolgozik a fogyasztókért. Az érték mögött minőség is van, és mivel Európa akácerdeinek több mint 50 százaléka Magyarországon található, az akácméz 73 százalékát pedig külföldön értékesítjük, kijelenthető, hogy ez az egyik legnagyobb elismerés, ami az akácot érhette. Meglátjuk, ennek milyen gazdasági haszna lesz.”

A Hungarikum törvény célja nemzeti értékeink összegyűjtése, rendszerezése, gondozása – szólalt meg a „másik oldal” képviselője, Palotásné Gyöngyösi Ágnes, a Vidékfejlesztési Minisztérium Élelmiszer-feldolgozási Főosztály osztályvezetője, egyben a Hungarikum Bizottság titkárságának munkatársa. az alulról építkező rendszerben történő értékgyűjtés, a hungarikum mozgalom a nemzeti tudatot újraépítő, a magyarság értékeinek védelmét segítő, ugyanakkor társadalmi-gazdasági átalakulást is generáló, a magyarság egészét összefogó, nemzetegyesítő eszköz.

A Hungarikum Bizottság, a törvényben meghatározott feladatait teljesítve, számos különböző módon népszerűsíti a nemzeti értékeket és a Hungarikumokat. Jelenleg is folyik a népszerűsítő kampány különböző médiákban. Június 4-én „Büszkeségeink a Hungarikumok” címmel nagyszabású program kerül megszervezésre Budapesten a WestEnd főbejáratánál. Két fordulóban került már eddig sor támogatási pályázat kiírására a nemzeti értékek és hungarikumok népszerűsítésére.

Ugyanakkor az egyes hungarikum címet magukénak tudó termékek tulajdonosai maguk kell, hogy eldöntsék, mit jelent számukra a hungarikummá nyilvánítás és teljesen természetes, ha ezt beépítik a PR és marketing tevékenységeik sorába. Az nagy pozitívum, ha ez gazdasági eredménynövekedést is jelent egyben. Mindemellett a készítők felelőssége, hogy azt a minőséget, ami miatt hungarikum lett, ami miatt ők maguk is azt érzik, hogy hungarikum a termékük, fenntartsák.”
 

 


Teljes a STRAND Fesztivál zenei programja

Teljes a STRAND Fesztivál zenei programja 

Bejelentették a teljes zenei programot a STRAND Fesztivál szervezői.
Halló, itt a Kiscelli Múzeum!

Halló, itt a Kiscelli Múzeum! 

A telefonálás történetébe nyújt bepillantást a Kiscelli Múzeum legújabb időszaki kiállítása.
Úszóünnep a Lágymányosi-öbölben

Úszóünnep a Lágymányosi-öbölben 

Közel 2000 úszóval rekordot döntött a 3. MOL Campus Öbölúszás.
Jelentős növekedés várható az utasbiztosítások piacán

Jelentős növekedés várható az utasbiztosítások piacán 

Az utazók zöme Európában nyaral, belföldön is sokan terveznek üdülni.
Rekordszámú résztvevő a LIDL Balaton-átúszáson

Rekordszámú résztvevő a LIDL Balaton-átúszáson 

A Balaton-átúszás 5,2 km-es távján 10500-an vágnak majd neki, hogy Révfülöpről átússzanak Balatonboglárra.
Ízek, illatok, zongora, Balaton

Ízek, illatok, zongora, Balaton 

Nem minden nap láthatunk olyan zongorát a balatoni utcákon, amelyet külön biztonsági szakemberek őriznek.
Fiatal vitorlázók és liberázás Balatonfüreden

Fiatal vitorlázók és liberázás Balatonfüreden 

Közel kétszáz, a Balaton térségében tanuló általános és középiskolás ismerkedhetett meg a vitorlázással három napon keresztül Balatonfüreden, a Kékszalag Portban.
Karikó Katalin Nobel-díját is kiállítják a Múzeumok Éjszakáján

Karikó Katalin Nobel-díját is kiállítják a Múzeumok Éjszakáján 

Van egy hely Budapesten, ahol a tudomány több száz éves öröksége, legendás történetek és modern kérdések találkoznak.
Kína üzleti világa és kultúrája Budapesten

Kína üzleti világa és kultúrája Budapesten 

Június 26–27-én Budapestre érkezik a China Brand Fair, Közép-Európa egyik legnagyobb kínai üzleti és kulturális rendezvénye.
Muzsikaszó csendült fel az ország több helyszínén

Muzsikaszó csendült fel az ország több helyszínén 

Mintegy 140 cigányzenekar szórakoztatta a magyar vendéglátóhelyek közönségét a Dankó Pista Emléknapon.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.