Óvakodj a kókler bloggerektől!

Miként érdemes turisztikai szolgáltatóként felhasználni a marketingben a bloggerek és influencerek tevékenységét? Elmondja egy régi motoros.

A Travellina blog szerzőjeként ismert Kisgyörgy Éva, 120 országban járt már, 20 éve osztja meg élményeit és 21 ezer követője van. Ő adott tanácsokat a szakmabeliek számára az Utazás Kiállításhoz kapcsolódó konferencián, hogy hogyan igazodjanak el a bloggerek és influencerek világában.

Kisgyörgy még az internet előtti időkben kezdte el megosztani élményeit. 1995-ben az Egyesült Államokban volt diák, és külföldön szerzett tapasztalatait hobbyból tette közkinccsé. Egyik lelkes olvasója aztán összegyűjtötte írásait, majd készített neki egy saját honlapot. A blog szó '97-ben kezdett terjedni és 2010 környékén robbant a szakma, amikor sokan minden előzmény nélkül, pénzkereseti szándékkal álltak neki blogot vezetni, felbuzdulva a nemzetközi sikereken.

Travellina szerint külföldön, aki időben elkezdte és saját, autentikus tapasztalatait adta közre hiteles tolmácsolásban hétről-hétre, mára már fényes és jól jövedelmező karriert épített. Tőlünk nyugatra egyébként 300-500 eurós napi díjat is fizetnek egy nívós és ismert bloggernek a hotelek, utazási irodák, úti célok, hogy írjanak róluk. "Ha angolul kezdtem volna írni, már én is dúsgazdag lehetnék" - vallja Travellina.

Úgy véli, a magyar piac kicsi, a vásárlóközönség pedig szűk réteg, így hazánkban a blogolásból főállásban nem lehet megélni. "A magyarországi szolgáltatók egyelőre nem nagyon fizetnek, inkább csak bartereznek: ingyen szobát, utat, repülőjegyet, stb. adnak, ha írnak róluk. De sokak számára már ez is nagyon vonzó, így hát teljesen felhígult a blogger szakma. "95 százalékuk tevékenysége tartalomgyártásból, nem pedig utazásból áll.

A blogok működtetői maguk írják, illetve külsős szerzőkkel íratják az olyan élménybeszámolókat amelyek nem saját tapasztalatokon alapulnak. A szerzők számos esetben nem jártak a helyen soha, amelyről írnak, hanem összevadásszák az információkat az internetről. Idejük másik felét, pedig keresőoptimalizálással töltik, és arról cserélik ki egymással a tapasztalataikat, hogy miként lehet minél több kattintást elérni, amely hirdetőt és szponzort hoz a bloguk számára. Ma a mesterséges lájkturbózás egy külön iparág, olyannyira, hogy kaphatók már olyan applikációk is, amelyek feldúsítják a követők számát" - magyarázza Kisgyörgy Éva. Szerinte egyébként a bejegyzések alatti párbeszédekből könnyen megállapítható, hogy azok vásárolt, esetleg nyereményjátékkal behúzott követők, vagy valódi, elkötelezett, aktív olvasók-e.

Travellina a következőket javasolja a turisztikai szolgáltatóknak, akik ma már napi 10-12 megkeresést kapnak hazai és külföldi bloggerektől az együttműködésre. Legelőször is utána kell nézni, hogy az illető célközönsége egybevág-e a mi célcsoportunkkal, hiszen nincs értelme odacipelni egy celebet mondjuk a szállodánkba, ha az a célcsoportunk tagjait irritálja. Kisgyörgy szerint sokat elárulnak a bloggerről a fotói is. Ha leginkább csak magáról csinál fényképeket a szállodákban vagy a turistautakon, akkor sokkal inkább a saját brandjét építi és kevésbé fontosak számára a megrendelő érdekei. Pedig ha az ügyfél fizet, de akárcsak egy barter esetén is érdemes írásban lefektetni elvárásaink és a megjelenségek részleteit, és számon is kérni azt. A megjelenések és akár a visszajelzések statisztikája ugyanis nagyon fontos alapja lehet a továbbiakban a még célzottabb marketingnek.

Kisgyörgy óva intett attól, hogy szolgáltatóként bloggercsoportok játékszerévé váljunk. "Nem ritka, hogy a közösség tagjai egymás között cserélgetik azoknak a hoteleknek, utaztatóknak a PR-osainak, marketingeseinek az elérhetőségét, akik már dolgoztak bloggerrekkel, így szinte minden blogon ugyanazok a szállodák és irodák termékei forognak. Ahhoz, hogy meg tudjuk különböztetni magunkat a piacon, csak olyan bloggerel érdemes szóba állni, aki egy sajátos koncepcióval, egyéni nézőponttal, eredeti sztorival rukkol elő arról, hogy miről is fog szólni az írása létesítményünkről, utunkról, desztinációnkról, stb. Jellemzően ezek a bloggerek rendelkeznek egy olyan aktív és mozgosítható közönséggel, akiket már potenciális vendéggé, utassá tudunk tenni" - mondta.

A szakember szerint a szolgáltatók hosszú távon csak a hiteles bloggerekkel fognak dolgozni. Ezért is fontos, hogy az ember hű maradjon olvasóihoz, ne adja el magát fillérekért a szolgáltatóknak, hanem őrizze meg azt az eredeti jelleget, ami a rajongótábora számára egykor vonzóvá tette. Nemzetközi porondon nem ritka ma az a blogger, aki hátizsákos turistaként lett ismert, és népszerűségének köszönhetően ma már szinte csak ötcsillagos szálláshelyekről ír azok megbízásából, miközben az olvasóközönsége még mindig a kisköltésű utasokból áll. Az is lényeges, hogy a blogger ne engedjen teret a megrendelők által megírt PR anyagok publikálásának, az írásai minden esetben a saját élményeit tükrözzék.

"Az olvasók megtartása érdekében nagyon fontos az átláthatóság. Ha szponzorált a cikkünk, azt egyértelműen és világosan fel kell tüntetni. Az a tapasztalatom, hogy az őszintén, reklámként feltüntetett írásoktól nem ódzkodnak az olvasók. De ha a nyíltság elmarad, a sorok közül azonban valami burkolt hirdetés sejlik ki, az pont a kívánt hatás ellentétét váltja ki, eltántorítva az olvasót" - mesélte a szakember. Kisgyörgy Éva azt is hangsúlyozta, hogy egyszerre több lábon kell állni, azaz több csatornán is vinni a blogot, mivel folyamatosan változnak a reklámozás feltételei a közösségi média felületein. Ebből is adódik, hogy a legbiztosabb és legközvetlenebb elérés az olvasókhoz a saját hírlevél.

Forrás: Turizmus Online


Javult a természetes fürdővizeink minősége

Javult a természetes fürdővizeink minősége 

A 2024-ben 288 természetes fürdővizet tartottak nyilván Magyarországon. Ezek közül 193 kiváló, 58 jó és 4 tűrhető minősítést kapott.
Itt a friss TKI index

Itt a friss TKI index 

2025. májusban a turisztikai cégek 70 százalék szolgáltatási árainak növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan az előző év azonos időszakához mérten.
Határon átívelő turisztikai egyesület született

Határon átívelő turisztikai egyesület született 

Megalakult a Fernenet – új határon átnyúló turisztikai egyesület a Fertő-tó térségében.
Életműkiállítás a belvárosi galériában

Életműkiállítás a belvárosi galériában 

Grandiózus életműkiállítással indítja útjára a nyarat a Virág Judit Galéria.
Megújult a legendás gemenci kőkereszt

Megújult a legendás gemenci kőkereszt 

A település központi részén, az árvízvédelmi töltés mellett, az egykori keselyűsi csárda előtt álló emlékművet bárki megcsodálhatja.
Indul a Muslinca Bringakör

Indul a Muslinca Bringakör 

A Muslinca Bringakör egy ingyenes, játékos, felfedező jellegű kerékpáros kihívás.
 Érdekes belföldi úti célok a hosszú hétvégén

Érdekes belföldi úti célok a hosszú hétvégén 

Siófok a legnépszerűbb pünkösdi úti cél belföldön az egyik szállásfoglaló portál friss foglalási adatai szerint a közelgő hosszú hétvégén.
Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen

Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen 

Az országos környezetszépítő verseny legnépszerűbb kategóriái 2025-ben az Év főtere és az Év fasora.
 Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját

Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját 

Negyven nap, majdnem 30.000 kilométer, 3274 gyalogló.
Kulturális randevú Göcsejben

Kulturális randevú Göcsejben 

Az eseménysorozat a göcseji dombok között idén 22 településen több mint 60 programot és közel 100 élményt kínál a „fenntartható lassúság” jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.