Óvakodj a kókler bloggerektől!

Miként érdemes turisztikai szolgáltatóként felhasználni a marketingben a bloggerek és influencerek tevékenységét? Elmondja egy régi motoros.

A Travellina blog szerzőjeként ismert Kisgyörgy Éva, 120 országban járt már, 20 éve osztja meg élményeit és 21 ezer követője van. Ő adott tanácsokat a szakmabeliek számára az Utazás Kiállításhoz kapcsolódó konferencián, hogy hogyan igazodjanak el a bloggerek és influencerek világában.

Kisgyörgy még az internet előtti időkben kezdte el megosztani élményeit. 1995-ben az Egyesült Államokban volt diák, és külföldön szerzett tapasztalatait hobbyból tette közkinccsé. Egyik lelkes olvasója aztán összegyűjtötte írásait, majd készített neki egy saját honlapot. A blog szó '97-ben kezdett terjedni és 2010 környékén robbant a szakma, amikor sokan minden előzmény nélkül, pénzkereseti szándékkal álltak neki blogot vezetni, felbuzdulva a nemzetközi sikereken.

Travellina szerint külföldön, aki időben elkezdte és saját, autentikus tapasztalatait adta közre hiteles tolmácsolásban hétről-hétre, mára már fényes és jól jövedelmező karriert épített. Tőlünk nyugatra egyébként 300-500 eurós napi díjat is fizetnek egy nívós és ismert bloggernek a hotelek, utazási irodák, úti célok, hogy írjanak róluk. "Ha angolul kezdtem volna írni, már én is dúsgazdag lehetnék" - vallja Travellina.

Úgy véli, a magyar piac kicsi, a vásárlóközönség pedig szűk réteg, így hazánkban a blogolásból főállásban nem lehet megélni. "A magyarországi szolgáltatók egyelőre nem nagyon fizetnek, inkább csak bartereznek: ingyen szobát, utat, repülőjegyet, stb. adnak, ha írnak róluk. De sokak számára már ez is nagyon vonzó, így hát teljesen felhígult a blogger szakma. "95 százalékuk tevékenysége tartalomgyártásból, nem pedig utazásból áll.

A blogok működtetői maguk írják, illetve külsős szerzőkkel íratják az olyan élménybeszámolókat amelyek nem saját tapasztalatokon alapulnak. A szerzők számos esetben nem jártak a helyen soha, amelyről írnak, hanem összevadásszák az információkat az internetről. Idejük másik felét, pedig keresőoptimalizálással töltik, és arról cserélik ki egymással a tapasztalataikat, hogy miként lehet minél több kattintást elérni, amely hirdetőt és szponzort hoz a bloguk számára. Ma a mesterséges lájkturbózás egy külön iparág, olyannyira, hogy kaphatók már olyan applikációk is, amelyek feldúsítják a követők számát" - magyarázza Kisgyörgy Éva. Szerinte egyébként a bejegyzések alatti párbeszédekből könnyen megállapítható, hogy azok vásárolt, esetleg nyereményjátékkal behúzott követők, vagy valódi, elkötelezett, aktív olvasók-e.

Travellina a következőket javasolja a turisztikai szolgáltatóknak, akik ma már napi 10-12 megkeresést kapnak hazai és külföldi bloggerektől az együttműködésre. Legelőször is utána kell nézni, hogy az illető célközönsége egybevág-e a mi célcsoportunkkal, hiszen nincs értelme odacipelni egy celebet mondjuk a szállodánkba, ha az a célcsoportunk tagjait irritálja. Kisgyörgy szerint sokat elárulnak a bloggerről a fotói is. Ha leginkább csak magáról csinál fényképeket a szállodákban vagy a turistautakon, akkor sokkal inkább a saját brandjét építi és kevésbé fontosak számára a megrendelő érdekei. Pedig ha az ügyfél fizet, de akárcsak egy barter esetén is érdemes írásban lefektetni elvárásaink és a megjelenségek részleteit, és számon is kérni azt. A megjelenések és akár a visszajelzések statisztikája ugyanis nagyon fontos alapja lehet a továbbiakban a még célzottabb marketingnek.

Kisgyörgy óva intett attól, hogy szolgáltatóként bloggercsoportok játékszerévé váljunk. "Nem ritka, hogy a közösség tagjai egymás között cserélgetik azoknak a hoteleknek, utaztatóknak a PR-osainak, marketingeseinek az elérhetőségét, akik már dolgoztak bloggerrekkel, így szinte minden blogon ugyanazok a szállodák és irodák termékei forognak. Ahhoz, hogy meg tudjuk különböztetni magunkat a piacon, csak olyan bloggerel érdemes szóba állni, aki egy sajátos koncepcióval, egyéni nézőponttal, eredeti sztorival rukkol elő arról, hogy miről is fog szólni az írása létesítményünkről, utunkról, desztinációnkról, stb. Jellemzően ezek a bloggerek rendelkeznek egy olyan aktív és mozgosítható közönséggel, akiket már potenciális vendéggé, utassá tudunk tenni" - mondta.

A szakember szerint a szolgáltatók hosszú távon csak a hiteles bloggerekkel fognak dolgozni. Ezért is fontos, hogy az ember hű maradjon olvasóihoz, ne adja el magát fillérekért a szolgáltatóknak, hanem őrizze meg azt az eredeti jelleget, ami a rajongótábora számára egykor vonzóvá tette. Nemzetközi porondon nem ritka ma az a blogger, aki hátizsákos turistaként lett ismert, és népszerűségének köszönhetően ma már szinte csak ötcsillagos szálláshelyekről ír azok megbízásából, miközben az olvasóközönsége még mindig a kisköltésű utasokból áll. Az is lényeges, hogy a blogger ne engedjen teret a megrendelők által megírt PR anyagok publikálásának, az írásai minden esetben a saját élményeit tükrözzék.

"Az olvasók megtartása érdekében nagyon fontos az átláthatóság. Ha szponzorált a cikkünk, azt egyértelműen és világosan fel kell tüntetni. Az a tapasztalatom, hogy az őszintén, reklámként feltüntetett írásoktól nem ódzkodnak az olvasók. De ha a nyíltság elmarad, a sorok közül azonban valami burkolt hirdetés sejlik ki, az pont a kívánt hatás ellentétét váltja ki, eltántorítva az olvasót" - mesélte a szakember. Kisgyörgy Éva azt is hangsúlyozta, hogy egyszerre több lábon kell állni, azaz több csatornán is vinni a blogot, mivel folyamatosan változnak a reklámozás feltételei a közösségi média felületein. Ebből is adódik, hogy a legbiztosabb és legközvetlenebb elérés az olvasókhoz a saját hírlevél.

Forrás: Turizmus Online


Ismét látogathatók a Hortobágy turisztikai látványosságai

Ismét látogathatók a Hortobágy turisztikai látványosságai 

A ragadós száj-, és körömfájás járvány miatt korábban elrendelt korlátozásokat enyhítették.
Búcsú a napközis Erzsébet-táboroktól

Búcsú a napközis Erzsébet-táboroktól 

A döntés hátterében a kormányzati finanszírozás leállása állhat.
Egészségőrzés, sportaktivitás figyelése és egy ellenőrzött asszó

Egészségőrzés, sportaktivitás figyelése és egy ellenőrzött asszó 

Beszámoló a Huawei új okosóra termékeit előzetesen bemutató magyarországi sajtóeseményről.
Újabb Festetics-kincsek a keszthelyi Kastélymúzeumban

Újabb Festetics-kincsek a keszthelyi Kastélymúzeumban 

A látogatói élmény fokozása és a szolgáltatások minőségének javítása érdekében további fejlesztéseket terveznek a következő egy évben.
Életre kel Gustav Klimt arany világa

Életre kel Gustav Klimt arany világa 

A Gustav Klimt: The Immersive Experience című interaktív produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat Klimt csodálatos világába, amely több mint száz évvel a művész halála után is lenyűgözi a közönséget.
Továbbra is nyitva az ablak az ország környezetszépítő versenyén

Továbbra is nyitva az ablak az ország környezetszépítő versenyén 

A szervezők meghosszabbították a pályázati határidőt két héttel.
Európa Sportrégiója címre pályázik Veszprém és a Bakony-Balaton régió

Európa Sportrégiója címre pályázik Veszprém és a Bakony-Balaton régió 

A pályázat előkészítése befejeződött, célja, hogy a rendszeres mozgást minden korosztály számára a mindennapok részévé tegye.
Íme, a 2025. évi Flash Award díjazottjai

Íme, a 2025. évi Flash Award díjazottjai 

Inspiráló helyszínen különleges díjátadó gála zajlott május 13-án este.
Virágzó hagyomány Fehérvárcsurgón

Virágzó hagyomány Fehérvárcsurgón 

2025. május 30-án nyílik a 21. Európai Dísznövény és Kertművészeti Kiállítás és Vásár.
Tudomány, művészet és szenvedély az idei Műtárgyak Éjszakáján

Tudomány, művészet és szenvedély az idei Műtárgyak Éjszakáján 

Idén a tudomány és a művészet kapcsolata a rendezvény kiemelt témája.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.