A Travellina blog szerzőjeként ismert Kisgyörgy Éva, 120 országban járt már, 20 éve osztja meg élményeit és 21 ezer követője van. Ő adott tanácsokat a szakmabeliek számára az Utazás Kiállításhoz kapcsolódó konferencián, hogy hogyan igazodjanak el a bloggerek és influencerek világában.
Kisgyörgy még az internet előtti időkben kezdte el megosztani élményeit. 1995-ben az Egyesült Államokban volt diák, és külföldön szerzett tapasztalatait hobbyból tette közkinccsé. Egyik lelkes olvasója aztán összegyűjtötte írásait, majd készített neki egy saját honlapot. A blog szó '97-ben kezdett terjedni és 2010 környékén robbant a szakma, amikor sokan minden előzmény nélkül, pénzkereseti szándékkal álltak neki blogot vezetni, felbuzdulva a nemzetközi sikereken.
Travellina szerint külföldön, aki időben elkezdte és saját, autentikus tapasztalatait adta közre hiteles tolmácsolásban hétről-hétre, mára már fényes és jól jövedelmező karriert épített. Tőlünk nyugatra egyébként 300-500 eurós napi díjat is fizetnek egy nívós és ismert bloggernek a hotelek, utazási irodák, úti célok, hogy írjanak róluk. "Ha angolul kezdtem volna írni, már én is dúsgazdag lehetnék" - vallja Travellina.
Úgy véli, a magyar piac kicsi, a vásárlóközönség pedig szűk réteg, így hazánkban a blogolásból főállásban nem lehet megélni. "A magyarországi szolgáltatók egyelőre nem nagyon fizetnek, inkább csak bartereznek: ingyen szobát, utat, repülőjegyet, stb. adnak, ha írnak róluk. De sokak számára már ez is nagyon vonzó, így hát teljesen felhígult a blogger szakma. "95 százalékuk tevékenysége tartalomgyártásból, nem pedig utazásból áll.
A blogok működtetői maguk írják, illetve külsős szerzőkkel íratják az olyan élménybeszámolókat amelyek nem saját tapasztalatokon alapulnak. A szerzők számos esetben nem jártak a helyen soha, amelyről írnak, hanem összevadásszák az információkat az internetről. Idejük másik felét, pedig keresőoptimalizálással töltik, és arról cserélik ki egymással a tapasztalataikat, hogy miként lehet minél több kattintást elérni, amely hirdetőt és szponzort hoz a bloguk számára. Ma a mesterséges lájkturbózás egy külön iparág, olyannyira, hogy kaphatók már olyan applikációk is, amelyek feldúsítják a követők számát" - magyarázza Kisgyörgy Éva. Szerinte egyébként a bejegyzések alatti párbeszédekből könnyen megállapítható, hogy azok vásárolt, esetleg nyereményjátékkal behúzott követők, vagy valódi, elkötelezett, aktív olvasók-e.
Travellina a következőket javasolja a turisztikai szolgáltatóknak, akik ma már napi 10-12 megkeresést kapnak hazai és külföldi bloggerektől az együttműködésre. Legelőször is utána kell nézni, hogy az illető célközönsége egybevág-e a mi célcsoportunkkal, hiszen nincs értelme odacipelni egy celebet mondjuk a szállodánkba, ha az a célcsoportunk tagjait irritálja. Kisgyörgy szerint sokat elárulnak a bloggerről a fotói is. Ha leginkább csak magáról csinál fényképeket a szállodákban vagy a turistautakon, akkor sokkal inkább a saját brandjét építi és kevésbé fontosak számára a megrendelő érdekei. Pedig ha az ügyfél fizet, de akárcsak egy barter esetén is érdemes írásban lefektetni elvárásaink és a megjelenségek részleteit, és számon is kérni azt. A megjelenések és akár a visszajelzések statisztikája ugyanis nagyon fontos alapja lehet a továbbiakban a még célzottabb marketingnek.
Kisgyörgy óva intett attól, hogy szolgáltatóként bloggercsoportok játékszerévé váljunk. "Nem ritka, hogy a közösség tagjai egymás között cserélgetik azoknak a hoteleknek, utaztatóknak a PR-osainak, marketingeseinek az elérhetőségét, akik már dolgoztak bloggerrekkel, így szinte minden blogon ugyanazok a szállodák és irodák termékei forognak. Ahhoz, hogy meg tudjuk különböztetni magunkat a piacon, csak olyan bloggerel érdemes szóba állni, aki egy sajátos koncepcióval, egyéni nézőponttal, eredeti sztorival rukkol elő arról, hogy miről is fog szólni az írása létesítményünkről, utunkról, desztinációnkról, stb. Jellemzően ezek a bloggerek rendelkeznek egy olyan aktív és mozgosítható közönséggel, akiket már potenciális vendéggé, utassá tudunk tenni" - mondta.
A szakember szerint a szolgáltatók hosszú távon csak a hiteles bloggerekkel fognak dolgozni. Ezért is fontos, hogy az ember hű maradjon olvasóihoz, ne adja el magát fillérekért a szolgáltatóknak, hanem őrizze meg azt az eredeti jelleget, ami a rajongótábora számára egykor vonzóvá tette. Nemzetközi porondon nem ritka ma az a blogger, aki hátizsákos turistaként lett ismert, és népszerűségének köszönhetően ma már szinte csak ötcsillagos szálláshelyekről ír azok megbízásából, miközben az olvasóközönsége még mindig a kisköltésű utasokból áll. Az is lényeges, hogy a blogger ne engedjen teret a megrendelők által megírt PR anyagok publikálásának, az írásai minden esetben a saját élményeit tükrözzék.
"Az olvasók megtartása érdekében nagyon fontos az átláthatóság. Ha szponzorált a cikkünk, azt egyértelműen és világosan fel kell tüntetni. Az a tapasztalatom, hogy az őszintén, reklámként feltüntetett írásoktól nem ódzkodnak az olvasók. De ha a nyíltság elmarad, a sorok közül azonban valami burkolt hirdetés sejlik ki, az pont a kívánt hatás ellentétét váltja ki, eltántorítva az olvasót" - mesélte a szakember. Kisgyörgy Éva azt is hangsúlyozta, hogy egyszerre több lábon kell állni, azaz több csatornán is vinni a blogot, mivel folyamatosan változnak a reklámozás feltételei a közösségi média felületein. Ebből is adódik, hogy a legbiztosabb és legközvetlenebb elérés az olvasókhoz a saját hírlevél.
Forrás: Turizmus Online