Rekordgyorsasággal felépült az épület, melynek tavaly április 29-én tették le az alapkövét. 3,5 milliárd forintos támogatást kapott a központ a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól az Új Széchenyi Terv Gazdaságfejlesztési Operatív program révén, a többi forrást magántőkéből biztosították. Győri Gyula, a Pharma-Flight megálmodója a tradícióra építve olyan flight akadémiát képzelt el, mely a világon mindenütt megállja a helyét.
Pilótaképzés, kutatás-fejlesztés
A szimulátorok segítségével a hajózó személyzet, műszaki és más szakemberek képzését végzik majd a központban, mely egyben repülés-egészségügyi kutatások centruma is lesz. A kutatás-fejlesztéshez a legmodernebb infrastruktúra áll rendelkezésre. Ehhez a partnerek a Debreceni Egyetem és a Kenézy kórház – mondta Czirják György a Pharma-Flight Kft. ügyvezetője.
Kinyitottuk a világot Debrecen felé – célzott Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter a Lufthansa hét eleji bejelentésére, a jövő tavasszal Debrecen-München között induló járatokra.
Kósa Lajos országgyűlési képviselő hiánypótlónak nevezte a központot, mely fontos piaci réseket céloz meg a polgári és egyéb repülés területén, és fantasztikus lehetőséget ad a Debreceni Egyetemnek. – Felálltunk a rajtkőre, innen lehet jól versenyezni a többiekkel – utalt a nem fővárosi repülési központokra.
Utasforgalom-növekedés
Komplexitását tekintve Európa legnagyobb lehetőségű repterévé válhat a debreceni – szólt Papp László, Debrecen polgármestere. A személyforgalomban és az áruszállításban is kiemelkedő lehet, ugyanis a régió egyetlen vasúti átrakóval is rendelkező reptere. A Pharma-Flight a kutatás, az innováció révén beépül a városba. A Debreceni Egyetem jelenléte nagy erősség a városnak, szolgálja a város által kitűzött célt az innováció területén. 2002-ig charterjáratokat indított és fogadott a reptér, 2002-2003-ban fontos fejlesztési folyamat indult el, melynek 2011-ben lett meg az eredménye, 18 ezer utas utazott a repülőtérről. 2015-re 180 ezerre nőtt az utas forgalom. A Lufthansa új úti céljával, a repülőtér a WizzAir bázis repülőtérré válásával 350-400 ezres utasforgalom is elérhető. Hozzátéve az oktatási potenciált, a régió legkiemelkedőbb repterévé teszi a repülőteret.
Ha támogat a kormány valamit, szeretné látni, hogy fenntartható és megtérül az, amire a forrást adta. Jelentős támogatásával olya n értéket hoztunk létre, mely fenntartható és nyereséges. Az elszánt emberek megvannak, a térítéses képzés nyereséges lesz. A szűk területen nagy a kitörési lehetőség – mondta dr. Szilvássy Zoltán a Debreceni Egyetem rektora.
Repülőgép szimulátorok, gyógyszerfejlesztés
Újságírói kérdésre Czirják György elmondta, a pilóták egyrészt a negyedévenként, félévente kötelező szimulációs gyakorlatokat végezhetik a központban, a vészhelyzeteket is gyakorolják a szimulátorokkal. Másrészt 3 és fél éves pilótaképzést indít a központ a Debreceni Egyetemmel közösen. Az oktatási és gyakorlati infrastruktúra helyben van a Pharma-Flight központban. Az oktatás részét képzi az Airbus A320-as és egy Boeing 737-es repülőgép-szimulátorokon való gyakorlás is. Eddig külföldön voltak ilyen képzések, legközelebb hozzánk Prágában, de ezután Magyarországon is lesz rá lehetőség. Dr. Husi Gézától, a Debreceni Egyetem Műszaki Kar oktatási dékánhelyettesétől megtudtuk, a Debreceni Egyetem Műszaki Karának közlekedési mérnök képzését végzik majd a kihelyezett Repülőmérnöki Tanszéken. 2016 szeptemberében tervezik indítani a hivatásos repülőgépvezető-képzést nemzetközi standardok alapján.
A gyógyszer előállításról dr. Czirják György elmondta, kisszériás gyógyszereket lehet majd gyártani a bioanalitikai laboratóriumban, melyek laboreszközei szinte egyedülállóak az országban. A gyógyszereket pl. klinikai vizsgálatokhoz gyártják majd.
A repülőgép szimulátort kipróbálva különleges élményekről számolt be Papp László polgármester. Az amszterdami Schiphol repülőtérről szálltak fel és le az Airbus A 320-as szimulátorral, teljesen élethű körülmények között. A másodpilóta székében ülve tettek egy kört Amszterdam felett, s még a csatorna fodrozódó vizét is megfigyelhették. A landolást robotpilóta végezte, a hanghatás, a gép leszállásánál a zökkenés valóságosnak hatott.