Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Az esztergomi MSZÉSZ-közgyűlésen a szakértők – Popovits Éva (Accor Hotels), Bogár Zoltán (Danubius Hotels), Galla Gergő (Barceló Budapest) és Kerek Péter (Accent Hotels) – közösen beszélgettek arról, hogyan használják az STR-t a mindennapi gyakorlatban. A moderátor Somlyai Zoltán, az MSZÉSZ elnöke volt. 

(b-j): Somlyai Zoltán, Popovits Éva, Bogár Zoltán, Galla Gergő, Kerek Péter
(b-j): Somlyai Zoltán, Popovits Éva, Bogár Zoltán, Galla Gergő, Kerek Péter
Fotó: Tamás Pál/MSZÉSZ

A kerekasztal beszélgetés résztvevői külön kihangsúlyozták, hogy vidéki szállodás kollégáknak is nagy segítség az STR használata – és a következők alapján kiderül, hogy miért javasolják országos szinten az STR napi használatát?

Mi az az STR? És miben segíti a napi munkát?

Az STR olyan adatokat szolgáltat, amelyek alapján a szállodák kulcsfontosságú mutatókat követhetnek nyomon:

         •       Foglalkoztatottsági arány (Occupancy Rate): a kiadott szobák aránya az összes rendelkezésre álló szobához képest.

         •       Átlagos napi szobaár (Average Daily Rate – ADR): az egy napra jutó átlagos szobaár.

         •       Elérhető szobánkénti bevétel (Revenue Per Available Room – RevPAR): az egy elérhető szobára jutó bevétel, amely a foglaltsági arány és az ADR szorzataként számítható ki.

Ezek a mutatók segítenek a szállodásoknak megérteni saját teljesítményüket és összehasonlítani azt versenytársaikkal.

Az STR által nyújtott adatok alapján a szállodások hatékonyabban tervezhetik meg áraikat, promóciókat és egyéb üzleti döntéseiket. Vagyis ezek a mutatók segítenek abban is, hogy hol van lehetőségük a bevételek növelésére.

Az STR adatainak használata különösen fontos a költségvetés tervezésekor és a tulajdonosokkal való kommunikáció során. Az adatok alapján a szállodák pontos képet kaphatnak arról, hogyan teljesítenek a versenytársaikhoz képest, és hol van lehetőségük a költségvetésük optimalizálására.

A múltbeli adatok elemzése mellett az előrejelzések is hasznosak lehetnek a jövőbeli trendek megértésében és a stratégiai tervezésben. Az STR adatainak rendszeres elemzése segíthet a szállodáknak abban, hogy alkalmazkodjanak a piaci változásokhoz, és versenyképesek maradjanak.

Az STR adatok napi szintű frissítése elengedhetetlen a pontos elemzésekhez és a stratégiai döntésekhez.

A rendszeres adatbevitel lehetővé teszi a szállodák számára, hogy időben reagáljanak a piaci változásokra, optimalizálják áraikat és javítsák versenyképességüket. Emellett az STR jelentések hasznosak a tulajdonosokkal való kommunikációban is, mivel objektív képet nyújtanak a szálloda teljesítményéről a versenytársakhoz képest.

A jövőbeni tervezés során az STR előrejelzései segítenek azonosítani a piaci trendeket és lehetőségeket, így a szállodák hatékonyabban készíthetik el költségvetéseiket és marketingstratégiáikat.

A rendszeres és pontos adatbevitel tehát kulcsfontosságú a szállodák sikeres működéséhez és növekedéséhez.


SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.
Bokrétaünnep Budapesten –  Moxy Downtown Budapest

Bokrétaünnep Budapesten – Moxy Downtown Budapest 

A Forestay Group épülő házuk szerkezetkész állapotát ünnepelte, amely egy 283 szobás szállodaprojekt Budapest történelmi negyedében.
Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra

Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra 

A budapesti Mövenpick Hotel Budapest Centre története mesébe illő, megjelenése lenyűgöző.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.