PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

A PriceWaterhouse Coopers szakértői 14. Magyarországi Vezérigazgatói felmérésében többek között olyan kérdésekre keresték a választ, hogy a cégvezetők hogyan vélekednek a világ- és a hazai gazdaság növekedéséről, mit várnak a saját bevételeik bővülésével kapcsolatban, illetve mekkora inflációs rátát, euróárfolyamot és GDP-növekedést jósolnak 2025-re, de olyan témákkal is foglalkoztak, mint a létszámcsökkentés, a mesterséges intelligencia alkalmazása és a fenntarthatóság.

A kutatás eredményeit Radványi László, a PwC Magyarország vezérigazgató és Mezei Szabolcs, a PwC Magyarország cégtársa mutatta be.

Világszinten a vezérigazgatók 58 százaléka vár gyorsulást a világgazdaság növekedési ütemében, ötödük pedig lassulásra számít. Ennél jóval optimistábbak a magyar vállalatvezetők, 70 százalékuk bízik a globális gyorsulásban és mindössze a megkérdezettek egytizede számít lassulásra.

A magyar gazdaság vonatkozásában a hazai cégvezetők 60 százaléka gondolja úgy,  hogy 2025-ben emelkedni fog a növekedési ütem, ugyanakkor a saját bevételeikkel kapcsolatban nem túl bizakodóak: soha ilyen alacsony nem volt azok aránya, akik bizakodónak mondták volna magukat saját bevételeik növekedésével kapcsolatban (39 százalék).

Ami a jóslásokat illeti, 2025-re 415 forintos eurót, 4,8%-os inflációs rátát és 1,8%-os GDP-növekedést prognosztizálnak.

A jövőbeli várakozások tekintetében a szakképzett munkaerő hiánya globálisan és hazai szinten is felzárkózott a legfontosabb kockázati tényezők közé, és nőtt a kiberbiztonsági kockázatok jelentősége is az előző évekhez képest, és már azonos súlyúnak tekinthető a többi üzleti kockázattal. Ezzel szemben, meglepő módon a klímaváltozást a vállalatvezetők jelenleg kevésbé tartják közvetlen fenyegetésnek, noha a fenntarthatósági trendek egyre nagyobb szerepet kapnak.

A vezérigazgatók optimizmusa azonban nőtt azzal kapcsolatban, hogy vállalatuk hosszabb távon is működőképes marad.

Kiemelt kérdés volt: „Ha a vállalat a jelenlegi pályáján halad tovább, meddig marad életképes?”

Akik 10 éven belüli életképességet jósolnak, főként külső tényezőket (pl. gazdasági környezet, piaci változások), míg azok, akik 10 évnél hosszabb távra terveznek, inkább belső képességekre és stratégiai döntéseket említették, úgy mint helyes stratégiai döntések, szervezeti hatékonyság és a versenynek megfelelő felkészültség, de ezeken túl a növekvő kereslet és a szabályozás változásai támogathatják kívülről a fennmaradást.

Mezei Szabolcs és Radványi László
Mezei Szabolcs és Radványi László
Fotó: PwC

A vezérigazgatók szemlélete és felkészültsége szempontjából érdekes összkép rajzolódik ki. A magyar vezetők rendkívül felkészültnek érzik magukat, kiemelkedő stratégiai és megvalósítási képességekkel rendelkeznek, viszont a munkavállalói kommunikáció és a marketing területén még van hová fejlődniük. Bár hisznek a gazdasági növekedésben, saját cégük jövőbeli eredményeiben meglehetősen bizonytalanok, ami ellentmondásos képet fest. Egyértelműen látszik, hogy az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás és a technológiai fejlődésbe vetett bizalom kulcsfontosságú lesz a következő években.

Transzformáció és újratervezés

A hazai vállalatok aktívabbnak tűnnek a transzformációs intézkedések terén, mint a globális átlag, de ennek oka valószínűleg a méretbeli különbségek és az eltérő piacok. A magyar vállalatvezetők jellemzően a saját iparágukon belül terveznek akvizíciókat, míg globálisan inkább az iparági határok átlépése figyelhető meg. A hazai vállalatok 29 százaléka, a világ vállalatainak 55 százaléka tervezi azt, hogy a következő három évben más vállalatokat is megvásárol. Ezzel a lépéssel az érintett cégek több mint fele (54 százalék) nem evez át másik iparágba Magyarországon, globális szinten ez az arány 37 százalék. „Míg a hazai, akvizíciót tervező vállalatok elsősorban a saját jelenlegi versenytársaikat szeretnék bekebelezni, addig világszinten ez inkább az új iparágba való belépést jelentené.”- emelte ki Mezei Szabolcs.


Fotó: PwC

Mesterséges Intelligencia

A hazai vezetők körében a MI alkalmazása jelenleg főként a hatékonyságnövelésre koncentrál, 80 százalék egyértelmű hatékonyságnövekedésről számolt be és a megkérdezettek ötöde a jövedelmezőség növekedését várja a mesterséges intelligenciától 2025-ben.  de a jövőben várhatóan mélyebben beépül az üzleti modellekbe. A vállalatok egyelőre kevésbé használják az MI-t stratégiai döntéshozatalra, inkább operatív szinten integrálják. A bizalom szintje Magyarországon az MI iránt magasabb, mint a régióban (pl. Lengyelországban és Romániában alacsonyabb az elfogadottság).

A fenntarthatóság nem prioritás

A globális trendekkel szemben Magyarországon a fenntarthatósági szempontok kevésbé beépítettek a vezetői ösztönzési rendszerekbe. A hazai vállalatok főként költségcsökkentési céllal hajtanak végre klímabarát beruházásokat, míg globálisan ezek szélesebb stratégiai célokat is szolgálnak.

A hazai vezetők kétharmadának (66 százalék) személyes teljesítményébe nem számít bele az, hogy tesz-e a fenntartható működésért vagy sem. Világszinten ez az arány 40 százalék! A klímabarát beruházások elsősorban a költségcsökkentésért érdekesek a magyar vezetők számára.

„Miközben a globális klímaváltozás tagadhatatlan jelei már komolyan érintik az értéklánc szereplőit, ez a vállalatvezetők időhorizontján még láthatóan nem jelenik meg veszélyként, így a fenntarthatóság nem jut kiemelt szerephez napirendjükön. A szabályozás intézményrendszerére nemcsak az a feladat vár, hogy elősegítse a klímabarát működéshez szükséges lépések megvalósulását, hanem szerepet kell játszania abban is, hogy az üzleti szereplők értékválasztásába normatív módon beépüljön a fenntarthatósági szempontoknak való megfelelés” – hangsúlyozta Radványi László.zza a technológiába vetett bizalom hiányát" – hívta fel a figyelmet Radványi László, a PwC Magyarország vezérigazgatója.


Várják a pályázatokat a MaReSz Flash Awardra

Várják a pályázatokat a MaReSz Flash Awardra 

Már több mint 50 pályázat érkezett az idei Flash díjra, a rendezvényszakma legnevesebb megmérettetésére.
Elkészült a V4 országok zarándokhelyeinek digitális térképe

Elkészült a V4 országok zarándokhelyeinek digitális térképe 

A projekt a Visegrádi országok zarándokturizmusának támogatását célozza meg.
Visit Hungary: összesítő adatok a tavalyi belföldi vendégforgalomról

Visit Hungary: összesítő adatok a tavalyi belföldi vendégforgalomról 

Magas volt a belföldi vendégforgalom 2024-ben, a vármegyék nyertese Veszprém volt, ahol több mint egymillió hazai vendéget fogadtak.
Komolyzenei fesztivál Szegeden

Komolyzenei fesztivál Szegeden 

Az április 1-jéig tartó eseménysorozat idén Bartók Béla halálának nyolcvanadik évfordulója köré szerveződik.
André Kertész kiállítás a Capa Központban

André Kertész kiállítás a Capa Központban 

Válogatás André Kertész Szigetbecsének ajándékozott képeiből.
Nyár elején termálturisztikai nemzetközi konferencia Budapesten

Nyár elején termálturisztikai nemzetközi konferencia Budapesten 

A Nemzetközi Termálturisztikai Konferenciát június 4-6. között tartják a magyar fővárosban.
Hazai kutatás a bolygónk sorsáról

Hazai kutatás a bolygónk sorsáról 

A friss kutatás szerint környezetbarát termékek vásárlásával nyugtatja a lelkiismeretét bárki, mintsem csökkentené a fogyasztását
Különös szobor tűnt fel a Falk Miksa utcában

Különös szobor tűnt fel a Falk Miksa utcában 

Különleges látványban lehet részük azoknak, akik a belvárosi Falk Miksa utcába látogatnak: egy 400 kilós műalkotás tűnt fel a Virág Judit Galéria előtt.
A Fürdőszövetség  az idei tervekről

A Fürdőszövetség az idei tervekről 

2023-ban 33 millió vendég járt a magyarországi fürdőkben, tavaly ennél 5 százalékkal több, de ez még mindig elmaradt mintegy 10 százalékkal a 2019-estől.
Vizuális művészek fotókiállítása a HAB-ban

Vizuális művészek fotókiállítása a HAB-ban 

A fényképezés nem csupán dokumentáció, hanem felfedezés is – a valóság rétegeinek feltárása, a láthatatlan láthatóvá tétele.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.