A címbeli felszólítás a Sziget kulturális kavalkádjában, a Fidelio sátor mellett olvasható; „Never steal, let politicians do it!” A négy művész által jegyzett installáció pár tucatnyi OSB-lapra írt állításból, felszólításból, kérdésből áll, melyekre a választ, ellenvetést, cáfolatot az alkotás közepén álló tükrökben olvashatjuk. De a pozdorjalapok mögé nézve, azok hátoldalán is láthatók a feleletek. Pszichotropikus — így az installáció címe. A lopós politikusra a „Minél kevesebb dologra van szükségem, annál jobban érzem magam” axiómával felelt meg a művész.
Nem csak ezt üzeni a Sziget idén a politikának és mindenkinek. „Nem biztos, hogy önök olvassák a magyar sajtót, nem is beszélnék politikáról, csak a Szigetről, de ami itt van, az az embereknek nagyon kell” — mondta a nemzetközi plénum előtt Kádár Tamás, a Szigetet szervező cég ügyvezetője. Ami nagyon kell, az az egymás tisztelete, Kádár Tamás tolmácsolásában a „Sziget DNS-e”. „Büszkék vagyunk rá, hogy a fesztivál ennyire nemzetközi, a hazai fiatalok ezért is jönnek ide” — mondta később a jövőt is firtató újságírói kérdésre válaszolva, egyben megnyugtatva a kétkedőket, hogy 25 év múlva ugyanígy a szabadság, a körülöttünk lévő világ megértése és elfogadása lesznek a Sziget üzenetei.
Bár negyedszázad alatt sajnos túl sok minden történhet egy épp záródó világban, de a Sziget 70 százalékáig tavaly azzal vásárolt be a Sonart, Elrow-t és Øyafestivalent portfoliójában tudó amerikai befektető (Providence Equity Partner) hogy a menedzsment jogokat a vezetőség megtartja. Kádár Tamásék kezében marad a tartalom, a marketing és a „DNS” meghatározása.
Lehet vádolni a Szigetet azzal, hogy már nem olyan mint régen, meg hol a Metallica, vagy a Hare Krisnások egész estét betöltő Hare-Hare, Rama-Rama mantrázása, és bezzeg, amikor Uhrin Benedeket citáltuk volna nagyszínpadra, stb. De „változnak az idők, ezt meg kell érteni! — térít észhez Kádár Tamás. Új generációk, új headlinerek, új helyszínek, de az, amiért sokan a „régi” közönség soraiból valóban évről évre szívesen kilátogatunk, az a szabadságnak a politika által nem elbarmolt — legalább átmeneti — érzése. Meglehet, a fontos ember zárvány nyomokban mindig is tartalmazhatott felsőbb kasztot.
A közönség sokszínűségét felesleges lenne a 26. Sziget idején ecsetelni, ahogy a fellépők száma is önmagáért beszél. Hatvanhárom ország fellépői 573 koncertet és egyéb előadást abszolválnak; összesen több, mint ezret. A régi Sziget rajongóinak üzenjük: a nagyszínpad, az A38 és Petőfi Rádió színpad kihagyásával is összeállítható hiánytalan program. Vessenek rám követ, de szerintem a Szigeten a nagy dolgok továbbra is a kis helyszíneken történnek.
Ha a közönség egyéni, emberi sokszínűségét ezúttal nem is részleteznénk, nemzetközi megoszlását és méretét annyiban igen, hogy Kádár Tamásék előzetes tájékoztatása szerint idén rekord látogatószámmal, 500 ezer fölött zárhat a fesztivál. Szombatra, vasárnapra, hétfőre és a sajtótájékoztató idéjén várhatóan a keddre is ki kellett akasztani a teltház táblát. Ami napi legfeljebb 100 ezer főt jelenthet. Nem tervez a Sziget effölé menni, nem óhajtják a Hajógyári-sziget déli fertályát se bevonni — erősítette meg Kádár Tamás.
Az 500 ezer fölötti látogatói létszám komoly előrelépés a tavalyi mintegy 450 ezerhez képest. Míg 2016-ban 493 ezer szigetelővel és rekordprofittal zárták a fesztivált a szervezők, addig tavaly a nyereség 50 százalékkal, a látogatószám 43 ezerrel esett vissza. Sajnálatos módon pont a jubileumi 25 éves Szigeten. A miértre Kádár Tamás azt felelte, hogy nem volt maradéktalanul sikeres a „régi” közönség megszólítása. A „kevés a magyar a Szigeten” menetrend szerinti felvetésre elmondta: a több mint 110 országból érkező látogatók 45%-a honfitársunk; főleg napijegyet vásárolnak. Új „küldőpiac” Bolívia és Thaiföld. De ennél meglepőbb, hogy az eddig egyeduralkodó hollandoktól idén a britek átvették a küldőpiac-verseny első helyért járó vándorserlegét.
„25 millió euró volt a fesztivál teljes költségvetése, de megérte, hogy tartsuk a helyezésünket a TOP5 európai fesztivál között” - ismerte el Kádár Tamás.