„Soha ne lopj, hagyd a politikusokra!”

Rekord látogatószám várható az idei Szigeten, ami ahogy eddig, most és a következő 25 évben is a szabadság és sokszínűség pártján kíván állni — derült ki vasárnap, a fesztivál nemzetközi sajtótájékoztatóján.

A címbeli felszólítás a Sziget kulturális kavalkádjában, a Fidelio sátor mellett olvasható; „Never steal, let politicians do it!” A négy művész által jegyzett installáció pár tucatnyi OSB-lapra írt állításból, felszólításból, kérdésből áll, melyekre a választ, ellenvetést, cáfolatot az alkotás közepén álló tükrökben olvashatjuk. De a pozdorjalapok mögé nézve, azok hátoldalán is láthatók a feleletek. Pszichotropikus — így az installáció címe. A lopós politikusra a „Minél kevesebb dologra van szükségem, annál jobban érzem magam” axiómával felelt meg a művész.

Nem csak ezt üzeni a Sziget idén a politikának és mindenkinek. „Nem biztos, hogy önök olvassák a magyar sajtót, nem is beszélnék politikáról, csak a Szigetről, de ami itt van, az az embereknek nagyon kell” — mondta a nemzetközi plénum előtt Kádár Tamás, a Szigetet szervező cég ügyvezetője. Ami nagyon kell, az az egymás tisztelete, Kádár Tamás tolmácsolásában a „Sziget DNS-e”. „Büszkék vagyunk rá, hogy a fesztivál ennyire nemzetközi, a hazai fiatalok ezért is jönnek ide” — mondta később a jövőt is firtató újságírói kérdésre válaszolva, egyben megnyugtatva a kétkedőket, hogy 25 év múlva ugyanígy a szabadság, a körülöttünk lévő világ megértése és elfogadása lesznek a Sziget üzenetei.

Bár negyedszázad alatt sajnos túl sok minden történhet egy épp záródó világban, de a Sziget 70 százalékáig tavaly azzal vásárolt be a Sonart, Elrow-t és Øyafestivalent portfoliójában tudó amerikai befektető (Providence Equity Partner) hogy a menedzsment jogokat a vezetőség megtartja. Kádár Tamásék kezében marad a tartalom, a marketing és a „DNS” meghatározása.

Lehet vádolni a Szigetet azzal, hogy már nem olyan mint régen, meg hol a Metallica, vagy a Hare Krisnások egész estét betöltő Hare-Hare, Rama-Rama mantrázása, és bezzeg, amikor Uhrin Benedeket citáltuk volna nagyszínpadra, stb. De „változnak az idők, ezt meg kell érteni! — térít észhez Kádár Tamás. Új generációk, új headlinerek, új helyszínek, de az, amiért sokan a „régi” közönség soraiból valóban évről évre szívesen kilátogatunk, az a szabadságnak a politika által nem elbarmolt — legalább átmeneti — érzése. Meglehet, a fontos ember zárvány nyomokban mindig is tartalmazhatott felsőbb kasztot.

A közönség sokszínűségét felesleges lenne a 26. Sziget idején ecsetelni, ahogy a fellépők száma is önmagáért beszél. Hatvanhárom ország fellépői 573 koncertet és egyéb előadást abszolválnak; összesen több, mint ezret. A régi Sziget rajongóinak üzenjük: a nagyszínpad, az A38 és Petőfi Rádió színpad kihagyásával is összeállítható hiánytalan program. Vessenek rám követ, de szerintem a Szigeten a nagy dolgok továbbra is a kis helyszíneken történnek.

Ha a közönség egyéni, emberi sokszínűségét ezúttal nem is részleteznénk, nemzetközi megoszlását és méretét annyiban igen, hogy Kádár Tamásék előzetes tájékoztatása szerint idén rekord látogatószámmal, 500 ezer fölött zárhat a fesztivál. Szombatra, vasárnapra, hétfőre és a sajtótájékoztató idéjén várhatóan a keddre is ki kellett akasztani a teltház táblát. Ami napi legfeljebb 100 ezer főt jelenthet. Nem tervez a Sziget effölé menni, nem óhajtják a Hajógyári-sziget déli fertályát se bevonni — erősítette meg Kádár Tamás.

Az 500 ezer fölötti látogatói létszám komoly előrelépés a tavalyi mintegy 450 ezerhez képest. Míg 2016-ban 493 ezer szigetelővel és rekordprofittal zárták a fesztivált a szervezők, addig tavaly a nyereség 50 százalékkal, a látogatószám 43 ezerrel esett vissza. Sajnálatos módon pont a jubileumi 25 éves Szigeten. A miértre Kádár Tamás azt felelte, hogy nem volt maradéktalanul sikeres a „régi” közönség megszólítása. A „kevés a magyar a Szigeten” menetrend szerinti felvetésre elmondta: a több mint 110 országból érkező látogatók 45%-a honfitársunk; főleg napijegyet vásárolnak. Új „küldőpiac” Bolívia és Thaiföld. De ennél meglepőbb, hogy az eddig egyeduralkodó hollandoktól idén a britek átvették a küldőpiac-verseny első helyért járó vándorserlegét.

„25 millió euró volt a fesztivál teljes költségvetése, de megérte, hogy tartsuk a helyezésünket a TOP5 európai fesztivál között” - ismerte el Kádár Tamás. 


Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.
Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására

Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására 

Hetedik alkalommal jelentkezik a Resident Art Fair karácsonyi vására, ezúttal Allegro Barbaro címmel.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán

Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán 

Az évfordulót a bencések egész évben számos lelkiségi, kulturális és turisztikai, programmal ünnepelték.
Új kiállítás a kortárs művészeti központban

Új kiállítás a kortárs művészeti központban 

Újabb időszaki kiállítás megnyitására készül az MBH Bank Művészeti Alapítvány támogatásával működő Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ, amely ezúttal a kert mint ember által alakított természet világába invitálja majd a látogatókat.
Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval

Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval 

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.
Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások

Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások 

A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.