Mire vágyik az utazó? Valószínűleg erre tapintanak rá a legnépszerűbb belföldi úti célok szakemberei, akik azt is tudják: ez önmagában még nem generál vengégforgalmat, sikeres városmarketing is kell hozzá.
2010-hez képest mára megduplázódott a vendégéjszakák száma Gyulán (2018 októberéig meghaladta a félmilliót), csökkent a szezonalitás, és az évek során 4 évszakos, több generációs üdülőhellyé vált. Ez jó hatással volt a beruházási kedvre is, mely a férőhely-kapacitásban is megmutatkozott: 2010-ben nagyjából. 4.100, 2017-ben pedig 5.100 férőhely volt elérhető.
A városban nyolc éve működik helyi turisztikai desztináció menedzsment szervezet, mely összefogja a turizmusban érdekelt feleket az önkormányzattól kezdve a szállodákon át az egyéb turisztikai szolgáltatókig. A turisztikai szereplők azzal a céllal hozták létre együttműködési hálózatukat, hogy közösen kialakítsák és biztosítsák Gyula városának új szemléletű, magasabb minőségű, a korábbinál hatékonyabb turisztikai menedzsmentjét.
Komoróczki Aliz, a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetője lapunk megkeresésére elmondta, hogy alapvetően a városmarketing esetén is hosszútávra kell tervezni. Fontosnak tartja a stratégiai gondolkodást, az egymásra épülő fejlesztési elképzeléseket, és azok következetes megvalósítását. A 2019. évi turisztikai marketingterv vezetői összefoglalója szerint Gyulán az elmúlt években sikerült megvalósítani a városi turisztikai marketingfeladatok összehangolását, koordinációját, mely során kialakult a gyulai turisztikai szereplők desztinációs szemlélete. Az eredményeket tekintve Gyula, a történelmi fürdőváros megerősítette pozícióját a turisztikai piacon, hiszen rendszerint bejut a TOP 10 vidéki desztináció körébe.
Komoróczki Aliztól megtudtuk, hogy komplex és integrált kampányokat folytatnak. Marketingtevékenységük a pontosan definiált csoportok és jól értelmezhető üzenet mellett a folyamatos mérésen, kiértékelésen és javításán alapszik. Az online marketingre helyezik a legnagyobb hangsúlyt, hiszen a leginkább célozható, mérhető és ár-érték arányban még mindig a legkedvezőbb marketingmegoldás. Az online marketing szerves része a közösségi média, ezen felületek tudatos használata. "Az online munkát 8 éve kezdtük el felépíteni, mára szép eredményeket érünk el. De semmi sem hullott az ölünkbe, mindent szépen meg kellett tervezni, és kísérletezni kellett, hogy a legmegfelelőbb mixet és folyamatokat tudjuk alkalmazni. Az online eszközök finomra hangolt összeválogatása mellett nagyon nagy szerepe van a tartalomnak – mind a szöveges, mind a vizuális – melynek trendjei is meglehetősen gyorsan változnak. Igyekszünk a legapróbb részletre is odafigyelni és a minőségi tartalom az online marketingnek is alapja" - mondja a szakember.
Természetesen az online eszközök – noha hatékonyak – mégsem elegendőek a városmárka építéséhez és erősítéséhez. Témától és tematikától függően kiegészülnek közterületi felületekkel (pl. óriásplakát, city light), televíziós, rádiós és nyomtatott megjelenésekkel. Városmarketing szempontból minden megjelenésnek megvan a maga helye és szerepe.
Komoróczki Aliz végezetül hozzátette, hogy a magas minőségű szolgáltatás és a komplex kommunikáció mellett a legfontosabb a személyes tényező: az eredmények tárgyalásakor tehát mindenképp köszönetet kell mondani a turisztikai szektor dolgozóinak munkájáért.