Mire vágyik az utazó? Valószínűleg erre tapintanak rá a legnépszerűbb belföldi úti célok szakemberei, akik azt is tudják: ez önmagában még nem generál vengégforgalmat, sikeres városmarketing is kell hozzá. Máltesics Norbert Tourinform irodavezetőtől megtudtuk, a hetedik helyezés Pécs esetén egy folyamatos fejlődés, kitartó munka eredménye, de nem dőlnek hátra: célunk továbbra is a sokrétű, komplex turisztikai szolgáltatások nyújtása.
Fejlődés útján
Az irodavezető tájékoztatása szerint az elmúlt években nagyszabású helyi attrakció-és szolgáltató fejlesztések zajlottak Pécsen, a vendégfogadás feltételei szállodák és az attrakciók területén is javultak. A Pécs Pont iroda megnyitásával a Tourinform iroda is frekventáltabb helyre költözött, ahol komplex turisztikai információs szolgáltatást nyújtanak üzlettel és kávézóval kiegészülve: 2018. júniusbán megnyílt az I Love Pécs Kávézó. Az Irány Pécs Nonprofit Kft-nél új felületekkel bővültek a jegyértékesítési szolgáltatások pl. egy új online felülettel.
Máltesics Norbert elmondása alapján számos sikeres marketingakció zajlott 2018-ban, az Irány Pécs NKft. szervezett sétákat, amelyek egy része a Zsolnay Kulturális Negyedben zajlott.
Volt:
* egy termékre, vagy egy célcsoportra koncentrált akciók, mint a családok hónapja akció;
* a csomagjegyhez kapcsolt gasztronómiai szolgáltatások, ahogy a Zsolnay és csokoládé;
* tematikus napok szervezése, ilyen volt a Zsolnay Negyed Éjszakája;
* a szezonhoz igazított garantált tárlatvezetések, például a nyáron kültéri séta limonádéval;
* és a folyamatos online, print és elektronikus megjelenések nemcsak Pécsett, hanem a régióban és a fő küldőterületeken (Budapest, Pest megye).
Csupa-csupa kultúra
2010.ben Pécs nyerte el az Európa Kulturális Fővárosa címet, ami nem véletlen, hisz a magyar vidéki városok közül Pécs kiemelkedő kulturális attrakciók és látnivaló tekintetében. A városban a kulturális turizmus összekapcsolódik a helyi értékek felkarolásával, például a Zsolnay Kulturális Negyedben újra nyitott a Zsolnay Látványmanufaktúra.
Kommunikáció
Belföldön turisztikai újságíróknak szervezett study tourokon népszerűsítették a várost, a legutóbbi ilyen alkalom októberben volt, melyen közel 30 utazási irodának mutatták be a város megújult turisztikai szolgáltatásait.
A tourinformi iroda a helyi lakosokat sem hanyagolja el: az Irány Pécs NKft. feladata a helyi lakosság identitás tudatának erősítése is - a fenntartható turizmus jegyében. A Pécsi Tudományegyetem rendezvényein kapcsolatépítésre törekszenek a hallgatókkal. Az egyetemistákkal való kapcsolattartás a PTE ÁOK Nyílt Napokon és az Orientációs Napokon történik, melyre az Irány Pécs NKft Tourinform irodája kap rendszeresen meghívást.
Évente többször szerveznek tematikus városnéző sétákat, amelyek eddig ismeretlen, új oldaláról mutatják be a várost. Ezek a programok a városba látogató turisták számára is elérhetőek.
A város hangsúlyt fektet az online megjelenésekre is: a tudatosan használt kommunikációs felületeken több ezer bejegyzés található pécsi hívószavak alatt: pl.: #pécs, #visitpécs, #pécscity, #iránypécs. 2019 tavaszától pedig új honlappal és kommunikációs eszközökkel jelentkeznek.
Eredmény
Az EDEN (European Destinations of ExcelleNce) mozaik szó, egy angol rövidítés. Jelentése: Kiváló Európai Desztináció. Az Európai Unió minden évben keresi a kevésbé ismert, de rendkívül vonzó európai turisztikai desztinációkat. 2017-ben ’Vidéki MÚZSA kerestetik - Műemlékek, Úti célok, Zseniális Attrakciók’ témakörben keresték Magyarország legígéretesebb kulturális úti célját. Pécs városa – Siklóssal és Szigetvárral közösen - ’Kultur(K)aland’ néven adott be pályamunkát, mely első díjas lett.
A vendégszám 2017-ben meghaladta a 140 ezret, a vendégéjszakák száma pedig lassan eléri a 300 ezret. 2018-as teljes évi adatsor még nem áll rendelkezésünkre, de az előzetes adatok a 2017. évihez hasonlóan alakulnak.