Ügyfélszerzés marketing-automatizálással

Napjainkban érdemes kiemeltebben kezelni a marketinghatékonyság árát az ügyfélszerzésben, mint eddig bármikor máskor, legalábbis itt Kelet-Európában. A marketingnek pedig jobban kell segíteni az értékesítést, mint eddig bármikor. Az a kihívás, hogy az online marketingben arra fókuszáljunk, ami igazán hatékony, mert csak így lehet erős üzleti eredményeket elérni - véli Damjanovich Nebojsa, akivel a közelgő E-mail marketing konferencia kapcsán készítettünk interjút. (x)

Hogyan változott az elmúlt években a hagyományos marketingeszközök hatékonysága?

Az internet terjedését sokféle média érezte a „saját bőrén”. Az online kommunikáció hatékonyságát például sokan tagadták az első években, de később bebizonyosodott, hogy erős kommunikációs csatornáról van szó, ami folyamatosan fejlődik és fejlődni fog. Az online eszközökön belül tisztázódott a formátumok szerepe, így ma már nem kérdés, hogy a display hirdetéseket márkaépítésre, minden mást pedig interakció növelésre használunk.

Mindig is fontos volt, hogy a kampányban hatékonyan tudjuk elérni a célcsoportunkat. Nincs ez másként ma sem, viszont az online célzást az utóbbi években befolyásolják a marketingautomatizálási és a viselkedésalapú megoldások (amit az elektronikus kereskedelemben már több éve használnak). Ez viszont drámaian növeli a marketingkommunikáció hatékonyságát, hisz ebben az esetben tényleg a megfelelő üzenettel, a megfelelő célcsoportot, a megfelelő időben és eszközön érjük el.

Hogyan és miért lehet a marketingesek számára hasznos a marketingautomatizálás?

Pár éve egy új gazdasági korszakot élünk, ahol több ember munkáját egynek kell hatékonyan végeznie. A marketingautomatizálási (MA) rendszerek épp erre képesek. Már a kkv-k esetében is vannak elérhető eszközök, de természetesen a nagyvállalatok is használják ezt az „új” fegyvert. Egyre többször találkozom „leadgenerálási tenderrel”, ahol akár a B2C cégek - leginkább bankok és biztosítók - partnert keresnek a saját MA rendszer üzemeltetésére vagy a teljes outsource-ra. Az ilyen típusú szoftverek nagyban erősítik az értékesítési számokat, és ez az, ami ma fontosabb, mint bármikor.

Milyen lehetőségei vannak ma egy marketingesnek marketingautomatizálásra?

Elméleti oldalról sajnos ma csak egy cég foglalkozik inbound és revenue marketinggel, ami az alapja az MA rendszereknek és az üzemeltetésüket támogatja. Ezért minden olyan esemény, ami támogatja ezt a „sales centrikus” marketinget, jelenleg hiánypótló. Ilyen például az immár harmadik alkalommal megrendezésre kerülő E-mail marketing konferencia, ahol idén a fő téma a marketingautomatizálás és az inbound marketing gyakorlati alkalmazása. Szoftveroldalon itthon vannak kezdeményezések, de sajnos még csak csírában. Nemzetközi szinten természetesen jóval nagyobb a kínálat, akár a pár tíz dollárostól a több ezer dolláros megoldásokig. A kérdés csak, hogy mi a cél és mekkora büdzsével rendelkezünk. Nagyvállalatok ne felejtsenek kalkulálni az új stratégiák létrehozásával, szoftverimplementálási és üzemeltetési, tanácsadási és kontentmarketing költségekkel, mert önmagukban ezek a megoldások nem fognak működni. 

Tegyük tisztába a fogalmat, mit jelent az inbound marketing pontosan?

Az inbound marketing olyan online marketingtevékenységet takar, amit egy szervezet önerőből képes megoldani, fizetett reklám nélkül. Ez leginkább a tartalomgyártással és annak megtalálhatóságával kapcsolatos, ahol a megtalálhatóság nem csak a keresőkre, hanem más portálokra és közösségi médiára is vonatkozik. Ebben az esetben célzottan el tudjuk érni a célcsoportjainkat a számukra megfelelő tartalommal és a website-unkra hozni (leadgenerálás), hogy ott tovább „gondozhassunk” őket (lead nurturing), amíg nem lesznek az ügyfeleink.

Hogyan lehet hatékonyan online leadeket gyűjteni?

2006 óta az outbound marketing, azaz a hagyományos reklámmegoldások egyre inkább hatástalanok a leadgenerálásban. Ehhez képest az inbound marketing a minőségi és edukatív tartalmak publikálására fókuszál, melyet az emberek egyébként is keresnek az interneten. Ilyen tartalmakkal szerezhetjük meg és tarthatjuk fent az emberek figyelmét és érdeklődést, egyben a bizalmat is építve, aminek eredményképpen tőlünk fognak vásárolni. 

A leadgenerálást sokféleképpen lehet csinálni, de ha minőségi leadekre van szükség, akkor az sajnos hagyományos marketingeszközök használatával nagyon drága lesz. Erre való az inbound marketing, de célzott, kattintás alapú fizetős reklámeszközök is. A lényeg, hogy alacsony legyen az egy lead megszerzésére eső költség.

Hogyan kapcsolódik az e-mail marketing az inbound marketinghez?

Az e-mail marketing az alapja az inbound marketingnek, ahogy a leadgenerálásban, úgy a leadek gondozásában is, hisz csak így lehet olcsón kapcsolatot tartani a potenciális és meglévő ügyfeleinkkel. Sajnos a sima levelezőnk nem elegendő erre a feladatra, de a megszokott hírlevél-szoftverek sem. Marketingautomatizálási szoftverekre van szükség, melyek speciális üzemeltetési tudást igényelnek. Ezeken belül aztán megtaláljuk az e-mail marketing funkciókat (is).

Az érdekesség az, hogy 2005 környékén éppen az e-mailmarketing megoldások szállítóinak egy csoportja úgy gondolta, hogy a hagyományos CRM-marketing szinte nem is létezhet egyéb pluginos megoldások nélkül, ezért belekezdtek a saját e-mailmarketing szoftvereik továbbfejlesztésébe, amiből ma világszintű MA szoftverek lettek. 

Hogyan lesz a begyűjtött leadekből vásárló?

Az, hogy valaki e-mail címet adott meg az égvilágon semmit nem jelent. Szükség van további interakciókra az érdeklődővel, hogy kiderüljön egyáltalán potenciális ügyfél-e vagy sem. Ha ez kiderült, akkor az MA szoftverek segítségével a leadet módszeresen vezetni kell az egyik vásárlási ciklusból a másikba, amíg a végén nem lesz vásárló/ügyfél belőle. Ennek a soklépcsős folyamatnak az e-mail az alapja, de a sikeresség és a vásárlási ciklus hossza erősen függ a tartalomtól, amit ilyen lead nurturing kampányokban tudunk nyújtani.

A leadgenerálásról, lead nurturingről, az inbound marketing gyakorlati alkalmazásáról szól Damjanovich Nebojsa előadása a 2014. október 2-án megrendezésre kerülő III. E-mail marketing konferencián.

Damjanovich Nebojsa
A HubSpot magyarországi viszonteladója, Inbound Marketing Akadémia alapítója, Fortune 500 cégek tanácsadója, elismert tréner és konferencia előadó, EFFIE zsűri tag, "Az év honlapja" zsűri tag, konverzió marketing evangelista, több képzés akkreditátora, szakcikk és könyvíró, Allegroup  volt marketing igazgatója.

 (x)


Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein

Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein 

A március 27-28-i régiós üléseken több mint 150 szállodaipari szakember vett részt.
Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány 

A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.
A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre 

A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.
Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.
Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön 

Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.
Ilyen lesz a Debrecenbe költöző Természettudományi Múzeum

Ilyen lesz a Debrecenbe költöző Természettudományi Múzeum 

Eredményt hirdettek a múzeum megjelenésére kiírt pályázaton: az első helyet a világ egyik vezető irodája szerezte meg.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.