Utazási irodák és szállodák: se veled, se nélküled?

A Müpában tartott MUISZ vacsorán egy panelbeszélgetés keretében esett szó a szállodák és az utazási irodák nem mindig gördülékeny együttműködéséről.

Február 22-én újabb vacsorát rendezett az utazási irodák számára a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ), amelyre ezúttal a Müpa Bohém éttermének különtermében került sor.

Hajóállomás is lehet a Müpánál

A MUISZ elnöke, Erdei Bálint köszöntője után dr. Egri Gábor, a MÜPA értékesítési és marketing igazgatója mutatta be a létesítményt és annak újításait. Kiemelte, a házban évente több mint ezer produkció kap helyet, és idén a Müpában rendezik az egyre népszerűbb TEDxDanubia konferenciát. A jövő feladatai közé sorolta, hogy a Müpa mellé egy hajóállomást terveznek építeni, de egy Bubi-dokkoló is helyet kapna itt, valamint hop-on hop-off buszmegállót is telepítenének ide. Készül egy imázsfilm is, valamint a termeket egy külön 360°-os videóban fogják bemutatni.

A csodálatos Albánia

Az est következő megszólalója Arian Spasse, Albánia magyarországi nagykövete volt, aki elmondta: jóval több magyar turistát várnak Albániába, mint ahányan jelenleg keresik fel országukat. Ezt adatokkal is alátámasztotta, 2015-ben ugyanis mindössze körülbelül 7000 magyar turista utazott Albániába, szemben például a lengyelekkel és a csehekkel, mindkét országból ugyanis ötvenezer turistaérkezést regisztráltak ugyanabban az évben. Hozzátette, jó kezdet volt, hogy tavaly albániai tanulmányúton vehettek részt a MUISZ tagjai, de a Wizz Air áprilisban induló Budapest-Tirana járatához is nagy reményeket fűz. Elmondta, Albániában a napsütéses napok száma 300, 56 természetvédelmi terület, 12 nemzeti park, több mint 160 kastély és erőd, 9 régészeti helyszín és 3 UNESCO világörökségi helyszín található, kulturális látnivalói, gyönyörű tengerpartjai, gasztronómiai kínálata és alacsony árai miatt pedig vonzó úti cél lehet a magyarok számára is. A turizmus GDP-hez való hozzájárulása 2014-ben 21% volt az országban. Legfontosabb fejlesztéseik közé a tengerparti resortok, a természeti turizmus (túra, hegymászás, vadvízi evezés), a MICE és a wellness tartozik jelenleg.

A következőkben Erdei Bálint összefoglalta az elmúlt és az elkövetkező időszak eseményeit: nemrég találkoztak Palkovics László oktatási államtitkárral, hogy egyeztessenek a veronai buszbaleset következtében bevezetni szándékozott, iskola kirándulásokkal kapcsolatos szigorításokról, és hozzátette, hogy Zala megyében állami beruházással épül egy olyan pálya, amelyen a buszsofőrök különböző helyzeteket gyakorolhatnak. Kiemelte, hogy március 3-án - az Utazás kiállítás szakmai napján - a Hungexpo G pavilonjának VIP-termében lehet meghallgatni egy prezentációt az utazási irodai felelősségbiztosításról, valamint hamarosan kampányt indít a MUISZ, amelyben arra hívják fel a lakosság figyelmét, hogy miért érdemes utazási irodával utazni. Április 6. és 9. között lesz a MUISZ következő közgyűlése Horvátországban – a tavalyi Tunézia után ez a második külföldi helyszín –, a következő MUISZ vacsorára pedig március 27-én kerül sor, melynek vendége Ujhelyi István európai parlamenti képviselő lesz.

Panelbeszélgetés szállodásokkal és utazási irodásokkal

Minden bizonnyal az este egyik legjobban várt eseménye az a pódiumbeszélgetés volt, amelyen utazási irodák és szállodák képviselői vettek részt és számos közös ügyet vitattak meg. A panelbeszélgetésen a szállodák részéről részt vett Kovács Balázs, a Danubius Hotels Groups vezérigazgatója, Török Ágoston, a Mellow Mood Hotels értékesítési igazgatója, Popovits Éva, az AccorHotels értékesítési és disztribúciós igazgatója és Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének ügyvezető elnökségi tagja. Az utazási irodák részéről jelen volt Drégely Ágnes, a MUISZ alelnöke, a belföldi és beutaztató bizottság vezetője, Darvas Judit, az IBUSZ Utazási Irodák Magyarország divízióvezetője és Wilk Andrea, az OK World Travel ügyvezetője. A beszélgetést Takács Péter, a MUISZ elnökségi tagja és a MICE-bizottság vezetője moderálta.

A külképviseleti rendszer megszűnése

Az első téma a Magyar Turisztikai Ügynökség által nemrégiben megszüntetett külképviseleti rendszer volt. Popovits Éva elmondta, hogy ennek mindenképpen negatív hatása van, de nagyon hiányzik egy jól működő kongresszusi iroda is. Hozzátette, bár a geopolitikai szempontok miatt várhatóan jó évük lesz a magyarországi szállodáknak a konferenciák tekintetében, azonban ez ebben a formában nem egy fenntartható rendszer. Kovács Balázs hozzátette, hogy a külképviseletek megszüntetése semmiképpen sem egy jó üzenet a külvilág felé, de kiemelte, hogy eddigi formájában nem is volt teljesen hatékony ez a rendszer, és a legfontosabb, hogy a munkájukhoz igazán értő emberek képviseljék az országot. Flesch Tamás elmondta: véleménye szerint egy attasé nem fogja tudni ellátni ezt a feladatot, ahogyan azt tervezi az MTÜ. Hozzátette: bár az MSZÉSZ jelenleg egy átalakuláson megy keresztül, ezt követően készek arra, hogy a téma élére álljanak.

Kell-e budapesti olimpia?

Sok szó esett az olimpiáról is, bár az este során kiderült, hogy Magyarország visszalép az olimpiai pályázattól. Ezt megelőzően Török Ágoston elmondta, hogy a szállodások támogatják az olimpiarendezést, Kovács Balázs szerint pedig jó alternatíva lehetne akár az is, ha végre megépülne a nagy befogadóképességű kongresszusi központ, valamint más nagy sportesemények is, hiszen nem csak olimpia létezik. Darvas Judit is a kongresszusi központ megépítésében látja a potenciált, hiszen olimpia egyszer van, a MICE-turizmus viszont folyamatos keresletet és szállodai kihasználtságot eredményez. Flesch Tamás elmondta: az olimpia nem csak arról a két hétről szól, hanem már jóval előtte és azt követően is felértékelődik Budapest és megnő iránta a kereslet, vagyis ha nincs olimpia, akkor turizmus szempontjából sokat veszít az ország. Persze kiemelte azt is, hogy ha nem lesz olimpia, akkor nem fognak nagy szállodai befektetők jönni az országba, vagyis nem növelik a versenyt a jelenlegi budapesti szállodák számára.

Az utazási irodák, a szállodák és az OTA-k esete

Az OTA-k (Online Travel Agency) jelensége egyre szélesebb, emiatt az utazási irodások és a szállodák között is előfordulnak feszültségek. Török Ágoston ezzel kapcsolatban elmondta, hogy – legalábbis a Mellow Mood-szállodák számára – a legkönnyebb és legjövedelmezőbb értékesítési csatorna az OTA-ban való megjelenés, ez több mint 50%-át hozza a Mellow Mood bevételeinek, ráadásul marketingszempontból is jó a szállodának – sokan ugyanis megnézik a hotelt például a Booking.com-on, ezt követően pedig rákeresnek a szállodára az interneten, és direktben foglalnak náluk szobát. Kovács Balázs hozzátette: tudomásul kell venni, hogy megváltozott a világ, átíródott annak disztribúciós térképe, és aki ehhez tud alkalmazkodni, az túlél. Nem a szálloda, nem az OTA, de nem is az utazási iroda, hanem a vendég diktál, ráadásul az OTA-k és a szállodák szembenállása legalább ilyen éles – mondta. Az utazási irodák részéről Wilk Andrea tette fel a kérdést: miért van az, ha a Booking.com-on olcsóbb ajánlatot talál az utas, majd az utazási iroda is megpróbálja ezt az árat kérni, akkor a szállodák azt nem adják meg az irodáknak. A szállodások részéről itt többek között az volt a reakció, hogy kevésbé szakértő szállodások is akadnak, és hogy az értékesítők sokszor szigorú keretek közé vannak szorítva. Ám hozzátették, hogy szerintük is szükség van az utazási irodákra, hiszen a szállodások bíznak bennük, személyesen ismerik őket és időben is fizetnek, a vidéki hoteleknek pedig kimondottan előnyös utazási irodákkal együtt dolgozni. Wilk Andrea kifejtette, hogy az igényes, nyugati utazó társadalom egyre inkább öregszik, ők pedig szinte kizárólag utazási irodánál foglalnak szállást. Drégely Ágnes elmondta: a szálloda az utazási csomagnak csak egy része, amit az utazási irodák még különböző programokkal és szolgáltatásokkal egészítenek ki, ez a hozzáadott érték pedig jelentősen megnöveli a turizmusból származó bevételeket.

Takács Péter felvázolta azt is, hogy az utóbbi időben intenzív árnövekedés tapasztalható a hazai szállodai piacon, és feltette a kérdést, hogy vajon van-e annyira erős a Budapest brand, hogy képes lesz megtartani ezt a növekedést. Kovács Balázs erre válaszolva elmondta: ha az európai szállodák átlagárát tekintjük 100%-nak, akkor Budapest még ezzel az árnövekedéssel is csupán 60-70%-os áron kínálja szobáit, vagyis 30-40%-kal vagyunk olcsóbbak az európai átlaghoz képest. Hozzátette, a munkaerőt is fizetni kell, ahhoz pedig elengedhetetlen az áremelés, véleménye szerint fenntartható ez a növekedés.

A panelbeszélgetésen konkrét felvetés született azzal kapcsolatban, hogy érdemes lenne a szállodásoknak és az utazási irodásoknak további személyes találkozók keretében egyeztetni együttműködésük feltételeit.


Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.
Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására

Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására 

Hetedik alkalommal jelentkezik a Resident Art Fair karácsonyi vására, ezúttal Allegro Barbaro címmel.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán

Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán 

Az évfordulót a bencések egész évben számos lelkiségi, kulturális és turisztikai, programmal ünnepelték.
Új kiállítás a kortárs művészeti központban

Új kiállítás a kortárs művészeti központban 

Újabb időszaki kiállítás megnyitására készül az MBH Bank Művészeti Alapítvány támogatásával működő Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ, amely ezúttal a kert mint ember által alakított természet világába invitálja majd a látogatókat.
Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval

Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval 

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.
Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások

Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások 

A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.