A Cannes Lions nemzetközi reklámfesztivállal ellentétben, ahol idén a tavalyi mélypont után ismét emelkedni kezdett a nevezések száma, Európában úgy tűnik, még nem ért véget a válság. Az Art Directors Club of Europe (ADCE) idén 19. alkalommal megrendezett versenyén ugyanis a tavalyihoz képest még közel egy százassal, 819-re csökkent a beküldött munkák mennyisége. A globális trendeket követve csökkent a tévés és a print reklámok száma, és még jobban előtérbe kerültek a webes és alternatív megoldások. Pedig a tagországok ügynökségeinek, amennyiben hazájuk versenyén arany vagy ezüst fokozatot értek el, még fizetniük sem kell. A többieknek is maximum 220 eurót.
A 19 európai országból verbuvált 51 tagú zsűri – köztük Tordai Péterrel, a DDB kreatívigazgatójával a film és Halász Gyulával, a HD Group kreatívigazgatójával a webes és alternatív megoldások kategória zsűrijében – összesen 24 aranyat és egy fődíjat osztott ki, további 158 munka pedig ezüstnek megfelelő jelölést kapott. A díjakat július 10-én adták át Barcelonában, az ADC Hungary 2009 díjazott alkotásai közül kiválasztott húsz magyar versenyző közül azonban idén egy sem nyerte el a zsűri tetszését. A Young European Creative Competition mezőnyében versenyző Horváth Andreának, a Leo Burnett munkatársának is díj nélkül kellett hazatérnie.
Akárcsak tavaly, a legtöbb díjat – elsősorban dizájn kategóriában – a műfajban Cannes-ban is jeleskedő németek vitték haza: a 24 aranyból 18-at, a 158 jelölésből 72-t ők zsebeltek be. A fődíjra azonban egy olasz munkát tartott érdemesnek a zsűri: A Heinekennek készített, „Are you still with us?” című integrált kampányt jegyző JWT Italy a fődíj mellett két aranyat és három jelölést is kapott – egyiket az Auditoriumért ambient média alkategóriában.
„Ez egy fantasztikus kampány, ami azért ilyen erős, mert a filmjei, a webes megoldása, az esemény része mind maximálisan kihasználják az adott csatorna erősségét. Rengeteg átélhető része van, amelyek külön-külön is nagyon erősek, de mégis egyben adják ki a nagy egészet” – mondta el a Grand Prix nyerteséről Tordai Péter. A DDB kreatívigazgatója szerint az ADCE Awards filmes kategóriája a többi „nyugati” fesztiválhoz hasonlóan két trendet mutatott: az egyik az adott médium valamely karakterének rettenetesen erős kihasználása, a másik pedig a megkapó, emberi érzelmi húrokat pengető erős storytelling.
Halász Gyula, aki nem először vesz részt az európai verseny zsűrijében, úgy véli, a klasszikus webes kategóriában semmi újat nem lehetett látni a pár évvel ezelőtti munkákhoz képest, az egyéb megoldásoknál azonban egyre nagyobb sikert aratnak a nagy lélegzetvételű projektek. „A berlini Mila / Jakob Tigges Berg című munkájába például hihetetlen energiákat fektettek, döbbenetes részletességgel és odafigyeléssel valósították meg a zseniális ötletet” – hozta fel példának Halász.
A fiatalok versenyét a Wien Nord ügynökség munkatársa, Matthias Piske nyerte meg a társadalmi célú, This Human World szervezetnek készített Tied up című munkával.
Az Év diákja cím a német Mario Zoziné lett, aki a Music Televisiont népszerűsítő Oleg – Life of a weightlifter című rövidfilmjével vívta ki ezt az elismerést.
Film kategória:
1. Title: AYSWU? - Integrated
- Category: Mixed Media Campaigns
- Award: GOLD & GRAND PRIX
- Agency: JWT Italy
- Client: Heineken Italia
- Product: Heineken
- Country: Italy
2. Title: EfeitoD
- Category: Public service & Charity
- Award: GOLD
- Agency: BBDO Portugal
- Client: Diferenças - Child Development Center
- Product: Diferenças - Child Development Center
- Country: Portugal
3. Title: LAST CALL
- Category: TV Commercials
- Award: GOLD
- Agency: Jung von Matt AG
- Client: NBC Universal Global Networks Deutschland
- Product: NBC
- Country: Germany
4. Title: The Closet
- Category: TV Commercials
- Award: GOLD
- Agency: BETC EURO RSCG
- Client: Canal+
- Product: Canal+
- Country: France
Print kategória:
1. Title: The Berg
- Category: Promotions & Mailings
- Award: GOLD
- Agency: Mila / Jakob Tigges
- Client: Mila / Jakob Tigges
- Product: Self Promotion
- Country: Germany
2. Title: The Fresh Stone-Age-Meat-Promotion
- Category: Promotions & Mailings
- Award: GOLD
- Agency: DDB Berlin
- Client: Bosch International
- Product: Bosch
- Country: Germany
3. Title: Eye tracking
- Category: Magazin & Trade Advertising
-
Award: GOLD
-
Agency: Euro RSCG Zurich
-
Client: DU Kulturmagazin
-
Product: DU Kulturmedien
-
Country: Switzerland
4. Title: The SPIEGEL Print Campaign “Accurate Picture”
- Category: Newspaper Advertising
-
Award: GOLD
-
Agency: Jung von Matt AG
-
Client: Spiegel-Verlag Rudolf Augstein
-
Product: Spiegel
- Country: Germany