„Született optimista vagyok”

Az országos tendenciákkal párhuzamosan a csökkenő vendégszám mellett jelentősen növelni tudta bevételeit 2006 során a Danubius Hotels. Kevésbé bizakodó viszont a 2007-es évvel kapcsolatban Deák Imre, a társaság vezérigazgatója.

2006-ban kevesebb vendégük volt, az átlagárakat mégis úgy tudták emelni, hogy a vállalat eredménye növekedett.

– 2005-ben végre megjelentek Magyarországon is a fapados légitársaságok, és három szűk esztendő után visszatértek a vendégek. Akkor nem lehettünk finnyásak, ezért jóformán minden megrendelést elfogadtunk. Az árak alacsonyabbak voltak, a töltés viszont magas. 2006-ra ezek után megpróbáltuk az átlagárakat emelni, ami óhatatlanul együtt járt némiképp a vendégforgalom csökkenésével. Stratégiai célunk volt, hogy minőségi konverziót hajtsunk végre a magasabb minőséget, színvonalasabb szolgáltatást is megfizetni kész piaci szegmensek irányába. Egyébként az összes fővárosi szállodának ez volt a stratégiája, és az eredmények igazolták a módszer helyességét. Az is kétségtelen, hogy a forint árfolyamának alakulása is segített, éppen a szezon alatt volt gyenge, és csak az év vége felé erősödött az árfolyam.

Milyenek az idei kilátások?

– A várható kilátások az eredmény szempontjából nem túl biztatóak. Kezdjük az áfakulcsemeléssel. Kényszerhelyzetbe kerültünk, kénytelenek vagyunk a bevételeink 85%-át érintő 5%-os mértékű áfaemelést áthárítani az ügyfelekre, magyarul euróban átlagosan 5 százalékkal és persze házanként differenciáltan emeljük idén az árakat. Ugyanakkor jelentősen nőttek az energiaárak, és az élőmunka is drágább lett, így ha a forgalmunk ugyanakkora lenne, mint tavaly, akkor az üzemi eredményünk körülbelül egyharmadával, 1 milliárd forinttal lenne idén kevesebb, mint 2006-ban. Ráadásul az új nyugdíjszabályozás miatt sok olyan tapasztalt kolléga vonul a következő hónapokban nyugdíjba, akiknek a munkájára még néhány évig számítottunk volna. A munkatársainkat is sújtják az áremelések, a növekvő megélhetési költségek miatt fel kell készülnünk arra, hogy a személyzet gyakrabban követ el kisebb-nagyobb „svindliket”, bár természetesen ezek megakadályozására minden szükséges lépést megteszünk.

Megérezték a budapesti zavargások hatását a forgalmukon?

– A novemberi számokon már látszott az említett események negatív hatása. Gyakorlatilag október folyamán alig érkezett új foglalás az év hátralévő időszakára, ezért novemberben és december első felében jelentős forgalom-visszaesést kellett elszenvednünk. A hagyományosan magas foglaltsággal lebonyolított szilveszteri hétvége is elmaradt a sokéves trendtől. Sajnos, hosszabb távon is érezhető lesz a hatás, mivel a 2007. évi tréningek, vállalati rendezvények jelentős részét ez idő tájt szokták lefoglalni, és ilyen körülmények között sokan inkább más városok mellett döntöttek. Én azonban született optimista vagyok, ezért remélem, hogy hosszabb távon elfelejtődnek ezek a képek. Remélem, hogy a Puskás Ferenc temetéséről szóló beszámolók is bejárták a világsajtót, és pozitív képet sugároztak Magyarországról.

Úgy tűnik, hogy a Danubius szállodáiban ugyanazok a trendek figyelhetők meg, mint országosan. Nevezetesen tovább esik a német forgalom, nő viszont az orosz és amerikai vendégek aránya.

– A német, valamint a brit vendégéjszakaszám a Danubius szállodáiban tavaly az első tíz hónapban 20 százalékkal csökkent, az amerikai 11%-kal, az orosz viszont 25%-kal nőtt. Az amerikai piac fejlődésével elégedettek vagyunk, a jó teljesítményéhez jelentősen hozzájárult a képviseletünket ellátó touroperátor is. Azt azonban látni kell, hogy a német még mindig messze a legjelentősebb küldőpiacunk, ezért különösen érzékeny pont gazdálkodásunkban a német visszaesés.

Mi volt a célja a területi igazgatóságok megszüntetésének?

– A területi egységek bizonyos irányítási és számviteli szempontból vidéken csak kiigazításokon mentek keresztül, míg Budapesten mind a tizenegy szállodát egy egységbe szerveztük. Az értékesítési- marketing munka javítása érdekében a marketinget központosítottuk, az értékesítésben pedig a szállodai önállóságot megtartva szoros központi ellenőrzést vezettünk be. Ez segít megelőzni adott esetben a belső konkurencia által okozott problémákat. A legfontosabb célunk az áralkalmazásban a következetesség és kontroll erősítése volt. A yield menedzsmenthez némiképp hasonló demand-based-pricing modellt követjük, ami azt jelenti, hogy figyeljük a töltési adatokat, és azok alakulásának megfelelően alakítjuk az árakat, tehát magas töltésnél emeljük, alacsonynál lejjebb visszük azokat. Ehhez persze megbízható előrejelzésekre van szükségünk, amelyet hetente kapunk a szállodáktól három hónapra előre. És mivel erre az előrejelzésre alapozzuk az üzleti döntéseinket, elvárjuk, hogy a szállodák igazgatói is részt vegyenek ennek kialakításában, ne csak az értékesítők.

Nagy visszhangot keltett 2005 telén a keszthelyi Helikon szálloda időszakos bezárása. Ezen a télen is bezárt a hotel?

– Tudja, a Helikon volt az első egész évben nyitva tartó balatoni szálloda. 240 szobát üzemeltetni távol Budapesttől nem könnyű a téli időszakban, azonban ezt eddig minden évben meg tudtuk tenni: gyakorlatilag a nyári időszak nyereségéből fedeztük a téli veszteséget. 2005-ben veszteséges lett volna a szálloda éves szinten, ha nem tesszük meg ezt a drasztikus lépést. Racionalizáltuk a létszámot, garanciát vállaltunk arra, hogy a munkatársakat három éven át szezonálisan foglalkoztatjuk, nyáron mindig visszavesszük. Tavaly decemberben azonban már csak három hétre zártunk be, ez idő alatt elvégeztük a szükséges karbantartási munkákat.

Az új járatok megjelenése a sármelléki repülőtéren jelentett-e többletforgalmat a szállodákban?

– Eddigi tapasztalataink szerint a járatok utasai közül nagyon sokan jönnek Budapestre, a többiek pedig Hévízen vagy Zalakaroson kötnek ki. A forgalmunkon eddig nem éreztük meg a járatokat. Kétségtelen azonban, hogy pozitív változást jelent a régió szempontjából a reptér fejlődése.

Ön Pécsett kezdte pályáját, az egykori Nádor szállodában. Korábban többször is felmerült ennek a régóta zárva tartó háznak a felújítása. Hogy áll most ez a terv annak fényében, hogy Pécs Európa Kulturális Fővárosa lesz 2010-ben?

– Korábban egy ötszáz fős konferencia- központot szerettünk volna kialakítani az épületben, el is készültek a tervek, sőt a Széchenyi- terv keretében még ötszázmillió forintos állami támogatást is nyertünk ehhez. A program összköltsége azonban hárommilliárd forint lett volna, és az igazgatóságunk úgy döntött, hogy a támogatás ellenére se kezdjünk neki a beruházásnak. Természetesen azóta elvesztettük ezt az állami forrást. Most átdolgoztatjuk a korábbi terveket úgy, hogy csak négycsillagos szállodai szobákat alakítanánk ki az épületben. Megnézzük, milyen megtérülés lenne várható így, és annak megfelelően döntenünk kell, mert ha 2009-re nem nyitna meg a szálloda, akkor nem is érdemes belefogni a fejlesztésbe.

Úgy hallottam, a Hotel Gellért felújítása sem várathat már túl sokat magára.

– Kétségtelen, ráférne a ráncfelvarrás a Gellértre. A fürdő felújítása 2007 elején kezdődik állami forrásból, épül a négyes metró, így az időzítésre a közeli jövő lenne a legalkalmasabb. A hotel felújítására hat éve készen állnak a terveink, most újra engedélyeztetjük őket. A cél az, hogy a legkisebb egyágyasok összenyitása révén megfelelő méretű és minőségű kétágyas szobákat hozzunk létre.

Mi újság külföldön?

– Folyamatosan figyeljük a befektetési lehetőségeket Olaszországtól Ausztrián át Montenegróig. Nagy-Britanniában 2-3 éven belül előreláthatólag két gyógyszállodát fogunk üzemeltetni két történelmi fürdővárosban, az egyiket Bathban, a másikat Buxtonban. Jellemző, hogy a két történelmi épület – amelyek korábban üresen álltak – jelentős állami támogatás mellett újul meg. December 20-án nyitottuk meg a Thermia Palace-t – Szlovákia első ötcsillagos szállodáját – Pöstyénben, amelyet egy év alatt újítottunk fel.

Hogyan emlékszik vissza a Hotel Budapest 2003-as akciójára, amikor 9,90 euróért adták a szobát, nagy felhördülést keltve a versenytársak körében?

– Utólag is úgy gondolom, hogy ez jó döntésnek bizonyult. Elődöm, Betegh Sándor ötlete volt, hogy olyan árat kínáljunk a német vendégnek, hogy úgy érezze, olcsóbb neki, ha eljön Budapestre, mint ha otthon maradna. Olyan reklámot kapott az akció, hogy kilendítette a szállodát akkor kilátástalannak tűnő helyzetéből, mi több, azóta ragyogóan prosperál, kiváló átlagárral. Amúgy be kellett volna télre zárni a jól ismert körszállót.

Mi a helyzet a Béta lánchoz tartozó szállodákkal?

– Cégjogilag a Béta beolvadt az anyavállalatba, nem fejlesztjük, nem újítjuk meg a meglevő szerződéseket, a négy saját tulajdonú egység eladása pedig már folyamatban van.

Az egri Park Hotelt pár éve eladták, mert nem volt érdemes felújítani. Az új tulajdonos azóta felújította, és egy sikeres konferenciaszállodát alakított ki benne.

– Kétségtelen, hogy az állami pályázatok elsősorban a helyi kezdeményezéseket, kis- és középvállalkozásokat támogatják, nagyvállalat nem tudott volna pályázni azokra a forrásokra, amelyekből az egri szálloda megújult. A cégstratégiában sem volt helye annak a szállodának. Sok sikert kívánunk volt kollégáinknak...

Fotó: Magyar Dávid


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.