A TDM, mint fogalom már a kilencvenes évek óta jelen van hazánkban. Akkoriban több régió és település is önállóan fogott bele a szervezetek kialakításába, osztrák példák alapján, pár éve pedig már a rendszer országos kiterjesztésén dolgoznak a hazai turizmus irányítói. A mai napig számos részlet maradt azonban tisztázatlan, amit a regisztrációs pályázat során felmerült kérdések sokasága is jól mutat. A problémás témakörök egyike a szervezetek információtechnológia támogatása, amelyre három szolgáltató is kínál megoldást termékeivel.
Hazai fejlesztés
A Mimézis Kft. többéves webfejlesztői, azon belül is webáruházak fejlesztésében szerzett tapasztalattal a háta mögött fogott bele még 2004-ben egy új, ma már TDM-szervezeteket is kiszolgáló, LiveGuide néven forgalomba hozott szoftver kifejlesztésébe – ismertette a termék hátterét Horváth Antal, a társaság ügyvezetője. Ennek megfelelően a termék egyik legfőbb erénye az adatbázisok, katalógusok széles körű, rugalmas kezelhetősége. A katalógusrendszerben szabadon építhető fel a termékstruktúra, amelyet faág felépítésben tárol a szoftver. Az egyes faágak mozgathatóak és másolhatóak, egy konkrét termék akár több faághoz is tartozhat egyszerre. Jó példa erre egy műemlékvédelem alatt álló templom, amely egyszerre tartozhat a műemlékek és az egyházi épületek kategóriába is – említette példaként az ügyvezető.
Az egyes termékek regisztrációs lapja az adminisztrátor által sablonizálható, így minden TDM-szervezet a saját adottságaihoz tudja alakítani rendszerét. Az ismertető szövegek mellett az adatlapok fotókkal, videókkal, hanganyagokkal és multimédiás bemutatókkal is illusztrálhatóak. Az így létrehozott adatbázisból végtelen számú microsite is generálható.
Mivel a LiveGuide magját egy korábbi webáruház szoftvere adta, az idegenforgalmi termékek online értékesítésében is számos lehetőséget kínál. A rendszer képes kezelni a szezonális, a csomag- és az akciós árakat, a felárakat és a kedvezményeket, felügyeli a kapacitásokat és a foglaltságokat, de a fizetési modul azonnali vásárlást is lehetővé tesz, legyen szó akár bankkártyás, átutalásos, csekkes vagy kézpénzes fizetésről. A vásárlókat motiválhatjuk különböző játékokkal, akciókkal és bónuszpont gyűjtéssel, tevékenységükről pedig számtalan statisztikát, kimutatást, jelentést készíthetünk, melyek kiemelten fontosak lehetnek a jövőbeni stratégiák kialakításakor. Természetesen a Mimézis Kft. szoftvere mindezeken felül még számos funkcióval szolgál a több mint 400 modulból álló rendszerének köszönhetően. Kezelhetőek vele többek közt a pénzügyek, az ügyfél- és partnerkapcsolatok, de igény szerint megjeleníthető a rendszer érintőképernyős terminálon, információs táblán vagy PDA készüléken is. A Live Guide rendszer bármely adatát az adminisztrátor átadhatja más rendszereknek is, például a NETA-nak.
Egy nagy család
Az Európa-szerte már ismert, Szlovákiától Spanyolországig jelenleg 3 600 külföldi turisztikai desztinációban használt Deskline nevű TDM szoftvert készül bevezetni a hazai piacra a Feratel Hungary Kft. – tudtuk meg Asztalos Zoltántól, a társaság ügyvezetőigazgatójától. A rendszer alapját a fejlesztő Feratel cég központi, ASP rendszerben működő adatbankja adja. Mindez azt jelenti, hogy a TDM-szervezetekhez csatlakozó szolgáltatóknak nem kell semmilyen szoftvert telepíteniük saját gépükre, mivel a központi géppark tartalmazza azokat. Mindössze internetelérés és egy megfelelő jogosultságot adó jelszó szükséges ahhoz, hogy az egyes TDM-szervezetek kezelhessék kínálataikat, a térség prospektusait, dokumentumait, árucikkeit.
A modell egyik legnagyobb előnye, hogy a Deskline-t használó szervezetek egymással is könnyedén tudnak kommunikálni, partnerkapcsolatokat létrehozni, esetleg egymás szolgáltatásait összekapcsolva újabb csomagajánlatokat kínálni a turisták részére. Az így elkészült ajánlatok a Deskline internetmoduljának segítségével bármely honlapra beépíthetőek, de természetesen lehetőség van új weboldalak, portálok kiépítésére is.
Az online értékesítés mellett a Feratel nagy hangsúlyt fektet a back office munkák támogatására is – tette hozzá Szakály Szabolcs, értékesítési vezető. A Deskline ExpertClient nevű alkalmazásuk számos módon támogatja az ügyfélkapcsolati menedzsmentet (CRM), a turisták információigény-kielégítését (Lekérési modul), a különböző foglalási módokat, valamint a pr-, marketing- és a pénzügyi tevékenységeket, továbbá segítségével elküldhetik a térség prospektusait, dokumentumait, árucikkeit.
A Feratel egyik különlegessége, hogy a Deskline alkalmazáshoz hozzákapcsolható a vállalat két másik terméke is. Az Infoterminal érintőképernyős rendszer által szállást, vendéglátóhelységet, egyéb szolgáltatókat, valamint rendezvényeket és általános információkat kérhetnek le az érdeklődők. A kiválasztott szolgáltató megjeleníthető a régió térképén, adatai kinyomtathatóak az integrált nyomtató segítségével, de akár szoba vagy asztal is foglalható az Infoterminal ingyenes telefonja segítségével.
Az egyes TDM-szervezetek igénybe vehetik a Feratel másik termékét, az élőképes panorámakamera- rendszert is. A mobiltelefonon, interneten és televízión követhető mozgókép mellett időjárási, kulturális és egyéb idegenforgalmi információk is megjeleníthetőek, felkeltve így az utazók érdeklődését.
Dél-tiroli minta
Szintén külföldi alapokra épül a Chrome Kreatív Munkák Kft. által kínált TDM szoftver. A Destour 25 éves dél-tiroli fejlesztési háttérrel került hazánkba, ahol további 4 év fejlesztés után született meg a portálszoftverrel kiegészített magyar változat – vázolta röviden a szoftver történetét Semsei Sándor, a társaság ügyvezetője.
Annak érdekében, hogy a Destour ki tudja szolgálni az alulról építkező TDM-szervezetek minden egyes tagját, moduláris rendszerben kínálja termékét. Egyik legfontosabb eleme a network-management modul, amely lehetővé teszi, hogy partnerkapcsolatok kialakítása révén a helyi szervezetek egymás kínálatával egészítsék ki saját ajánlataikat. Ezáltal csökken annak a veszélye, hogy egy-egy, a központoktól távol eső szolgáltató önhibáján kívül „kihulljon” a TDM-rendszerből.
A már Magyarországon a szoftverbe integrált portálépítő modul egyrészt meglévő portálokba építhető „dobozos” megoldást kínál, másrészt új honlapok, portálok is létrehozhatóak segítségével. Utóbbi esetben a TDM-szervezetek szinte teljesen szabadon alakíthatják weboldalaikat, a dizájntól kezdve a menüstruktúrán át egészen a tartalomig. Az idő közben kapcsolódó szolgáltatók részére önálló weboldalt lehet generálni, de a modul egyebek közt alkalmas hírlevelek, interaktív térképek, bankkártyás foglalások kezelésére is.
Ugyancsak fontos eleme a rendszernek az ügyfélkapcsolati menedzsment (CRM) modul, amely minden rögzített megkereséssel kapcsolatos adatot egy úgynevezett vevőadatbázisban tárol. Ezekből később különböző szempontok alapján szegmentált vendégadat listák, statisztikai kimutatások készíthetők, amelyek iránymutatást adhatnak a célzott kampányok, akciók indításához.
A Destour legújabb fejlesztése az Outdoor modul, amely kulturális útvonalak, parkok, illetve a természetjáró, vízi és kerékpáros turizmus hatékony működését segítheti elő. Szolgáltatásai közt megtalálható az interaktív térképek, útvonalak, szállások keresése, ezek nagy részét az erre alkalmas GPS készülékekre le is lehet tölteni.
A Destour rendszere immár 6 éve működik hazánkban is, jelenleg 15 helyi szintű szervezetnél. A hazai tapasztalatok alapján alakult ki a cég egyik mottója, miszerint az IT technológia önmagában nem varázsszer, ezért különböző oktatásokat, képzéseket is tartanak, valamint a hagyományos support mellett online segítségnyújtást is végeznek.
Az e-turisztikai fejlesztéseket is magába foglaló TDM-szervezetek támogatására létrehozott pályázat lapzártánkig nem jelent meg, így a kiírásig akár újabb szoftveres szolgáltatók is megjelenhetnek a piacon. Valószínűsíthető azonban, hogy a már működő és a még csak most alakuló TDM-szervezetek tagjai jobban szeretnék, ha erre most már csak néhány nap állna rendelkezésre.