– Bábáskodtam az első színestévé-adásnál, több társammal alapítója voltam az Útinformnak – részt vettem a technikai háttér megteremtésében, és évekig mondtam be az ilyen jellegű híreket a rádióban. Nyolc éven át újságírókkal ralliztam, az első kapavágástól kezdve a helyszínen voltam, és az első öt évben a Magyar Rádióban közvetítettem a Forma–1- et. Ott voltam az első UTAZÁS kiállításon, aminek később hat éven át a sajtófőnöke is voltam. Részt vettem az MTV-teletext elindításában, és ugyanott évekig egy vasárnapi magazin műsorvezetője voltam. Én indítottam a kispesti tévét, és tíz évig a Kispest-Honvéd sajtófőnöke is voltam.
Szerencséje volt, hogy ennyi új dolog születésénél jelen lehetett. Gondolom, úttörő volt az MT Rt.-nél, pontosabban az elődjénél is.– Igen, az első napon még számítógépem sem volt, az irodában csak NDK, RFT típusú írógépek voltak. Nem egy területen azonban élenjáró volt a Magyar Turisztikai Szolgálat; Európát jócskán megelőzve, 1995-ben készült el például a weblapja. Az akkor még csak harminc tagból álló Tourinform-hálózatban olyan adatbázist építettünk fel, amely térinformatikai és multimédiás elemeket is tartalmazott. És hogy tovább soroljam a jó példákat: 1996 decemberében olyan – akkor és azóta is – világszínvonalú logisztikai bázist építettünk fel Kőbányán, amely évente 10 millió kiadvány disztribúcióját teszi lehetővé. Különösen büszke vagyok arra, hogy munkatársaimmal beindítottam az Európában egyedülálló, éppen ötéves születésnapját ünneplő nonstop turisztikai telefonos szolgálatot.
Amióta a Magyar Turizmus Rt.-nél dolgozik, hat vezérigazgatója volt. Nem volt nehéz ezt elviselni?– Nem volt könnyű. De nem is az a legnagyobb baj, hogy mindig máshoz kell alkalmazkodni, hanem hogy folyamatosak voltak az átszervezések, soha nem lehetett végigvinni egy koncepciót. A mostani vezetés szerencsére stabil, és ez különösen fontos most, hogy a források szűkültek.
Mintha ez a bizonytalanság tükröződött volna például abban is, hogyan ítélik meg a regionális marketing igazgatóságok szerepét. Ebben látszik már valamiféle következetesség?– Látszik, bár az állandó gondolkodásváltás korábban megnehezítette a régiók önálló arculatának kialakítását. Az idei volt az első év, amikor a központ a korábbinál nagyobb szabadságot adott a régióknak.
És hogyan éltek vele?– Kedvezőek a tapasztalataink: nagyon felelősen gondolkodtak. Biztos vagyok benne, hogy így lesz ezután is: 2006-ban is önállóan dönthetik el, mire fordítják a rendelkezésükre álló pénzt. ttrend • Mekkora volt ez az összeg az idén és mekkora lesz jövőre? – Az idén 590 millió forint, jövőre 610 millió forint.
Mire elég ez a összeg?– Ha hozzávesszük, hogy 2006-ban visszaigényelhetjük az áfát, kicsivel még több pénzük is lesz a tavalyinál. Bízom benne, hogy néhány százalékos vendégéjszakaszám- növelésre ez elég lesz, ha elsősorban a belföldi vendégek megszerzésére koncentrálnak. A legtöbben egyébként már felismerték, hogy ebbe az irányba kell haladni.
A statisztikai adatokban ez egyelőre nem tükröződött...– Nem, de ez nem csak rajtunk múlt. Az idén Budapest hozta a jó eredményeket, és meggyőződésünk, hogy a vidéki régiókba még jó ideig Budapesten keresztül vezet a turistaútvonal. De ezzel is vigyázni kell, mert a főváros sem csak saját munkájának köszönheti sikerét.
Az ön feladata a Tourinform-irodák munkájának koordinálása. Mennyire tartja megfelelőnek a hálózat működését?– Az irodák döntő többsége magas színvonalon látja el a feladatát. A legnagyobb nehézséget ma az irodák stabil működtetése jelenti, elsősorban a fenntartó önkormányzatok számára.
Mit tart élete legnagyobb sikerének?– Nehéz egy valamit kiemelni, sokkal fontosabb számomra, hogy – Istennek hála – megadatott nekem sok új, gyönyörű kihívásnak megfelelni. Ebben óriási segítséget jelentett mindig a stabil, megértő családi háttér.
Mi az, amire vágyik?– Ahhoz, hogy az ember sikeres legyen a munkájában, a legfontosabb az egészség. Különösen fontos a gyermekeimé, akik még egzisztenciájuk megteremtésének az elején járnak.