A főszezonban is folytatódnak az turisztikai ellenőrzések

Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége az elmúlt héten a közelgő idegenforgalmi főszezon előtt ellenőrzéseket végzett a turista programokban ajánlott, külföldiek által gyakran látogatott egységekben. Az ellenőrzések célja azon tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, jogsértések kiszűrése volt, amelyek a hazánkba látogató turisták zavartalan látogatásának, pihenésnek megzavarására alkalmasak, közölte lapunkkal a Felügyelőség.

A vizsgálat során ellenőrzésekre került sor a belvárosi vendéglátó üzleteiben, a souvenir boltokban a pesti fashion streetnek és a pesti brodwaynak nevezett utcák egységeiben, a várban, a nagyvásárcsarnokban, kedvelt éjszakai szórakozóhelyeken, a legnépszerűbb fővárosi gyógyfürdőkben, városnéző buszon, külföldi könyvek boltjaiban és taxi szolgáltatók körében.

A felsorolt helyeken mintegy 70 ellenőrzés történt, amelynek során 26 esetben került sor szabálytalanság megállapítására.

Az esetek többségében a hiányosságok jellemzően fogyasztói tájékoztatással, árfeltüntetési problémával voltak kapcsolatban. A próbavásárlások tapasztalatai kedvezőek voltak, mindössze két esetben fordult elő „fogyasztói megkárosítás”. A megkárosítások abból adódtak, hogy az egyik belvárosi vendéglátóhelyen nem a feltüntetett mértékű szervízdíjjal számoltak, egy másik egységben pedig egy jó féle magyar pálinkát értékesítettek drágábban a felügyelőknek, mint az árkiírás. A két eset összesen 642 Ft kárt okozott volna a vendégek zsebében.

Nem nagy számban (5 eset) de sajnálatos módon több esetben fordult elő, hogy az idegen nyelven beszélő felügyelőknek a próbavásárlás során nyugtát nem adtak.

Az ellenőrzött belvárosi souvenir boltok között volt olyan, ahol annyira csak a külföldiek vásárlásaira számítottak az eladók, hogy az üzletben az árakat Ft-ban egyáltalán nem is tüntették fel, de volt olyan egység is, ahol ugyan Ft-ban feltüntetett árak voltak, de az euróval történő fizetéshez az euró árfolyam nem került kiírásra.

Szomorúbb a helyzet a szórakozóhelyeken, taxisoknál

A szórakozni vágyó külföldi turisták által látogatott éjszakai szórakozóhelyeken társhatóság bevonásával történtek ellenőrzések, csakúgy, mint a taxi ellenőrzéseknél.

A belvárosi éjszakai helyek ellenőrzési tapasztalatai nem mutattak a kedvező képet, mert e helyek közel 70%-ánál szükségessé vált a hatósági intézkedés. Az ellenőrzések során volt eset, amelynél egy, szinte kizárólag külföldiek által látogatott egységben a jelenlévő alkalmazott oly mértékben akadályozta a hatóság ellenőrzési tevékenységét, hogy eljárási bírság kiszabására került sor. A további jogsértések között előfordult olyan árfeltüntetési gyakorlat, amelynél a feltüntetett árak nem a vendég által fizetendő bruttó árak, hanem az ÁFA tartalom nélküli nettó árak voltak, mind a külső, mind a belső ártájékoztatón. E helyütt a szervízdíj felszámítására vonatkozó figyelmeztetésről sem értesülhetett minden vendég, mert az csak az ételeket tartalmazó étlapon jelent meg, az itallapon nem.

A feltárt jogsértések, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megszüntetése érdekében a hatóság az intézkedést megtette. Az ellenőrzöttek között volt olyan vállalkozás is, akinek a mindkét üzletében tárt fel a hatóság szabálytalanságot, ráadásul már nem elő esetben. Az ilyen vállalkozás szigorú szankcionálásra számíthat. Az elsősorban külföldi vendégeket váró éjszakai szórakozóhelyeken több esetben látható olyan tájékoztató, amely arra hívja fel a vendég figyelmét, hogy fogyasztás előtt gondosan tanulmányozza át az árakat. E felhívás nem véletlen, hiszen az ezeken a szórakozóhelyeken értékesített alkohol termékek eladási ára igen-igen borsos is lehet.

Figyelmetlenség esetén a szabályos ártájékoztatás ellenére, egy-egy jó hangulatú este magas nyugtán feltüntetett összeget tartalmazhat. Az éjszakai szórakozóhelyek negatív ellenőrzési tapasztalatainál még kedvezőtlenebbül zárult a taxi ellenőrzés. A kifogásolás 100%-os, az elkövetett szabálytalanságok típusa, az elkövetés módszere pedig teljesen azonos volt.

"It's normal"

A taxisok ellenőrzésére társhatósággal közösen a késő esti, éjszakai órákban került sor. Az ellenőrök magukat külföldinek kiadva ültek be a gépjárművekbe és ismert szórakozóhelyekre kértek fuvart. A taxisok autóiban levő taxaméterek szerint a szórakozni vágyó turistáknak kinéző felügyelőkkel a ténylegesen megtett km-nél két és fél, háromszoros távot sikerült a sofőröknek „teljesíteniük” az ennek megfelelő drágább viteldíjjal. A vásárlói megkárosítás 1520 Ft. illetve 2840 Ft. volt.

A fuvardíj kiegyenlítése a felügyelők részéről minden esetben nagycímletű bankjeggyel történt, a taxisok a visszaadás során nem „számolták el magukat”, ebből fakadó további megkárosításra már nem került sor.

Az egyik taxis a fizetést követően a visszajáró összeg egy részét euróban - az „It is normal” szöveg kíséretében adta át az utasoknak. Nyugtát viszont nem adott (egyik taxis sem). A turisták ily módon történő szállítására ugyan nem mondható, hogy It’s normal” ezért a feltárt jogsértések természetesen szankcionálásra kerültek.

Kiemelendő, hogy az elmarasztalt taxisok egyike sem tartozott taxi társasághoz.

A hamarosan hatályba lépő Fővárosi Közgyűlés személytaxi szolgáltatás szabályozásával kapcsolatos rendelete és az, az alapján végzett többhatóságos ellenőrzések a fentiekben leírt gyakorlatokat várhatóan eredményesen tudják majd visszaszorítani.

Az ellenőrzések a főszezonban is folytatódnak.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.