A vizsgálat során ellenőrzésekre került sor a belvárosi vendéglátó üzleteiben, a souvenir boltokban a pesti fashion streetnek és a pesti brodwaynak nevezett utcák egységeiben, a várban, a nagyvásárcsarnokban, kedvelt éjszakai szórakozóhelyeken, a legnépszerűbb fővárosi gyógyfürdőkben, városnéző buszon, külföldi könyvek boltjaiban és taxi szolgáltatók körében.
A felsorolt helyeken mintegy 70 ellenőrzés történt, amelynek során 26 esetben került sor szabálytalanság megállapítására.
Az esetek többségében a hiányosságok jellemzően fogyasztói tájékoztatással, árfeltüntetési problémával voltak kapcsolatban. A próbavásárlások tapasztalatai kedvezőek voltak, mindössze két esetben fordult elő „fogyasztói megkárosítás”. A megkárosítások abból adódtak, hogy az egyik belvárosi vendéglátóhelyen nem a feltüntetett mértékű szervízdíjjal számoltak, egy másik egységben pedig egy jó féle magyar pálinkát értékesítettek drágábban a felügyelőknek, mint az árkiírás. A két eset összesen 642 Ft kárt okozott volna a vendégek zsebében.
Nem nagy számban (5 eset) de sajnálatos módon több esetben fordult elő, hogy az idegen nyelven beszélő felügyelőknek a próbavásárlás során nyugtát nem adtak.
Az ellenőrzött belvárosi souvenir boltok között volt olyan, ahol annyira csak a külföldiek vásárlásaira számítottak az eladók, hogy az üzletben az árakat Ft-ban egyáltalán nem is tüntették fel, de volt olyan egység is, ahol ugyan Ft-ban feltüntetett árak voltak, de az euróval történő fizetéshez az euró árfolyam nem került kiírásra.
Szomorúbb a helyzet a szórakozóhelyeken, taxisoknál
A szórakozni vágyó külföldi turisták által látogatott éjszakai szórakozóhelyeken társhatóság bevonásával történtek ellenőrzések, csakúgy, mint a taxi ellenőrzéseknél.
A belvárosi éjszakai helyek ellenőrzési tapasztalatai nem mutattak a kedvező képet, mert e helyek közel 70%-ánál szükségessé vált a hatósági intézkedés. Az ellenőrzések során volt eset, amelynél egy, szinte kizárólag külföldiek által látogatott egységben a jelenlévő alkalmazott oly mértékben akadályozta a hatóság ellenőrzési tevékenységét, hogy eljárási bírság kiszabására került sor. A további jogsértések között előfordult olyan árfeltüntetési gyakorlat, amelynél a feltüntetett árak nem a vendég által fizetendő bruttó árak, hanem az ÁFA tartalom nélküli nettó árak voltak, mind a külső, mind a belső ártájékoztatón. E helyütt a szervízdíj felszámítására vonatkozó figyelmeztetésről sem értesülhetett minden vendég, mert az csak az ételeket tartalmazó étlapon jelent meg, az itallapon nem.
A feltárt jogsértések, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megszüntetése érdekében a hatóság az intézkedést megtette. Az ellenőrzöttek között volt olyan vállalkozás is, akinek a mindkét üzletében tárt fel a hatóság szabálytalanságot, ráadásul már nem elő esetben. Az ilyen vállalkozás szigorú szankcionálásra számíthat. Az elsősorban külföldi vendégeket váró éjszakai szórakozóhelyeken több esetben látható olyan tájékoztató, amely arra hívja fel a vendég figyelmét, hogy fogyasztás előtt gondosan tanulmányozza át az árakat. E felhívás nem véletlen, hiszen az ezeken a szórakozóhelyeken értékesített alkohol termékek eladási ára igen-igen borsos is lehet.
Figyelmetlenség esetén a szabályos ártájékoztatás ellenére, egy-egy jó hangulatú este magas nyugtán feltüntetett összeget tartalmazhat. Az éjszakai szórakozóhelyek negatív ellenőrzési tapasztalatainál még kedvezőtlenebbül zárult a taxi ellenőrzés. A kifogásolás 100%-os, az elkövetett szabálytalanságok típusa, az elkövetés módszere pedig teljesen azonos volt.
"It's normal"
A taxisok ellenőrzésére társhatósággal közösen a késő esti, éjszakai órákban került sor. Az ellenőrök magukat külföldinek kiadva ültek be a gépjárművekbe és ismert szórakozóhelyekre kértek fuvart. A taxisok autóiban levő taxaméterek szerint a szórakozni vágyó turistáknak kinéző felügyelőkkel a ténylegesen megtett km-nél két és fél, háromszoros távot sikerült a sofőröknek „teljesíteniük” az ennek megfelelő drágább viteldíjjal. A vásárlói megkárosítás 1520 Ft. illetve 2840 Ft. volt.
A fuvardíj kiegyenlítése a felügyelők részéről minden esetben nagycímletű bankjeggyel történt, a taxisok a visszaadás során nem „számolták el magukat”, ebből fakadó további megkárosításra már nem került sor.
Az egyik taxis a fizetést követően a visszajáró összeg egy részét euróban - az „It is normal” szöveg kíséretében adta át az utasoknak. Nyugtát viszont nem adott (egyik taxis sem). A turisták ily módon történő szállítására ugyan nem mondható, hogy It’s normal” ezért a feltárt jogsértések természetesen szankcionálásra kerültek.
Kiemelendő, hogy az elmarasztalt taxisok egyike sem tartozott taxi társasághoz.
A hamarosan hatályba lépő Fővárosi Közgyűlés személytaxi szolgáltatás szabályozásával kapcsolatos rendelete és az, az alapján végzett többhatóságos ellenőrzések a fentiekben leírt gyakorlatokat várhatóan eredményesen tudják majd visszaszorítani.
Az ellenőrzések a főszezonban is folytatódnak.
Forrás: TurizmusOnline