A golfturizmus lehetőségei a régióban

Noha régiónkban évtizedeken át tiltották és az elit sportjának bélyegezték, a golf az utóbbi években látványos fejlődésnek indult Kelet-Közép- Európában is. A szabadidő és az arra fordítható jövedelem növekedése, az egyre több és jobb pálya, a bővülő televíziós jelenlét és a fejlesztésekre fordítható uniós támogatások elérhetősége további lendületet adhat a sportág fejlesztésének - ez volt az egyik legfőbb konklúziója a KPMG május végi, budapesti Golf Business Forumának. A kétnapos, Európában példa nélküli konferencián 25 ország képviseletében uniós és kormányzati tisztségviselők, turisztikai szakemberek, ingatlanfejlesztők, befektetők, golfpálya-üzemeltetők és -tervezők vitatták meg a sportág üzleti kérdéseit és fejlesztési lehetőségeit.

A golf a közép- és kelet-európai régióban, így Magyarországon is, még mindig az elit sportjának számít, és leginkább üzletemberek és itt élő külföldiek játsszák. A konferencián ugyanakkor többen azzal érveltek, hogy a golf nem feltétlenül drágább néhány népszerűbb sportágnál, például a sízésnél. Magyarországon az átlagos, évi 250 ezer forintos pályadíj aligha több, mint amennyibe egy kéthetes sítúra kerülne az Alpokban. Ráadásul ennyiért játszani lehet minden, golfozásra alkalmas napon, ami Magyarországon átlagosan 220 napot jelent.

Kiegészítő attrakciók is kellenek

„A golfozásra alkalmas napok számát illetően nem versenyezhetünk Portugáliával vagy Dél-Spanyolországgal, ahol csaknem egész évben, átlagosan 320 nap lehet golfozni. Mivel az időjáráson nem tudunk változtatni, további attrakciókat kell kínálni, már csak azért is, mert egy golfpálya önmagában ritkán működik nyereségesen” – hangsúlyozza Andrea Sartori, a KPMG partnere, a tanácsadó cég közép- és kelet-európai regionális irodája Turizmus, szabadidő és utazás szakcsoportjának vezetője, a fórum fő szervezője.

Ezt a koncepciót követi az osztrák határ közelében, Bük mellett lévő Birdland Golf and Country Club, ahol nemrég nyílt meg egy 208- szobás luxuswellnesscenter, és épül egy villapark is. A Birdland a golftagság (alkalmi játékosok) helyett a golfturizmus (hosszabb ideig tartózkodó játékosok) bővítését preferálja, ezért vágott bele ingatlanfejlesztésekbe is, hiszen a golfpálya egyedül ritkán rentábilis – hangsúlyozta a konferencián Hegyi Attila, a Birdland elnöke.

A különböző kiegészítő attrakciók – hotel-, fürdő- és wellnessfejlesztések, lakóparkok, konferencia-termek, kaszinók – összekapcsolása a golffal nyereségessé teheti az üzletágat. Több előadó hangsúlyozta, hogy a kínálat bővítése egyúttal egyedi karaktert adhat a golfpályának, ami tovább növelheti a vonzerejét. Bár nincs univerzális recept, gondos tervezéssel kialakítható a helyi adottságoknak megfelelő kínálategyüttes.

Fontos a megfontolt tervezés

Az alapos, megfontolt tervezés egyébként is kulcskérdés – a fórumon számos nemzetközi példát említettek arra, hogy ígéretes fejlesztések is gyakran csődbe juthatnak, ha hiányoznak a kellően kidolgozott pályaépítési tervek, illetve nem megfelelő az építkezés irányítása, az egész fejlesztés menedzselése. Alapvető követelmény továbbá, hogy a fejlesztés költségei arányban legyenek a kereslettel. Noha a legtöbb fejlesztésben magánbefektetők vesznek részt, számos országban sikerrel működnek közösségi (public) golfpályák is, ahol a pályaépítéshez szükséges területet többnyire a helyi önkormányzatok adják. Ezek a konstrukciók nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a golf népszerűbb és sokak által elérhetőbb legyen. A konferencia előadói egyetértettek abban is, hogy a sikerhez nem szükséges csillogó klubházat vagy 18 lyukú versenypályát építeni - a golfpálya sikeresen működhet a jó helyszín (elérhetőség, környezet) kiválasztásával, egyszerűbb, de kellemes klubházzal és jó minőségű (akár egy 9 lyukú) pályával.

Golfpályák épülhetnének keleten

A magyarországi golfpályák kínálata ugyanakkor – a főváros környéke kivételével – nem koncentrálódik a nagyobb városok és a jelentős turisztikai célpontok köré. Andrea Sartori szerint mindez a közeljövőben megváltozik, hiszen a fejlesztők a helyi attrakciók megfelelő kombinációjának kialakításakor ma már egyre inkább figyelnek az egyéb turisztikai lehetőségekre (egészségturizmus, gasztronómia). „A most folyó, általunk ismert fejlesztések helyszínei már közelebb esnek vagy Budapesthez, a Balatonhoz, illetve egy-egy híres magyar borvidékhez” – hangsúlyozta a KPMG partnere.

Igen komoly lendületet adhat a jövőbeni golfberuházásoknak a fapados légitársaságok megjelenése is. Hans-Georg Erhardt, az ausztriai Golf & Land Design vezetője példaként említette, hogy az olcsó légi járatok megjelenése például Debrecenben nagyban elősegítené a golffejlesztéseket a keleti országrészben.

Fejlesztési terv szükséges

A konferencián többen arra figyelmeztettek, hogy a boom kedvezőtlen fejleményeket is hozhat. Colin Hegarty, a Golf Research Group elnöke szerint az ellenőrzött, tartós fejlődés kívánatosabb, mint a gyors felfutás, és ebben nagy segítség lehet, ha az egyes országok megfelelő nemzeti fejlesztési terveket készítenek.

Portugáliában például egy átfogó, nemzeti golffejlesztési program komoly támogatást jelentett az iparág látványos fejlődésének az elmúlt években – mondta Pedro de Mello Breyner, a Portugál Nemzeti Turisztikai Hivatal munkatársa. Az állam 27 millió eurónyi támogatással segítette a magánkezdeményezéseket.

Andrea Sartori szerint a közeljövőben Magyarország is a golfturizmus célpontja lehet. A jó helyszínkiválasztás, a minőségi pályák és az egyedi karaktert biztosító kínálatcsomag kialakítása mellett szerinte fontos az is, hogy több pálya legyen egymás közelében.

A WTO előrejelzése szerint 2020-ra minden harmadik Európába látogató külföldi a közép- és kelet-európai országokat választja majd. Muriel Muirden, a londoni Economic Research Associates tanácsadó cég igazgatója szerint a golfozók szívesen kapcsolják össze a sportolást a helyi kultúra megismerésével


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.