Rovatunk e havi számában három közkedvelt budapesti műemlék gyógyfürdőt kerestek fel és teszteltek próbavásárlóink: a Gellért Gyógyfürdőt, a Széchenyi Gyógyfürdőt és a Lukács Gyógyfürdőt. A harmincöt év körüli pár tapasztalatai, élményei ahhoz nyújthatnak hasznos észrevételeket, hogy a vendégek szempontjából miként szolgálják ezek a létesítmények a rekreációt, a gyógyulást, mennyire hűek a róluk kialakult képhez. Nincs az a magyar ember, vagy Budapestre látogató külföldi vendég, aki ne találkozott volna Budapest emblematikus műemlék gyógyfürdőinek – a Gellértnek, a Széchenyinek, vagy a Lukácsnak – legalább a nevével. A budapesti fürdőkultúra ikonjai ezek a fürdők. Aki még csak képen látta ezeket, csodálatos mesevilág él a fantáziájában, impozáns, díszített épületek, hangulatos fürdőterek, múlt század elejei miliő. Valami extra, minden képzeletet felülmúló szolgáltatás-együttest vár a vendég, mely egy modern szolgáltatásokkal és technikákkal segített időutazás formájában testesül meg. Megkértük próbavásárlóinkat látogassák meg ezeket a fürdőket, és minden apró részletre kiterjedően értékeljék az ott eltöltött időt, az ott látottakat, tapasztaltakat.
Azt gondolhatnánk, hogy az egyedi adottságokkal rendelkező, Zsolnay kerámiával gazdagon díszített, lélegzetelállító szépségű Gellért Gyógyfürdőben nem találhatunk kifogásolnivalót: sajnos, próbavásárlóink mégis csalódottan távoztak innen. Érkezéskor őket is lenyűgözte az épület külső és belső látványa. A fürdő megkapó egyedisége, az úszómedencetér oszlopsorának csodálatos ornamentikája, a gyógymedencetér belsőséges hangulata mind különleges élményt ígért, ám mintha kissé elkényeztetné a fürdővezetést a hírnév. Sok olyan apró problémával találkoztak vendégeink, amelyek összességében elégedetlenséggé nőtték ki magukat. A problémahalmaz a telefonos érdeklődésnél kezdődött, mely során – az egyébként kedves és szolgálatkész személyzettől – nem kaptak előzetes bejelentkezési lehetőséget a kezelésekre; a helyszínen, személyesen pedig már időpont hiányában nem volt mód a masszás igénybevételére. Csalódottságukat fokozta a medencék száma, élményjellege, az egyéb vizes- és száraz programlehetőség, a pihenőhelyek hiánya. Úgy érezték, ebből a rendkívül jó adottságokkal rendelkező fürdőből sokkal többet ki lehetne hozni. Az összességében jó közepesre értékelt fürdőre bizony sok szempontból ráfér a szolgáltatásfejlesztés. A vizsgált fürdők közül itt tapasztalták vendégeink a legtöbb hiányosság mellett a legmagasabb árakat. Fejlesztendő, átgondolandó: az esti nyitva tartás – legalább esetenkénti – meghosszabbítása; megfelelő parkolási lehetőségek kialakítása; a kezelések rugalmasabb és gördülékenyebb igénybevétele; a karórás fizetési rendszer kiterjesztése (büfé is); a higiénia biztosítása (tusfürdő, toalett papír folyamatos feltöltése, penészfoltok eltávolítása, balesetveszélyes víztócsák folyamatos feltörlése, elvezetése); a mellékhelyiségek felújítása; a víz- és levegőhőfok állandó ellenőrzése; a medencék élményjellegének növelése; egy szaunapark létrehozása (szemben a jelenlegi egy gőzkabin - egy finn szauna felállással); további pihenőhelyek kialakítása; animáció, és egyéb programlehetőségek megvalósítása; a büfékínálat megreformálása; megfelelő ár-érték arány kialakítása.
Jóval nagyobb elégedettséggel töltötte el próbavásárlóinkat a Széchenyi Gyógyfürdőben tett látogatás. A patinás és monumentális fürdőépületben eltöltött néhány óra sokkal inkább beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Az egyedi és nagyon különleges hangulatú fürdő néhány körülménytől eltekintve minden elemével a gyógyulást, a rekreációt, a kikapcsolódást szolgálja. Ellentétben a Gellérttel, amit kifejezetten csak az idősebb korosztály számára ajánlottak próbavásárlóink, a Széchenyi felkeresését jó szívvel javasolják minden korosztály számára. Néhány aprósággal azonban még kellemesebbé lehetne varázsolni a hangulatot a fürdőben. Az először idelátogató vendégek érthető igénye, hogy ne csak a pénztárnál lehessen a különböző gyógyszolgáltatásokra bejelentkezni, hanem bent a fürdőben, a lehetőségek feltérképezése után is. Erre a fürdőre is érvényes az a megállapítás, hogy egyes vidéki fürdők sokkal jobban igyekeznek érdekes kiegészítő száraz és vizes szolgáltatásokkal, komoly szaunalandokkal csábítani a vendégeket, mint teszik azt a nagy hagyományokkal rendelkező budapesti gyógyfürdők. A gyógyfürdő jelleget erősíthetné az étkezési kínálat is, de úgy tűnik, ez a legnagyobb fürdők számára is komoly kihívást jelent. Diétás kínálat, reformkonyha egyik vizsgált budapesti gyógyfürdőben sem áll a vendégek rendelkezésére. Az egyébként jó értékelést kapott Széchenyi fürdő is növelheti a vendégelégedettséget, amennyiben ügyel arra, hogy hírnevéhez méltóan minden apró részletében maximális minőségű szolgáltatást nyújtson, az ár-érték arány helyes egyensúlyban tartásával. Fejlesztendő a vendégelégedettség növelése érdekében: az egyébként impozáns külső megjelenést rontja a bejárat előtti bódésor, a magukat parkoló őrnek kiadó hajléktalanok; javasolt a gőz nyitva tartásának meghosszabbítása, főként hétvégén; a karórás fizetési rendszer kiterjesztése (büfé is); fokozott ügyelés a higiéniára, a folyamatos takarításra; a higiéniai eszközök (toalettpapír, kéztörlő, szappan, lábfertőtlenítő) folyamatos feltöltése; a mellékhelyiségek felújítása; a gyógymedencékben az ajánlott tartózkodási idő feltüntetése; megfelelő mennyiségű pihenőhely kialakítása; szauna felújítása.
Bár kevésbé impozáns épületben kapott helyet, mint előbb említett társai, mégis a Lukács Gyógyfürdő nyújtotta a legteljesebb élményt próbavásárlóink részére. Kiegészítő gyógyszolgáltatást ugyan nem állt módjukban igénybe venni – ünnepnap lévén –, mégis úgy érezték, hogy leginkább ez a fürdő szolgálta kikapcsolódásukat, rekreációjukat. Úgy tűnik itt a részletekre is odafigyelnek: mind a higiénia, mind a komfortérzet, mind a medencék nyújtotta élmény, vagy a pihenőhelyek, az új szauna tekintetében első helyen jelölték meg a Lukácsot. Meg kell azért jegyezzük, hogy a fürdő adottságai miatt néha bizony nehezen tájékozódtak a zegzugos szolgáltatóterek között. Sajnos ebben a fürdőben sem állt rendelkezésre semmilyen száraz, vagy vizes kiegészítő program, animáció, illetve a Lukács büféjének kínálata sem felel meg próbavásárlóink (illetve a mai kor) elvárásainak. Próbavásárlóink a három meglátogatott fürdő közül a Lukács Gyógyfürdőt ajánlják legszívesebben bármely korosztály számára. Itt tapasztalták a leggondosabb figyelmet a vendég komfortérzetének biztosítására. Bizonyítva, hogy nem kizárólag a helyszín adta lehetőségek számítanak a jó közérzet kialakításában, hanem a kiszolgálás apró részletei legalább annyira fontosak. Fejlesztendő: az esti nyitva tartás – legalább esetenkénti – meghosszabbítása; az információszolgáltatás javítása (kitáblázottság, idegen nyelven is); (amennyiben lehetséges) a szaunák és a gőzkabin egy térbe, egymás közelébe helyezése; a kabinok számának bővítése a zsúfoltság elkerülése érdekében; az étkezési és a vásárlási lehetőségek javítása.
Összességében megállapíthatjuk, hogy a hírnév és az attraktív műemléki épület önmagában elegendő lehet ugyan a vendégek megnyeréséhez, a látogatásra ösztönzéshez, azonban az elégedettség kialakulását, ezáltal az imázsépítést és a visszatérést csak a minden elemében nívós szolgáltatáskör biztosíthatja. Budapest gyógyfürdői véleményünk szerint nem engedhetnék meg maguknak, hogy a vendégekben minimális csalódottság is kialakulhasson a fürdőlátogatás során. Ez ugyanis nemcsak adott fürdő, de az egész város turisztikai imázsára is hatással lehet, tekintettel arra, hogy ezek a létesítmények a főváros kihagyhatatlan attrakciói közé soroltak, Budapest promóciós aktivitásaiban és márkaépítésében is hangsúlyos szerepet kapnak. Az összességében pozitív élmény kialakításához ezért nagyobb figyelmet kellene fordítaniuk a részletekre is, így például a tisztaságra, a higiéniára, a rugalmasabb vendégkezelésre, a korszerűbb vendéglátó kínálatra. Dicséretet érdemelnek azonban a vizsgált fürdők alkalmazottai, akik minden esetben szolgálatkészen és kedvesen segítették vendégeink tájékozódását.