Az előadásra a VIMOSZ, Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége szervezésében a Turizmus-Vendéglátás Ágazati Párbeszéd Bizottság által rendezett Válasz a válságra - A szállodai értékesítési tevékenység hatékonyabbá tétele” címmel rendezett konferencián került sor.
A brüsszeli székhelyű HOTREC, Hotels Restaurants and Cafés in Europe 24 ország 39 szállodai és éttermi szövetségének konföderációja, érdekvédelmi szervezete. A HOTREC szerint - ismertette Niklai Ákos - Európának Európában kell keresni vendégeit, akik a földrész idegenforgalmának 80%-át teszik ki. A turizmus, különösen a szállodaipar versenyképességének megőrzéséhez elengedhetetlen az áfa csökkentése. Példaként a szakember a német szállodai áfa 19-ről 7 százalékra csökkentését hozta fel, melynek pozitív hatása volt a munkahelyteremtésre illetve a befektetési kedvre. Sokat lendíthet a turizmuson az iparág számára létrehozott bank, melytől a vállalkozók kedvező fejlesztési és működési hiteleket vehetnének fel.
A elő- és utószezon idegenforgalmán lendíthet az EU által 2009-ben meghirdetett Calypso Program. A szociális, elsősorban a nyugdíjasok utazását segítő uniós program a főszezonon kívüli foglaltsági mutatókon javíthat. Niklai Ákos úgy látja: Magyarországon nem foglalkozunk eléggé a nyugdíjas korosztállyal, mint vendégkörrel.
A szállodaiparon segíthet a 2009-ben, a HOTREC égisze alatt 7 ország, köztük hazánk által alapított Hotelstars Union. A 17 ezer szállodát és 130 millió vendéget érintő harmonizált és egységes osztályba sorolási rendszer révén a vendégek átlátható és megbízható információkat kapnak a szállodákról. Ez nagyban segíti a szállodák marketingjét.
Hazánkra vonatkozóan Niklai Ákos elmondta: Magyarország egyik kitörési pontja az egészségturizmus lehet, melynek fejlődéséhez jelentős mértékben hozzájárulhat az egységes európai egészségturisztikai piac kialakítása. A betegek szabad mozgását szabályozó uniós irányelv megalkotása még várat magára. Niklai Ákos úgy véli: van még mit tenni a marketing terén is; a hazai turizmus - mondta el Niklai - hibát követett el akkor, amikor nem kereste a turisztikai marketing céljára fordítható uniós forrásokat.