Graffitivel összemázolt, elhanyagolt épületek, beragasztott kirakatok, az aluljárókra jellemző zsibvásár, gondozatlan város- és utcakép jellemzi Budapestet – szögezi le legutobbi állásfoglalásában a MATUR Budapesti Tagozat elnöksége, amely szerint ezek a csaknem legsürgetőbb problémák a főváros turizmusában.
Mindez mostanáig nemzetközi versenyképességünk, korábbi térségi pozíciónk romlásában, mostanra pedig már a kereskedelmi vendégéjszakák számának csökkenésében is megjelent. Ugyanakkor a turizmusban rejlő lehetőségek kiaknázása a forrásszegény főváros elemi érdeke, hiszen jellemzően éppen Budapesten maradtak el az égetően szükséges fejlesztések.
Ahhoz, hogy a város újra a „Duna gyöngyszeme” legyen, alapvető változtatások szükségesek:
Mindenekelőtt a jelenlegi városvezetési felfogást egy rugalmas szolgáltatói, lakosság- ill. turizmusbarát szemléletnek kell felváltania. Ebből kiindulva a városirányítás tevékenységének középpontjában elsősorban a lakosság, illetve az itt tartózkodók, így pl. a turisták reális igényei és elvárásai álljanak. A várospolitika tehát ne a hivatalról, hanem az emberekről szóljon. A városvezetésben a jó gazda, turisztikailag a jó házigazda szerep gyakorlása segít megszüntetni a jelenlegi anomáliákat. Ez azt jelenti, hogy a fővárosban minden problémának legyen felelőse, koordinátora és főleg reális határidőben számon kérhető megoldása. Nem lebecsülendő a várost „friss szemmel” megítélő látogatók véleménye, javaslatai vagy más fővárosok bevált gyakorlata sem, de legalább ennyire fontos az identitás, egy erős lokálpatrióta szemlélet és tudat elterjesztése. A város mostani lehangoló megjelenése, állapota híven tükrözi, hogy az itt lakók mennyire érzik magukénak a várost.
Második és legalább ilyen fontos kérdés az európai színvonalú városüzemeltetés: a közrend, köztisztaság, közterületek, közszolgáltatások állapotának, helyzetének javítása. Már jóideje itt tapasztalható a legnagyobb elmaradás, holott ez meghatározó image-alkotó elem. Itt hiányzik a probléma-centrikus megközelítés, a főváros és a kerületek szoros együttműködése.
További lehetőség a következetes fejlesztéspolitika, az elmaradt fejlesztések pótlása illetve azok egységes, összefüggő rendszerbe történő integrálása. Különösen hiányzik a korszerű repülőtéri gyorsvasút, nagykapacitású kongresszusi központ, a mai elvárásoknak megfelelően kialakított egységes történelmi városmag, modern nemzetközi hajókikötő, multifunkciós látogatóközpont nem beszélve a hatvan éve halogatott Vár-rekonstrukcióról.
Végül a városmarketing dinamizálása rejt magában komoly fejlesztési potenciált: többek között az egységes városkép és arculat, időben elkészített marketing stratégia és terv, kreatív termékfejlesztés, reális célpiaci orientáció vagy valódi helyi, vendéglátó tradíciók fenntartása. Ide kapcsolható még a fővárosi desztináció menedzsment szervezet felállítása, annak tartalmi és szervezeti konzekvenciáival.
A MATUR Budapesti Tagozat elnökség szerint a fentiekben felvázolt, a szakmai szervezetekkel egyeztetett négyelemes program teljes megvalósítása vezet el Budapest turisztikai helyzetének rendezéséhez. Ennek jelentősége túlmutat a főváros dimenzióin, meghatározó a hazai turizmus vonatkozásában.