A MATUR legutóbbi állásfoglalása

Szemléletváltást, színvonalas városüzemeltetést, fejlesztéseket, dinamikusabb marketinget sürget a MATUR Budapesten.

Graffitivel összemázolt, elhanyagolt épületek, beragasztott kirakatok, az aluljárókra jellemző zsibvásár, gondozatlan város- és utcakép jellemzi Budapestet – szögezi le legutobbi állásfoglalásában a MATUR Budapesti Tagozat elnöksége, amely szerint ezek a csaknem legsürgetőbb problémák a főváros turizmusában.

Mindez mostanáig nemzetközi versenyképességünk, korábbi térségi pozíciónk romlásában, mostanra pedig már a kereskedelmi vendégéjszakák számának csökkenésében is megjelent. Ugyanakkor a turizmusban rejlő lehetőségek kiaknázása a forrásszegény főváros elemi érdeke, hiszen jellemzően éppen Budapesten maradtak el az égetően szükséges fejlesztések.

Ahhoz, hogy a város újra a „Duna gyöngyszeme” legyen, alapvető változtatások szükségesek:

Mindenekelőtt a jelenlegi városvezetési felfogást egy rugalmas szolgáltatói, lakosság- ill. turizmusbarát szemléletnek kell felváltania. Ebből kiindulva a városirányítás tevékenységének középpontjában elsősorban a lakosság, illetve az itt tartózkodók, így pl. a turisták reális igényei és elvárásai álljanak. A várospolitika tehát ne a hivatalról, hanem az emberekről szóljon. A városvezetésben a jó gazda, turisztikailag a jó házigazda szerep gyakorlása segít megszüntetni a jelenlegi anomáliákat. Ez azt jelenti, hogy a fővárosban minden problémának legyen felelőse, koordinátora és főleg reális határidőben számon kérhető megoldása. Nem lebecsülendő a várost „friss szemmel” megítélő látogatók véleménye, javaslatai vagy más fővárosok bevált gyakorlata sem, de legalább ennyire fontos az identitás, egy erős lokálpatrióta szemlélet és tudat elterjesztése. A város mostani lehangoló megjelenése, állapota híven tükrözi, hogy az itt lakók mennyire érzik magukénak a várost.

Második és legalább ilyen fontos kérdés az európai színvonalú városüzemeltetés: a közrend, köztisztaság, közterületek, közszolgáltatások állapotának, helyzetének javítása. Már jóideje itt tapasztalható a legnagyobb elmaradás, holott ez meghatározó image-alkotó elem. Itt hiányzik a probléma-centrikus megközelítés, a főváros és a kerületek szoros együttműködése.

További lehetőség a következetes fejlesztéspolitika, az elmaradt fejlesztések pótlása illetve azok egységes, összefüggő rendszerbe történő integrálása. Különösen hiányzik a korszerű repülőtéri gyorsvasút, nagykapacitású kongresszusi központ, a mai elvárásoknak megfelelően kialakított egységes történelmi városmag, modern nemzetközi hajókikötő, multifunkciós látogatóközpont nem beszélve a hatvan éve halogatott Vár-rekonstrukcióról.

Végül a városmarketing dinamizálása rejt magában komoly fejlesztési potenciált: többek között az egységes városkép és arculat, időben elkészített marketing stratégia és terv, kreatív termékfejlesztés, reális célpiaci orientáció vagy valódi helyi, vendéglátó tradíciók fenntartása. Ide kapcsolható még a fővárosi desztináció menedzsment szervezet felállítása, annak tartalmi és szervezeti konzekvenciáival.

A MATUR Budapesti Tagozat elnökség szerint a fentiekben felvázolt, a szakmai szervezetekkel egyeztetett négyelemes program teljes megvalósítása vezet el Budapest turisztikai helyzetének rendezéséhez. Ennek jelentősége túlmutat a főváros dimenzióin, meghatározó a hazai turizmus vonatkozásában.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.