A Microcosmos ügyvezető Rácsai Ágnes a MICE-ból került a szövetség vezetői pozíciójába, ön inkább a leisure-t képviseli. Jelent ez irányváltást a szervezet tevékenységében?
Biztos, hogy lesz, de a célkitűzés ugyanúgy a beutaztatás képviselete. A MICE ugyanúgy fontos lesz a szövetség életében.. Az új felállásban szeretnénk létrehozni egy kifejezetten az incentive és MICE-ügyeket kezelő munkacsoportot, ennek vezetésére Rácsai Ágnest fogjuk felkérni. De a jelenlegi elnökség is rendelkezik MICE-érdekeltségekkel. Mi egy kicsi, hatékony és demokratikus szervezet vagyunk.
De előretörőben az internet is. Ez ellen mit lehet tenni?
Ez egy szélmalom harc, egy megállíthatatlan folyamat. A booking.com-mal, Ryanair-rel nem lehet mit kezdeni; a Ryanair-utas nem fog utazási irodához fordulni. Viszont így tudjuk az érdekeinket, védeni a pozícióinkat a szállodák és egyéb szolgáltatók felé. Valóban van egy trend, hogy közvetlen jussunk el az ügyfélig, de a beutazási irodák meg fognak maradni. Egy olyan fizetőképes és adózó üzltetet hoznak, amit a jövőben sem lehet kikerülni. Változhat a B2C; B2B ellenben mindig lesz. A leisure-ben megmaradnak olyan területek, mint a fiatalok, diákok vagy idősek utaztatása, és szükség van a közvetítőre a charteres és szervezett buszos utaknál is. De úgy tűnik, hogy a környező országokból érkezők is a régi, klasszikus keretek közt utaznak csakúgy, mint a távoli desztinációk utasainak többsége.
Fontos küldőpiacok a szomszédok?
Igen egyre inkább feltörekvő, nagyon jól prosperáló üzletnek bizonyulnak a szomszédos régiók.
Változnak a küldőpiacok?
Úgy vélem, hogy a kiemelten kezelt területek közül a Közel-Kelet nem az elvárásoknak megfelelően működik, pedig elég aktív volt a jelenlét. Indiában sem átütő még a siker, de valami elindult; inkább a leisure területén. A dél-amerikai piacon sok lehetőségünk lenne. Még a másodosztályba sorolt országokból is olyan üzleteket realizálhatunk, amelyek az európai piacokról el sem képzelhetők. Viszonylag stabil az olasz, török, izraeli térség, de a Malév megszűnése itt is érezteti hatását.
A szállodákkal való viszony az előző elnökség alatt is napirenden volt.
A szállodákban egy új generáció dolgozik, sokszor tárgyalási pozícióban. Ők nem ismerik a turizmus klasszikus menetét, hogy az utas befizet egy utazási irodába, az egy
A turizmus törvény egyelőre nem aktuális. Egy fajta kommunikáció ugyan volt, de ez az egész jelenleg nem kiemelt jelentőségű feladat, Meglátásom szerint a turizmus törvény azért vált ilyen fontossá, mert a TDM-rendszert törvényileg alá kellett támasztani.
Velük korábban is történtek egyeztetések. Félő volt, hogy átveszik a beutaztatói szerepet?
Akadtak erre utaló jelek, de ez a félelmünk megszűnt, jelenleg nincs egy olyan szakmai és tőkeerős potenciál mögöttük, ami ezt lehetővé tenné. Megpróbálunk együttműködni, megismerni egymást, kapcsolatot ápolni. A TDM-ek szerepe, hogy bemutassák termékeiket, bejuttassák azokat a piacra. Mi ebben segítünk. Csak együtt lehet dolgozni. Végül is, a Destination Management - TDM, DMC - ott van mindkettőnk nevében.
Eladható ma a vidék?
A fapadosok miatt nem jönnek a turisták a vidéki programokra. Megérkeznek Budapestre 3-4 napra és ezzel ki van pipálva Magyarország. Mindenféle asszisztencia nélkül beesnek a szállodába; nem ismerik meg a kínálatot, így nem is veszik meg. Korábban a charter-utasoknál a betranszferek alatt megszólítottuk az utasokat, meg tudtuk velük ismertetni és vetetni a vidéki programokat.
Bár inkább a fapadosok repülik, de segíthetnek a vidéki repterek?
Kiinduló pontnak jó. Pár év múlva meg kell vizsgálni újra, mert ezek a járatok szerintem egyelőre a kint dolgozókat szolgálják. Mindenesetre van egy olyan tendencia, hogy a kint is talpon maradásért küzdő utazásszervezők egyre nyitottabbak a különlegességre, a vidéki programokra. Van felvevő piac, de nehéz eladni, mivel nincs tudomásuk róla az utasoknak.
Nem kommunikáljuk magunkat megfelelően?
Turizmusmarketing terén meg van kötve a kezünk, nagyon kevés a pénz. Csodákat nem lehet várni, a realitásokból kell kiindulni, ez viszont nem fog megváltozni a következő egy-két évben. Viszont a Magyar Turizmus Zrt kiváló csapattal a maximumot produkálja ebben a helyzetben.
Ön szerint változik a turistákban Magyarországról élő hagyományos kép?
Mindenképpen. Budapestről az a kép él, hogy remek ár-érték arányban maradandó élmények érik az embert.
Nem káros mindig az ár-érték arányra hivatkozni, nem tántorítja el az óhajtott prémium kategóriát?
Nem, mivel a jó ár-érték arány egy pozitív üzenet. De a prémium kategóriához nincs megfelelő termék. Van pár jó minőséget nyújtó szálloda, de nem tudunk hozzá megfelelő programot kínálni. Vagy megfordítva: nem jön annyi turista, ami ezt fenn tudná tartani, ördögi kör. Például fürdőink a jó ár-érték arányt vadászó turistáknak valók, nem pedig az exkluzívat, luxust keresőknek.
„A Ryanair-utas nem fordul utazási irodához”
2012 decemberében vette át a stafétát a Magyar Beutaztatók Szövetségének (MABEUSZ) élén Kálmán István, a Liberty International magyarországi ügyvezetője Rácsai Ágnestől.
![Művészet és vendéglátás a Káli-medencében](https://turizmusonline.hu/i/a/9/9/e/d/1/0/c/3/5/2/2/e/3/6/c/1/d/d/6/muveszet-es-vendeglatas-a-kali-medenceben_md.jpg)
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében
A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
![Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?](https://turizmusonline.hu/i/7/0/9/4/4/a/c/3/3/7/9/e/1/0/7/b/b/6/d/3/hamis-hotelertekelesek-mit-tehetunk-a-csalok-ellen_md.jpg)
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?
A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
![Szállodatörténelmet ír a Hunguest](https://turizmusonline.hu/i/6/4/4/b/f/9/0/4/c/5/c/c/1/9/9/d/7/5/b/b/szallodatortenelmet-ir-a-hunguest_md.jpg)
Szállodatörténelmet ír a Hunguest
480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
![Ráborították az asztalt a Bookingra](https://turizmusonline.hu/i/b/b/6/2/9/2/e/0/7/3/9/3/7/1/a/b/3/6/a/f/raboritottak-az-asztalt-a-bookingra_md.jpg)
Ráborították az asztalt a Bookingra
A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
![Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban](https://turizmusonline.hu/i/f/7/4/5/5/b/b/1/6/4/d/0/1/6/5/b/a/6/6/7/kiemelkedo-vendegforgalom-a-videki-furdovarosokban_md.jpg)
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban
A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
![A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése](https://turizmusonline.hu/i/0/b/e/6/a/4/0/b/8/a/7/7/e/c/6/a/9/8/4/3/a-30-millios-gyemantgyuru-rejtelyes-eltunese_md.jpg)
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése
A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
![Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten](https://turizmusonline.hu/i/e/9/8/b/0/2/0/d/0/1/0/8/d/8/1/8/c/3/d/9/nyaron-nyilik-a-kimpton-hotels-elso-szallodaja-budapesten_md.jpg)
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten
A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
![Vendégélmény fokozása az AR segítségével](https://turizmusonline.hu/i/7/e/e/6/7/5/8/a/4/a/d/1/5/5/4/3/7/4/9/3/vendegelmeny-fokozasa-az-ar-segitsegevel_md.jpg)
Vendégélmény fokozása az AR segítségével
A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
![Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata](https://turizmusonline.hu/i/3/a/0/d/2/2/6/3/5/a/4/d/1/4/1/b/6/7/5/e/rangos-nemzetkozi-dijat-nyert-a-hunguest-hotels-arculata_md.jpg)
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata
A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
![A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat](https://turizmusonline.hu/i/5/3/d/d/b/4/3/b/d/8/3/d/8/7/d/4/8/5/d/a/a-dorothea-hotel-elnyerte-az-ev-hotelprojektje-dijat_md.jpg)
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat
A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.
Interjú
![Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni](https://turizmusonline.hu/i/3/a/4/1/e/3/3/a/8/9/3/a/4/9/f/8/7/e/b/8/pesti-istvan_md.jpg)
Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni
A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
![Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető](https://turizmusonline.hu/i/6/8/3/f/0/7/9/8/1/e/0/0/7/1/8/c/7/5/d/e/dunai-agnes-es-dunai-bernadett_md.jpg)
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető
Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
![Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”](https://turizmusonline.hu/i/4/2/2/9/f/7/e/c/0/6/e/e/d/b/2/6/d/7/b/a/csernus-imre_md.jpg)
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”
Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.