Hogyan értékelitek az idei Szigetet? Honnan hová jutott el ez az egyre inkább nemzetközivé váló rendezvény?
Az első szigeten 46 ezer látogató volt, és akkor még nem voltak jellemzőek a külföldről érkezők. Egy évvel később már 146 ezren jöttek, és az elővételes hetijegyek 15 %-a már külföldön kelt el. Ez a szám folyamatosan emelkedett. 1998-ban a külföldi elővételes jegyeladás fele már külföldön történt. Ma már 75-80 százalékát a jegyeknek külföldön adjuk el. Ugyanígy a külföldi fellépők is először a második Szigeten, az úgynevezett Eurowoodstock-on voltak. Idén már 41 ország 199 külföldi produkciója mutatkozott meg a Szigeten, a hazai produkciók mellett.
A Sziget ma már nagykorú, és Európa egyik legnagyobb és legismertebb fesztiváljává vált, bezsebelt számos nemzetközi szakmai elismerést és a szaksajtó egyértelműen a legnemzetközibb, legsokszínűbb rendezvényként emlegeti. Egy kis érdekesség: Idén 18 éves és egyben 19. a Sziget, melyen – 1993-as születése óta – láthattunk 17 950 programot, ebből hallhattunk 7291 koncertet, itt járt 62 ország − különböző műfajt képviselő − előadója és 54 országból érkező, összesen 5 448 372 látogató.
Az idei évben sorjáztak a Sziget nemzetközi elismerései. A European Festival Awards a tíz legjobb nagyfesztivál közé sorolta a fesztivált, majd a The Independent szakújságírója az öt legjobb európai rendezvény között említette a budapesti eseményt. Márciusban a brit zenei magazin, a Songlines vette sorba a világ legjobb fesztiváljait, köztük a Szigetet. A minap pedig a legjelentősebb európai gazdasági és pénzügyi napilap, a Financial Times készített körképet a világ nyári, zenei fesztiváljairól. Az összeállításban hetet emel ki és az illusztris társaságban – amelyben jelen van a Glastonbury, a Roskilde, a japán Fuji Rock – ott a mi fesztiválunk is.
Idén 385 ezren voltak a Szigeten, ami több, mint tavaly, de picit elmarad az eddigi rekordtól. Mintegy 50 országból érkeztek látogatók, legtöbben Hollandiából, aztán Olaszország és Franciaország következik. A Sziget a nemzetközi fesztiválpiac fősodrába tartozik, és nem csak a műfaji sokszínűség, a szolgáltatások minősége és a speciális „Sziget-feeling” az, ami kiemelkedővé teszi. A Sziget példamutató az innováció terén is.
Milyen innovációkkal jelentkezett idén a Sziget?
Idén a Szigeten 34 feltöltő ponton lehetett a Metapay Fesztiválkártyára feltölteni a kívánt összeget és 1200 terminálon keresztül zajlott a fizetés. 200 pénztáros és 60 hosztesz segített a Metapay Fesztiválkártya használatában. A háttérben rajtuk kívül még 40 ember munkája támogatta a készpénzmentes fizetés lebonyolítását. A Metapay Fesztiválkártya egyedülálló megoldás a világon, hiszen a Szigeten megszokott nagyszámú látogatót korábban még sehol nem szolgáltak ki készpénzmentes fizetést lehetővé tevő kártyával. Magyar IT- és marketingszakemberek alakították ki azt a világon teljesen egyedülálló szoftveres és szolgáltatási hátteret, amely rendkívül gyors fizetést tesz lehetővé. Több százezer látogató, összességében több millió tranzakciója folyamatosan, szinte pillanatok alatt – átlagban 2 és 4 másodperc között – valósult meg.
A Szigeten még egy innovatív megoldás is bemutatkozott: a Vodafone-Metapay közösen fejlesztett NFC-s mobil telefonja, amely a kártyás fizető terminálokon tette lehetővé a mobillal való fizetést, egyelőre kísérleti jelleggel. És itt még nincs vége a sornak. Ketyegett a Szigeten a Fesztiválóra is. A Fesztiválóra érintésmentes (NFC) technológiával készült, nem más tehát, mint egy feltölthető Fesztiválkártya tudása egy – a Sziget arculatára szabott – limitált kiadású, trendi órába építve. A tulajdonosa fesztivál területén mindenhol fizethetett vele egyetlen érintéssel ugyanúgy, mint a Fesztiválkártyával – ekkor a hagyományos bankkártya-terminálokhoz hasonló pontokon nemcsak a vásárlás összege, de az órán megmaradó egyenleg is megjelenik. Az idén is lehetett percalapú fesztiváljegyet vásárolni mobiltelefonnal. Tehát aki csak egy-két kedvenc zenekarát kívánta meghallgatni, nem kellett napijegyet váltania, csupán mobiljával egy sms-sel aktiválni a percalapú Szigetjegyet, amit távozáskor leállíthatott. A percalapú fizetést mindhárom szolgáltató támogatta.
Milyen turisztikai, illetve gazdasági jelentőséggel bír, illetve kulturális „hozadékkal” jár a fesztivál?
A hasonló, jelentős méretű kulturális vagy akár sportrendezvények gyakran a helyi gazdasági fejlődés hajtóerői, hozzájárulnak a kereskedelem növekedéséhez, a szolgáltatások bővüléséhez, és nem utolsósorban jelentős munkahelyteremtő képességgel rendelkeznek.
A Sziget komoly üzleti lehetőséget biztosít számos kis- és középvállalatnak (kkv) – főként promóciós- és marketing szervezeteknek, kézműveseknek, vendéglátással vagy általános karbantartással foglalkozó cégeknek.
A számszerűsíthető gazdasági hatások (a GDP-hez való hozzájárulás, adóbevételek, munkahelyteremtés) mellett komoly, hosszabb távon ható turisztikai előnyt is jelent az országnak a fesztivál, hiszen az általa generált nemzetközi kereslet növeli Budapest és Magyarország nemzetközi ismertségét, elismertségét. A sikeres rendezés komolyan hozzájárul Magyarország mint turisztikai célpont általános promóciójához.
Kiemelkedő jelentőségű a fesztivál társadalmi és kulturális hozadéka is, hiszen a Sziget egy hetében több ország, változatos kulturális közegéből érkező vendég él együtt, ami elősegíti az interkulturális kapcsolatok mélyítését.
A Sziget Fesztivál – a KPMG 2006-ban a 2005-ös Szigetről készült tanulmánya szerint – több mint 3,5 milliárd forint pozitív GDP-hatással bír, 1,4 milliárd forint addicionális adó- és járulékbevételt eredményez, illetve több mint kétmilliárd forint munkajövedelmet generál.
Melyik Év | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
Látogatók száma mindösszesen |
43.000 | 143.000 | 173.000 | 206.000 | 260.000 | 266.000 | 297.000 | 324.000 | 361000 | 355.000 | 353.000 | 369.000 | 385.000 | 385.000 |
Elõvételes hetijegyek között a külföldiek %-os aránya |
0% | 15% | 15% | 30% | 35% | 50% | 55% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 50% | 53% |
Összköltség- vetés (millió Ft) |
26 | 120 | 145 | 180 | 200 | 290 | 420 | 580 | 900 | 1.05 millárd | 1.2 milliárd | 1.45 milliárd | 1.85 milliárd | 2.245 milliárd |
Hetijegyek elõvételes ára (Ft) |
1800 | 1800 | 2500 | 2800 | 5000 | 6000 | 7000 | 8000 | 10000 | 12000 | 14 000 | 16000 | 20.000 | 24.000 |
Napijegyek Ára (Ft) |
300 | 300 | 500 | 700 | 800 | 1200 (800) | 1500 | 2000 | 2500 | 3000 | 3500 | 4000 | 5000 | 6000 |