A Sziget 3,5 milliárddal hizlalja a GDP-t

Hat kontinens mintegy ötven országából érkeztek vendégek az idei Szigetre, az egyik legjelentősebb európai kulturális, zenei eseményére, amelyre 385 ezren voltak kíváncsiak. A fesztiválról Marinka Csabát, a rendezvény kommunikációs vezetőjét kérdezte társlapunk, az Élelmiszer Online.

Hogyan értékelitek az idei Szigetet? Honnan hová jutott el ez az egyre inkább nemzetközivé váló rendezvény?

Az első szigeten 46 ezer látogató volt, és akkor még nem voltak jellemzőek a külföldről érkezők. Egy évvel később már 146 ezren jöttek, és az elővételes hetijegyek 15 %-a már külföldön kelt el. Ez a szám folyamatosan emelkedett. 1998-ban a külföldi elővételes jegyeladás fele már külföldön történt. Ma már 75-80 százalékát a jegyeknek külföldön adjuk el. Ugyanígy a külföldi fellépők is először a második Szigeten, az úgynevezett Eurowoodstock-on voltak. Idén már 41 ország 199 külföldi produkciója mutatkozott meg a Szigeten, a hazai produkciók mellett.

A Sziget ma már nagykorú, és Európa egyik legnagyobb és legismertebb fesztiváljává vált, bezsebelt számos nemzetközi szakmai elismerést és a szaksajtó egyértelműen a legnemzetközibb, legsokszínűbb rendezvényként emlegeti. Egy kis érdekesség: Idén 18 éves és egyben 19. a Sziget, melyen – 1993-as születése óta – láthattunk 17 950 programot, ebből hallhattunk 7291 koncertet, itt járt 62 ország − különböző műfajt képviselő − előadója és 54 országból érkező, összesen 5 448 372 látogató.

Az idei évben sorjáztak a Sziget nemzetközi elismerései. A European Festival Awards a tíz legjobb nagyfesztivál közé sorolta a fesztivált, majd a The Independent szakújságírója az öt legjobb európai rendezvény között említette a budapesti eseményt. Márciusban a brit zenei magazin, a Songlines vette sorba a világ legjobb fesztiváljait, köztük a Szigetet. A minap pedig a legjelentősebb európai gazdasági és pénzügyi napilap, a Financial Times készített körképet a világ nyári, zenei fesztiváljairól. Az összeállításban hetet emel ki és az illusztris társaságban – amelyben jelen van a Glastonbury, a Roskilde, a japán Fuji Rock – ott a mi fesztiválunk is.

Idén 385 ezren voltak a Szigeten, ami több, mint tavaly, de picit elmarad az eddigi rekordtól. Mintegy 50 országból érkeztek látogatók, legtöbben Hollandiából, aztán Olaszország és Franciaország következik. A Sziget a nemzetközi fesztiválpiac fősodrába tartozik, és nem csak a műfaji sokszínűség, a szolgáltatások minősége és a speciális „Sziget-feeling” az, ami kiemelkedővé teszi. A Sziget példamutató az innováció terén is.


Milyen innovációkkal jelentkezett idén a Sziget?

Idén a Szigeten 34 feltöltő ponton lehetett a Metapay Fesztiválkártyára feltölteni a kívánt összeget és 1200 terminálon keresztül zajlott a fizetés. 200 pénztáros és 60 hosztesz segített a Metapay Fesztiválkártya használatában. A háttérben rajtuk kívül még 40 ember munkája támogatta a készpénzmentes fizetés lebonyolítását.  A  Metapay Fesztiválkártya egyedülálló megoldás a világon, hiszen a Szigeten megszokott nagyszámú látogatót korábban még sehol nem szolgáltak ki készpénzmentes fizetést lehetővé tevő kártyával. Magyar IT- és marketingszakemberek alakították ki azt a világon teljesen egyedülálló szoftveres és szolgáltatási hátteret, amely rendkívül gyors fizetést tesz lehetővé. Több százezer látogató, összességében több millió tranzakciója folyamatosan, szinte pillanatok alatt – átlagban 2 és 4 másodperc között – valósult meg.  

A Szigeten még egy innovatív megoldás is bemutatkozott: a Vodafone-Metapay közösen fejlesztett NFC-s mobil telefonja, amely a kártyás fizető terminálokon tette lehetővé a mobillal való fizetést, egyelőre kísérleti jelleggel. És itt még nincs vége a sornak. Ketyegett a Szigeten a Fesztiválóra is. A Fesztiválóra érintésmentes (NFC) technológiával készült, nem más tehát, mint egy feltölthető Fesztiválkártya tudása egy – a Sziget arculatára szabott – limitált kiadású, trendi órába építve. A tulajdonosa fesztivál területén mindenhol fizethetett vele egyetlen érintéssel ugyanúgy, mint a Fesztiválkártyával – ekkor a hagyományos bankkártya-terminálokhoz hasonló pontokon nemcsak a vásárlás összege, de az órán megmaradó egyenleg is megjelenik. Az idén is lehetett percalapú fesztiváljegyet vásárolni mobiltelefonnal. Tehát aki csak egy-két kedvenc zenekarát kívánta meghallgatni, nem kellett napijegyet váltania, csupán mobiljával egy sms-sel aktiválni a percalapú Szigetjegyet, amit távozáskor leállíthatott. A percalapú fizetést mindhárom szolgáltató támogatta.

Milyen turisztikai, illetve gazdasági jelentőséggel bír, illetve kulturális „hozadékkal” jár a fesztivál?

A hasonló, jelentős méretű kulturális vagy akár sportrendezvények gyakran a helyi gazdasági fejlődés hajtóerői, hozzájárulnak a kereskedelem növekedéséhez, a szolgáltatások bővüléséhez, és nem utolsósorban jelentős munkahelyteremtő képességgel rendelkeznek.  
A Sziget komoly üzleti lehetőséget biztosít számos kis- és középvállalatnak (kkv) – főként promóciós- és marketing szervezeteknek, kézműveseknek, vendéglátással vagy általános karbantartással foglalkozó cégeknek.

A számszerűsíthető gazdasági hatások (a GDP-hez való hozzájárulás, adóbevételek, munkahelyteremtés) mellett komoly, hosszabb távon ható turisztikai előnyt is jelent az országnak a fesztivál, hiszen az általa generált nemzetközi kereslet növeli Budapest és Magyarország nemzetközi ismertségét, elismertségét. A sikeres rendezés komolyan hozzájárul Magyarország mint turisztikai célpont általános promóciójához.

Kiemelkedő jelentőségű a fesztivál társadalmi és kulturális hozadéka is, hiszen a Sziget egy hetében több ország, változatos kulturális közegéből érkező vendég él együtt, ami elősegíti az interkulturális kapcsolatok mélyítését.

A Sziget Fesztivál – a KPMG 2006-ban a 2005-ös Szigetről készült tanulmánya szerint – több mint 3,5 milliárd forint pozitív GDP-hatással bír, 1,4 milliárd forint addicionális adó- és járulékbevételt eredményez, illetve több mint kétmilliárd forint munkajövedelmet generál.

Melyik Év 93 94 95 96 97 98 99 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Látogatók
száma mindösszesen
43.000 143.000 173.000 206.000 260.000 266.000 297.000 324.000 361000 355.000 353.000 369.000 385.000 385.000
Elõvételes
hetijegyek
között a külföldiek
%-os aránya
0% 15% 15% 30% 35% 50% 55% 60% 60% 60% 60% 60% 50% 53%
Összköltség-
vetés (millió Ft)
26 120 145 180 200 290 420 580 900 1.05 millárd 1.2 milliárd 1.45 milliárd 1.85 milliárd 2.245 milliárd
Hetijegyek elõvételes
ára (Ft)
1800 1800 2500 2800 5000 6000 7000 8000 10000 12000 14 000 16000 20.000 24.000
Napijegyek
Ára (Ft)
300 300 500 700 800 1200 (800) 1500 2000 2500 3000 3500 4000 5000 6000

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.