A vállalkozói tőke hosszú távra tervez

Az utóbbi egy év során komoly lendületet vett az idegenforgalmi létesítmények magánosítása Horvátországban. A szállodák, üdülőtelepek, jachtkikötők részvényei első körben 1997-ben az ún. kuponos privatizáció keretében bankok és regionális vagyonalapok kezelésébe kerültek, amelyek nem értettek az egységek szakszerű üzemeltetéséhez. Ezt felismerve, az utóbbi időben immár a legtöbb készpénzt kínáló vevőnek adják tovább az ingatlanok tulajdonjogát. A horvát nagytőkések mellett a készpénzes vevők között megjelentek a külföldiek is: Észak-Dalmáciában például orosz és szlovák befektetetők is vásárolták már szállodát. A Zadar melletti Punta Skala üdülőfalu iránt a legfrissebb hírek szerint a magyar Questor-csoport érdeklődik, és ugyancsak magyar cég, a Danuvius horvát leányvállalata vásárolta meg a közép-dalmáciai Tribunj vitorláskikötőjét. Néhány hete Zadar környékén egy négycsillagos szálloda avatásán járva lapunk munkatársa a helyszínen szerzett naprakész információkat a magánosítás alakulásáról, és a szezon indulásáról Horvátországban.

Tavaly a korábbi évekhez képest jóval több, összesen 280 ezer magyar turista töltötte vakációját Horvátországban – nyilatkozta lapunknak Marin Skenderovic, a Horvát Idegenforgalmi Közösség magyarországi képviselője. A szomszédos országba utazó turisták száma idén várhatóan meghaladja majd a 300 ezret is, ami nem is csoda, hiszen 600 utazási iroda választékában szerepel horvátországi kínálat.

Autóvezetés közben arról beszélgetünk, igazak-e azok a hírek, melyek szerint az idén minden kétszer annyiba kerül majd Horvátországban, mint tavaly? A cáfolat nem várat sokat magára. Megállunk egy büfénél, és szembesülünk az árakkal. Az egyszerű kis étteremben valahol a hegyekben 20 kunáért (1 kn = 31 Ft) adják az egytálételeket, 6 kuna a kávé és az üdítő. Az üzemanyag literje is nagyjából annyi, az autópályadíj pedig 10–15 kuna között mozog szakaszonként. Az út menti fogadókban roston sütve kínált bárányokból 120 kunáért adnak egy kilót, amiből ketten bőven jól laknak.

Nyolcórás autózás után érkeztünk meg a Zadartól pár kilométerre északra fekvő Petrcsane településre a frissen felújított Hotel Pinija megnyitójára. Kevesen ismernének rá új köntösében a 30 éve épült 300 szobás szállodára. Húsz évig csak nyaranta üzemelt, míg az utóbbi tíz évben 350 háborús menekült lakott benne. Elképzelhető, milyen állapotban volt, amikor a Dalmatinska Banka érdekeltségi körébe tartozó Dalinvest az eladás mellett döntött.

A tárgyalások során két évvel ezelőtt egy zadari bútorkereskedő, Ante Kovacevic ajánlotta a legmagasabb, de továbbra sem nyilvános vételárat. Az Intermod Rt. vezérigazgatója 9 millió márkát fektetett be összesen az épület megvásárlásába és felújításába. Ebből 2 millió volt a saját tőkéje, a többit az Erste banktól vette fel a horvát gazdasági minisztérium által támogatott, 6,5%-os kedvezményes kamatra. A hitelt két év türelmi idő beszámításával, tíz év alatt kell törlesztenie. A tulajdonos számításai szerint beruházása 6-7 év alatt térül meg, amennyiben a főszezonban 80-85%-os, elő- és utószezonban pedig 40-50%-os töltést tudnak elérni. A tavalyi 60 000 után ehhez az idén 112 ezer vendégéjszaka szükséges. A vendégek többsége Szlovéniából érkezik, de jelentős az olasz, magyar, lengyel, cseh és német forgalom is. A szezonon kívüli időszakban speciális programot kínálnak cukorbetegek részére.

A szállodai árai 25%-kal magasabbak, mint tavaly a felújítások ideje alatt, ami nagyon visszafogottnak tekinthető, ha figyelembe vesszük, hogy Opatija és Cavtat között az, horvátországi tengerparton nincs még egy olyan modern szállodai uszoda, mint az itteni.

A bútorkereskedő befektetőnek természetesen szüksége volt a szálloda üzemeltetéséhez profi szakemberekre. Suzana Bijelic marketingés értékesítési igazgatót például a közeli Ugljan sziget Zelena Punta üdülőfalujából csábította a szállodához. Bijelic asszony alapelve, hogy nem szobát akar eladni. Vég nélkül sorolja, mennyi látnivaló található a környéken Nin és Zadar történelmi emlékeitől a Paklenica és a Kornati Nemzeti Parkokig, a Krka-vízesésén át egészen a lélegzetelállító Vrane-tóig. Ő még emlékszik azokra az időkre, amikor a háború előtt tucatnyi chartergép repítette Zadarba és környékére a turistákat Európa minden részéből. Az idei év ebből a szempontból is fordulópont lesz, hiszen újraindul az Amszterdam- Zadar–Dubrovnik járat, és Münchenből is jönnek charterjáratok. Bijelic asszony minden utazási irodai partnernek egyforma árat ad meg, és a szezon végén a valós teljesítmény elszámolása után „stimulatív” jutalékrendszerrel jutalmazza a legjobban teljesítőket.

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.