Tavaly a korábbi évekhez képest jóval több, összesen 280 ezer magyar turista töltötte vakációját Horvátországban – nyilatkozta lapunknak Marin Skenderovic, a Horvát Idegenforgalmi Közösség magyarországi képviselője. A szomszédos országba utazó turisták száma idén várhatóan meghaladja majd a 300 ezret is, ami nem is csoda, hiszen 600 utazási iroda választékában szerepel horvátországi kínálat.
Autóvezetés közben arról beszélgetünk, igazak-e azok a hírek, melyek szerint az idén minden kétszer annyiba kerül majd Horvátországban, mint tavaly? A cáfolat nem várat sokat magára. Megállunk egy büfénél, és szembesülünk az árakkal. Az egyszerű kis étteremben valahol a hegyekben 20 kunáért (1 kn = 31 Ft) adják az egytálételeket, 6 kuna a kávé és az üdítő. Az üzemanyag literje is nagyjából annyi, az autópályadíj pedig 10–15 kuna között mozog szakaszonként. Az út menti fogadókban roston sütve kínált bárányokból 120 kunáért adnak egy kilót, amiből ketten bőven jól laknak.
Nyolcórás autózás után érkeztünk meg a Zadartól pár kilométerre északra fekvő Petrcsane településre a frissen felújított Hotel Pinija megnyitójára. Kevesen ismernének rá új köntösében a 30 éve épült 300 szobás szállodára. Húsz évig csak nyaranta üzemelt, míg az utóbbi tíz évben 350 háborús menekült lakott benne. Elképzelhető, milyen állapotban volt, amikor a Dalmatinska Banka érdekeltségi körébe tartozó Dalinvest az eladás mellett döntött.
A tárgyalások során két évvel ezelőtt egy zadari bútorkereskedő, Ante Kovacevic ajánlotta a legmagasabb, de továbbra sem nyilvános vételárat. Az Intermod Rt. vezérigazgatója 9 millió márkát fektetett be összesen az épület megvásárlásába és felújításába. Ebből 2 millió volt a saját tőkéje, a többit az Erste banktól vette fel a horvát gazdasági minisztérium által támogatott, 6,5%-os kedvezményes kamatra. A hitelt két év türelmi idő beszámításával, tíz év alatt kell törlesztenie. A tulajdonos számításai szerint beruházása 6-7 év alatt térül meg, amennyiben a főszezonban 80-85%-os, elő- és utószezonban pedig 40-50%-os töltést tudnak elérni. A tavalyi 60 000 után ehhez az idén 112 ezer vendégéjszaka szükséges. A vendégek többsége Szlovéniából érkezik, de jelentős az olasz, magyar, lengyel, cseh és német forgalom is. A szezonon kívüli időszakban speciális programot kínálnak cukorbetegek részére.
A szállodai árai 25%-kal magasabbak, mint tavaly a felújítások ideje alatt, ami nagyon visszafogottnak tekinthető, ha figyelembe vesszük, hogy Opatija és Cavtat között az, horvátországi tengerparton nincs még egy olyan modern szállodai uszoda, mint az itteni.
A bútorkereskedő befektetőnek természetesen szüksége volt a szálloda üzemeltetéséhez profi szakemberekre. Suzana Bijelic marketingés értékesítési igazgatót például a közeli Ugljan sziget Zelena Punta üdülőfalujából csábította a szállodához. Bijelic asszony alapelve, hogy nem szobát akar eladni. Vég nélkül sorolja, mennyi látnivaló található a környéken Nin és Zadar történelmi emlékeitől a Paklenica és a Kornati Nemzeti Parkokig, a Krka-vízesésén át egészen a lélegzetelállító Vrane-tóig. Ő még emlékszik azokra az időkre, amikor a háború előtt tucatnyi chartergép repítette Zadarba és környékére a turistákat Európa minden részéből. Az idei év ebből a szempontból is fordulópont lesz, hiszen újraindul az Amszterdam- Zadar–Dubrovnik járat, és Münchenből is jönnek charterjáratok. Bijelic asszony minden utazási irodai partnernek egyforma árat ad meg, és a szezon végén a valós teljesítmény elszámolása után „stimulatív” jutalékrendszerrel jutalmazza a legjobban teljesítőket. |