A “Barometer of Public Washroom Opinion” a Tork rendszeres évenkénti felmérése, amely különös aktualitást nyer a WC Világnapon. Idén a felmérés az éttermek higiéniai állapotával kapcsolatos véleményekre fókuszált. A kutatás 8 európai országban készült több mint 4000 ember bevonásával. Az eredmények meglehetősen hasonlóak Svédországtól az Egyesült Királyságon keresztül Lengyelországig, s így Magyarországon is relevánsnak tekinthetőek. A legnagyobb különbségek abban mutatkoztak, hogy milyen típusú éttermeket ítéltek piszkosnak vagy tisztának a válaszadók. Nem meglepő, hogy a higiéniai állapotokkal való megelégedettség a kategóriák emelkedésével párhuzamosan alakult, vagyis általában a felső kategóriás vendéglők és hotelek kaptak magas pontszámokat.
„A kontinens nyolc jellemző piacán végzett kutatást nagyon komolyan kell venni, bár meggyőződésem, hogy az éttermek higiéniai állapota a statisztikai adatoknál lényegesen jobb. Egyrészt a rossz példák sokkal mélyebb nyomot hagynak az emberekben, mint a természetesnek vett jó tapasztalatok, másrészt pedig a téma fontossága miatt kritikusabbak a megkérdezettek. Az általunk kiértékelt eredményekből azt mindenképpen le kell szűrni az éttermek tulajdonosainak és az ott dolgozó személyzetnek, hogy nem tudnak eleget foglalkozni a kérdéssel, folyamatosan fejlődniük kell a higiénia területén ahhoz, hogy a vendégeik elismerését kivívják” – összegzi a helyzetet Badar Szabó Virág, a Tork marketing mendzsere.
A válaszadók negyede úgy véli, hogy a konyhai személyzet nem mossa meg a kezét mielőtt belekezdenek a főzésbe, és nem vagy nagyon ritkán viselnek hajhálót vagy gumikesztyűt. Még rosszabb, hogy sokan azt gondolják, ha a szakács vagy a kukták leejtenek valamilyen ételt a földre, ugyanúgy felhasználják a főzés során mintha mi sem történt volna.
„A minőségi vendéglátásban a higiénia éppen úgy a legfontosabb kérdések egyike, mint a kiváló alapanyagok.
A Pomo D’Oro étteremben ezért mi is nagy hangsúlyt fektetünk a higiéniára, hogy vendégeink bizalommal térjenek be hozzánk. Többek között ezért is tettünk üvegfalat a konyha és az étterem közé, hogy így a vendégeink láthatnak minden a konyhában zajló folyamatot, ami az ínyencek számára szórakoztató és egyben biztosíték arra, hogy minden a legnagyobb rendben történik. Ezen kívül fontos számunkra az étterem és a mellékhelységek tisztasága is. Kizárólag kiváló minőségű higiéniai papírokat és ellenőrzött tisztító termékeket alkalmazunk.”– mondja Gianni Annoni, a hazai gasztronómia egyik meghatározó szereplője.
A látogatók akkor érzik úgy, hogy az étterem tiszta, ha rendezett a helyszín, tiszta a mellékhelység, és jó rálátás van a konyhára.
Tippek az éttermek tisztán tartásához
Nyilvánvaló, hogy a legfontosabb a higiénia szempontjából az ételek kezelése. Számos egyértelmű szabály létezik, mellyel az éttermek dolgozói maguk is tisztában vannak. De nem szabad megfeledkezni a higiéniáról a vendégtérben és különösképpen a mosdókban sem.
" A megfelelő kézhigiénia elengedhetetlen, ha oda szeretnénk figyelni a vendégek egészségére. Két egyszerű szabályt kell betartani az étterem személyzetének: gyakran mossák a kezüket és rendszeresen cseréljék a törlőkendőt, mellyel az asztalokat törlik. A mellékhelységekben törölköző helyett papír törlőkendőt kell elhelyezni, mely a használat után eldobható. Azok a törölközők, melyet egynél több ember használ, tökéletes táptalajt nyújtanak a baktériumoknak, amelyek különösen kedvelik a nedves környezetet “- magyarázza Badar Szabó Virág, a Tork marketing mendzsere.
Másik egyszerű tipp a szappanadagoló használata, mely gátolja a kórokozók terjedését. Ajánlatos olyan adagolót választani, amelyben nem lehet utántölteni a flakont, hanem a régit csak ki kell dobni és az újat az adagolóba tenni. Ily módon is csökkenthető a mosdóban jelenlévő baktériumok száma. Emellett oda kell figyelni a WC rendszeres tisztítására és letörlésére, valamint nem szabad elhanyagolni a villanykapcsolók, gombok, fogantyúk áttörlését sem, mivel ezeken a baktériumok könnyen megtapadhatnak.