Wynne a Papa John's Pizza láncolat vezérképviselője Oroszországban. Versenytársai közé tartozik a Sbarro és a Domino amerikai lánc, illetve a Pizza Fabrika nevű orosz cég. Hiába tűnik úgy, hogy sokszereplős verseny bontakozott ki, Wynne szerint az orosz piacon továbbra is nagy a kereslet.
"Annyi itt a lehetőség, hogy alva is sikeres lehetnék" - magyarázta a The New York Timesnak Wynne, aki nemrég nyitotta meg a Papa John's huszonötödik üzletét.
Az amerikai gyorséttermek évekkel ezelőtt globális jelenséggé váltak. Kína és India továbbra is gyorsan fejlődő piac, de az üzletág az utóbbi időben Oroszországban is növekvő keresletet talál, és nem csupán a pizza iránt. Népszerű a Burger King Whoppere, a Cinnabon Classic Rollja és a Subway roston sült sertéshússal készült szendvicse is.
"Ahogy fogyasztók több pénzhez jutnak, gyorsételekre költik" - közölte Jack Russo, az Edward Jones befektetési tanácsadó cég elemzője, aki a fél évszázaddal ezelőtti Egyesült Államokhoz hasonlította az oroszországi piacot.
A McDonald's volt az első
Évekig az első éttermét 1990-ben a moszkvai Puskin téren megnyitó McDonald's volt az egyetlen amerikai gyorséttermi lánc Oroszországban. A McDonald'snak jelenleg 279 étterme van országszerte.
Aztán más láncok is megjelentek. A Burger King 22 üzletet nyitott két év alatt, főleg bevásárlóközpontokban. A Carl's Jr.-nek 17 étterme van Szentpéterváron és Novoszibirszkben. A Wendy's két éttermet nyitott, az egyiket a híres moszkvai Arbatszkaja utcán, és azt tervezi, hogy a számukat 2020-ra 180-ra növeli.
A szendviccsel kereskedő Subway lánc - franchise-rendszerben - mintegy 200 üzletet nyitott. A KFC, a Pizza Hut és a Taco Bell tulajdonosa, a Yum Brands egy Rostik's-KFC nevű vegyes tulajdonú csirkeétterem-láncot üzemeltet, és azon kívül mintegy 350 étterme van.
A gyorséttermek elterjedését az tette lehetővé, hogy az orosz városokban gyors fejlődésnek indult az általuk igényelt modern infrastruktúra - sok bevásárlóközpont és autópálya-pihenő épült, és van elegendő, fagyasztott élelmiszert és csomagolást biztosító beszállító.
Az orosz fogyasztók is egyre nagyobb vásárlóerővel rendelkeznek, hála az ország jól menő olajexportjából származó jövedelemnek. Bár az átlagos háztartás jövedelme (7276 dollár) még mindig nagyon elmarad az amerikai átlagháztartásétól (43 539 dollár), az oroszoknak egyre több a szabadon elkölthető pénzük. Nem terhelik őket az amerikaiak vásárlóerejét jelentősen gúzsba kötő áruhitelek, nem kell borsos orvosi számlákat fizetniük, mivel az egészségügyi ellátás alapvetően ingyenes. A jövedelemadó egységesen 13 százalék. A lakásoknak az 1990-es években végbement tömeges privatizálása eredményeként az oroszok többségének tehermentes az ingatlana - írja az MTI Press összeállítása.
Mindezek eredményeként a gyorséttermek magasabb árakkal kalkulálhatnak Oroszországban, mint az Egyesült Államokban. A Wendy's felmérése szerint az átlagos gyorséttermi számla Oroszországban 8,92 dollárról szól, míg az Egyesült Államokban csak 6,50 dollárról. A Papa John's nagy pizzája a cég központjában, a kentuckyi Louisville-ben 14 dollárba kerül, míg Moszkvában 21,62 dollárba. (MTI)