2006-ban vezették be a Magyar Turizmus Minőségi Díjat, amely a hazai turisztikai szolgáltatások egységes és megbízható minősítésére szolgál. A rendszert a magyar turizmus állami irányításának támogatásával, a szakmai szervezetek és szakemberek bevonásával több éves munkával fejlesztették ki.
A díj alapításának célja a szolgáltatók versenyképességének javítása, piaci pozícióik megtartása és lehetőségeik kiszélesítése. Olyan önértékelési rendszer, amely – a termékek és szolgáltatások minősége iránt elkötelezett – turisztikai vállalkozások, éttermek és szállodák részére biztosít magas színvonalú, európai minőségirányítási elvek alapján működő minősítési lehetőséget. Jelentős nemzetközi elismerés, hogy 2007-ben a HOTREC (az EU tagországok szállodai és vendéglátó szövetségeinek szakmai szervezete) akkreditálta a programot. Döntésük értelmében a Magyar Turizmus Minőségi Díj program elérte az európai kritériumoknak való megfelelést igazoló 2Q szintet, és így jogosultságot ad a díjnyertes éttermeknek és szállodáknak a Q jel mellett, a European Hospitality Quality minősítési rendszer elismerését jelentő 2Q használatára is.
A Magyar Turizmus Minőségi Díj üzenete
- A vendégeknek:
A Q-logó bizalmi jel a turizmusban. A díjazott étterem/szálloda szolgáltatásai és kínált termékei megfelelnek mind a vállalkozás kategóriájának, mind pedig a Minőségi Díj speciális követelmény-rendszerének.
- A turizmusszakmának:
Magyarország pozitív imázsának építéséhez és a magyar turizmus versenyképességének fenntartásához és növeléséhez nélkülözhetetlen a minőség. A program segíti a szolgáltatókat munkájukban és igazodási pontokat kínál a minőségfejlesztéshez.
A Magyar Turizmus Minőségi Díj pályázatot évente egy alkalommal hirdeti meg az MT Zrt. A jelentkezés önkéntesen, a pályázati díj befizetésével történik. A pályázók képzésen vesznek részt, ezt követően kell a pályázatot benyújtaniuk, amelynek alapdokumentuma a több száz kérdést tartalmazó önértékelő lista. A kérdéssor nemcsak a tárgyi és üzemeltetési eszközök és szolgáltatások (hardver) meglétére koncentrál, hanem az emberi erőforrások és szolgáltatások (szoftver) minőségének értékelésére is. A pályázók helyszíni vizsgálatát inkognitóban kezdik meg a szakemberek, majd kilétük felfedése után a vendégek számára láthatatlan területek áttekintésére kerül sor. Az étterem/szálloda így a vendég- és szakmai elvárások szerint egyaránt vizsgálható. A látogatások tapasztalatai alapján, valamint a pontozásos és írásbeli értékelések felhasználásával szakmai grémium dönt arról, hogy az adott évi pályázók közül kik csatlakozhatnak a Magyar Turizmus Minőségi Díjas szolgáltatók köréhez.
A pályázati évet záró utolsó esemény az ünnepélyes díjátadás, amelynek évek óta az Utazás Kiállítás ad otthont. Idén is a kiállítás-megnyitó keretében, február 28-án került sor a legújabb nyertesek bejelentésére és a díj átadására. A kiállításon megjelent szakemberek előtt ezzel is elismerjük a nyertes szolgáltatók színvonalas, minőségi munkáját, amely – a Magyar Turizmus Minőségi Díj célkitűzései szerint –mind a szakma, mind a vendégek elvárásainak megfelel. A 16 nyertes szolgáltató képviselői (szállodaigazgatók és étteremvezetők) a színpadon vették át a Magyar Turizmus Minőségi Díj táblákat és a névre szóló okleveleket. A díj 3 évig érvényes, nyertese ez idő alatt jogosult a Q-logó és a díjazotti cím használatára, valamint a Magyar Turizmus Zrt. kiemelt együttműködési ajánlatainak igénybevételére. Az érvényességi idő alatt a díjazottaknál bármikor végezhetnek utóellenőrzést (legalább egy alkalommal ez mindenképpen megtörténik). Indokolt esetben a díj visszavonható.
A tavalyi esztendőben jelentkezett 21 szolgáltató közül 16 számára zárult eredményesen a pályázat. A nyertes szállodák és éttermek igazgatói az elismerő oklevelet és a Magyar Turizmus Minőségi Díj táblát az idei Utazás kiállítás hivatalos megnyitóján, február 28-án vehették át Csizmadia Norberttől, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkárától és Denéné Tóth Mariannától a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatójától. A díjazottakat Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese köszöntötte.
Az első alkalommal pályázó szolgáltatók közül a szakmai grémium a következő szolgáltatókat találta méltónak a díj elnyerésére:
- Prímás Pince Turisztikai és Borkulturális Központ, Esztergom
- Rosengarten Étterem, Sopron
- Bo18 Hotel, Budapest
- Diamant Hotel Szigetköz Conference, Spa & Family Resort, Dunakiliti
- Holiday Inn Budapest-Budaörs, Budaörs
- Hotel Atlantis Medical, Wellness & Conference, Hajdúszoboszló
- La Contessa Kastélyhotel és Rendezvényközpont, Szilvásvárad
- Nimród Bioszálloda és Bioétterem, Karcag
- Rosengarten Hotel, Sopron
Második alkalommal jelentkező, a díjat újabb 3 évre elnyert szolgáltatók:
- Danubius Hotel Astoria, Budapest
- Hunguest Hotel Répce Gold, Bükfürdő
- Ibis Budapest Aero, Budapest
- Ibis Győr, Győr
- Mercure Budapest City Center, Budapest
- NH Budapest, Budapest
- Park Inn by Radisson Sárvár, Sárvár
A 2006-os országos bevezetés óta eltelt 8 évben 193 jelentkező közül 163-an nyerték el a Magyar Turizmus Minőségi Díjat. Közülük 53 szolgáltatót már kétszer díjazhattunk, hiszen az érvényességi idő meghosszabbítására szolgáló megújító pályázaton is sikerrel szerepeltek.
Jelenleg összesen 79 szálloda és 15 étterem bejáratánál látható a díjazottaknak járó tábla és oklevél.